Anmeldelse: In The Heights, MusicalTalentSkolen Nyborg

Af Anne Lottrup Sørensen

 

Hvis I går og frygter for dansk musicals fremtid, skal I hurtigst muligt vende næsen mod Nyborg, og se MusicalTalentSkolens afgangsforestilling In the Heights – og I kan lige så godt notere jer navnene på de unge skuespilleraspiranter. Dem får vi at se igen.

For 10 år siden vandt In the Heights en Tony Award for bedste musical. Og en Grammy. Og et par Drama Desk Awards og en Olivier eller to. Forfatteren og komponisten Lin-Manuel Miranda er siden blevet verdenskendt for ”Hamilton” og ”Vaiana”. Det jeg prøver at sige er, at det ikke er nogen lille opgave talentskolen i Nyborg har valgt at prøve kræfter med. Der er store sko at udfylde – og så endda med en skandinavisk premiere.

Til gengæld er der også rigtig meget talent på scenen til at tackle udfordringen. Forestillingen her var mit første møde med MusicalTalentSkolen i Nyborg, og jeg er mildest talt imponeret. At ”blot” 400 timers undervisning fordelt over halvandet år har uddannet et ungt cast til at bære så stort et show, viser mig, at vores musical-fremtid er i gode hænder. Talentskolen hører under ungdomsskolen og er et talentudviklingsprogram for 16-19-årige.

In the Heights-Ensemble

Åbningsnummeret placerer os midt i New Yorks Washington Heights, et latinerkvarter med spansktalende immigranter fra Puerto Rico, Den Dominikanske Republik og Cuba mm. Mens Usnavi åbner sin deli, rapper han os gennem en introduktion af musicalens andre karakterer. Energien er uovertruffen, og på blot 7 minutter er jeg involveret i deres liv. Nummeret slutter med et brag, og mens 15 medvirkende står og peger mod himlen, er publikums brøl så højt, at man skulle tro musicalen var ovre og ikke lige begyndt.

Musikalsk er det svært at forestille sig en bedre sammensætning af mere traditionelle ballader, latinamerikanske rytmer, moderne hip-hop og rap, der i hver scene forstærker stemningen. Er vi er glade, triste eller magtesløse osv. – vi kommer hele følelsesregisteret igennem. Med en velspillende 8-mands orkester under ledelse af Frederik Bak.

Laura Viby spiller Nina, en ung pige med en lys fremtid, og et stipendium til Stanford Universitet – altså lige indtil hun må arbejde så hårdt, for at få råd til sine bøger, at hun ikke har tid til at læse dem. Slukøret vender hun hjem til kvarteret og hendes forældres høje forventninger. Castet er gennemgående stærkt, men jeg er nødt til at fremhæve Viby som den første. Laura Viby spiller Nina overbevisende og rørende, og hendes stemme vidner om meget mere end 400 timer i øvelokalet.

Der er en charmerende gennemgående humor, og kommentarer som ”Donald Trump og jeg spiller golf – og han er caddy” er ikke blevet mindre relevante nu hvor In the Heights har 10 år på bagen.

In the Heights-Usnavi

Usnavi spilles af Emil Nielsen, der rapper imponerende klart i et højt tempo. Særligt Usnavis relationer til både sin fætter, sin reservebedstemor og sit crush Vanessa udtrykker Emil Nielsen troværdigt. Vanessa bliver spillet af Karoline Toksvig, der også imponerer med sin smukke stemme. Særligt ”Champagne”, den romantiske semi-rap duet mellem de to, viser deres evner.

Jeg er også nødt til at kaste roser efter Jesper Nielsen – og faktisk ikke på grund af hans rolle som instruktør, selvom han også har klaret det godt. Jesper Nielsen har oversat In the Heights, og jeg misunder ham ikke tjansen. Lin-Manuel Miranda er blevet kendt for sit lyriske talent, så det kan ikke have været nemt. Alligevel har han oversat en to-sproget musical, så det ikke kun giver mening, men også lyder godt på dansk.

Enkelte steder i den talte dialog kan man godt mærke, at der ikke er tale om en professionel opsætning. Flowet og energien, der gennem samtlige 24 sange står skarpt, er ikke helt så overbevisende i nogle af de talte scener. Det fylder dog ikke meget, når det generelle kvalitetsniveau er så højt.

In the Heights-Kevin

Kurt Struve, ungdomsskolens leder, tog scenen før showstart, og beskrev talentskolens opsætning som ”et lille stykke teaterhistorie, som vi tillader os at være lidt stolte af.” Min eneste protest er brugen af ordet ”lidt”. De kan være meget stolte.

In the Heights spiller kun i en kort periode, så jeg kan kun anbefale, at I sikrer jer billetter med det samme. Det er en unik mulighed for at se en Broadway-succes i hænderne på passionerede unge mennesker, der uden tvivl har teaterblod i årene.

 

MusicalTalentSkolen Nyborg

Bastionen Nyborg, Nørrevoldgade 63, 5800 Nyborg

Spilleperiode: 25.-28. januar 2018 og 31. januar-2. februar 2018

Set den 25. januar 2018

Foto: Michael Frank

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

http://nyborgungdomsskole.dk/begivenhed/

Medvirkende: Emil Nielsen, Anton Lambert, Laura Viby, Karoline Toksvig, Emily Elgaard, Josephine Coker, Signe Bækkelund, Kristine Malmquist, Anders Nøhr, Tobias Gräs, Lasse Valentin, Bettina Klausen og i ensemblet Gabriel Visby, Albert Buchreihe, Noah Johnsby, Sille Heilmann og Freja Haulrik.

Instruktør: Jesper Nielsen

Koreograf: Heidi Scheibye

Korleder: Louise Knudsen

Kapelmester: Frederik Bak

Scenografi: Tobias Berg og Zenia Børsen

Varighed: 2,5 timer inkl. pause

 

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: Dans2Go, Det Kongelige Teater

Af Henriette Devantier   Den Kongelige Ballet byder publikum velkommen til det tilbagevendende koncept ...

Anmeldelse: Zappa, Teater Vestvolden

Af Emilie Lykke Hartz   Denne forestilling er rettet mod den yngre generation; dog ...

Anmeldelse: Romeo og Julie Komplekset, Københavns Musikteater

Af Mathias Sauer Hvis du nogensinde har været forelsket, så er denne forestilling noget ...

Anmeldelse: Doktor Glas, Det Kongelige Teater (Dramaten, Stokholm)

Af Christian Skovgaard Hansen   ’Doktor Glas’ er et gæstespil fra Dramaten i Stokholm, ...

Anmeldelse: Spamalot, Tivoli

Af Julie Vad B. Madsen   ”Always look at the bright side of life”. ...

Anmeldelse: Green Day’s American Idiot

Af Sofie Riis Endahl   Solen skinner, og den sødlige lugt af hash kradser ...