Anmeldelse: Hvor kom den fra?, Teatret Svalegangen (Café Liva)

Af Lea Damgaard

 

Jacob Morild tager pulsen på sin egen generation, men han formår kun i meget få tilfælde at løfte det op til en relevans for de tilskuere, der ikke er en del af ”generationen, der har levet i skyggen af ’68”. Som ung teatergænger er det ikke meget man kan tage med sig fra Jacob Morilds show – og så alligevel: Måske nogle lommefilosofiske overvejelser om, hvad der karakteriserer generationskløfter.

 

Det er tit, at man som ung teatergænger er med til at trække gennemsnitsalderen i salen ned. Det var også tilfældet torsdag aften, da Café Liva gæstede Teatret Svalegangen med Jacob Morilds show ’Hvor kom den fra?’. En gennemsnitsalder som denne aftens er sådan set så normal, at den ikke behøvede plads i en anmeldelse, hvis ikke det lige var fordi, at Morilds show meget tydeligt morede det øvrige (og ældre) publikum en hel del mere, end det morede undertegnede. Denne konstatering betyder derfor også at jeg som anmelder har meget svært ved at beslutte, hvad jeg skal mene om ’Hvor kom den fra?’.

 

Morild gør sig til billedet på den moderne mand i sit andet eller tredje ægteskab med sure teenagedøtre og en hverdag, der består i at være imod (ja, bare imod) og brokke sig over sit mangelfulde sexliv, hvad der resulterer i en aftenrutine, hvor der ses porno på sønnens X-box (naturligvis – fordi konen undersøger computerens historik). At dømme på latteren i salen må Morild have ramt en snert af genkendelighed i denne karakteristik, men det er dog ikke et billede, som jeg tror min generation kan genkende – og hvis det er en fremtid, som vi går i møde, er det nok mere tragisk end komisk.

 

Om showet kan anbefales andre unge teatergængere, er ikke let at svare på. ’Hvor kom den fra?’ kan måske anbefales det unge publikum, der er børn af Morilds egen generation. Måske kan det være med til at skabe bro over generationerne. Måske kan man blive bedre til at forstå sin far?

 

Jeg selv har forældre fra ’68-generationen, og vi har jo haft Niels Hausgaard som billedet på manden fra forældregenerationen, der kan få både os og vores forældre til at grine af det samme. Om Morild kan det samme for generationen efter, kan jeg dog ikke helt bedømme.

 

Hvor Kom Den Fra-_0_1

 

Det, som ’Hvor kom den fra?’ trods alt giver os, der falder udenfor målgruppen, er dog et blik på den generation, der sidder på Christiansborg. Det er netop Morilds egen generation, og et par gange lykkedes det for ham at bringe sine betragtninger af sin egen person frem som et eksempel på sin generation og endnu længere: Frem i et politisk perspektiv. Den midaldrende mand bliver billedet på en person, der har indgået rigtig mange kompromisser, som forsøger at navigere uden om skylden, og som hele tiden føler en utilstrækkelighed. Her kan man nok godt finde ligheder med det, der foregår på Christiansborg. Og her fungerer showet egentlig nogenlunde. Det giver mening – men det rykker alligevel ikke helt på noget.

 

Jeg er sikker på, at hvis man kan spejle sig i Morild eller se sin far i de karakteristikker, som Morild udleverer på scenen, så vil man helt sikkert kunne gå fra Teatret Svalegangen med en rigtig god oplevelse. Men desværre må denne anmelder indrømme, at jagten på et fælles ståsted ikke helt lykkedes denne gang.

 

 

 

Gæstespil fra Café Liva

Teatret Svalegangen, Ny Scene, Rosenkrantzgade 21, 8000 Aarhus C

 

Spiller indtil 30. januar 2016

Herefter på turné rundt i Danmark indtil slutningen af juni 2016

 

Spilledato: 28. januar 2016

Foto: Café Liva

 

Har du lyst til at købe en billet? Se nærmere på forestillingens officielle side: http://www.svalegangen.dk/hvor-kom-den-fra.asp

og

http://www.cafeliva.dk/content/hvor-kom-den-fra-1

 

 

 

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: Babettes gæstebud, Østerbro Teater, Teater Republique

Af Christian Skovgaard Hansen   Efter sidste års succes, hvor Teater Republique satte Thomas ...

Anmeldelse: Nye rejsende, KGL Dansk, Det Kongelige Teater

Af Christian Skovgaard Hansen   Forestillingen Nye rejsende er udviklet af og en del ...

Anmeldelse: Camille Clouds brevkasse, Mungo Park

Af Line Rolighed Camille Clouds brevkasse som teaterforestilling er varm, vittig og meget mærkværdig! ...

Anmeldelse: Home Visit Europe, Mungo Park, Sort/Hvid og Teater Nordkraft

Af Sidsel Stoustrup   Hvorfor hedder det ’Home Visit Europe’? Og hvorfor er det ...

Anmeldelse (bog): Katarina og Henrik Lange: Dante på en time

Af Christian Skovgaard Hansen Svenskerne Katarina og Henrik Lange har skrevet flere ”forfattere på ...

Anmeldelse: Anne Marie gift Carl-Nielsen, Teater V (gæstespil af Mungo Park Kolding)

Af Mathias Grønhøj og Eva Gudmand, gæsteanmeldere ’Anne Marie gift Carl-Nielsen’ appellerer til en ...