Anmeldelse: Jesus Christ Superstar, Aarhus Teater

at_jcs_foto-rumle-skafte25 [1600x1200]

Af Signe Birk Backs og Christian Skovgaard Hansen

 

’Jesus Christ Superstar’ er skrevet af det ikoniske musicalpar Andrew Lloyd Webber (musik) og Tim Rice (tekster), og siden Broadway-premieren i 1971 har den været opsat over hele verden – og nu er turen så kommet til Aarhus Teater.

Opsætningen på Aarhus Teater sker i en ny oversættelse af Kenneth Thordal og en ny iscenesættelse. Sangene oversat til dansk, og ligeledes fortsætter hele dialogen også på dansk, hvilket fungerer rigtig fint. Jens Hellemann er musikalsk arrangør, og forestillingen udviser stort musikalsk overskud, og det er altså musikken, som bærer forestillingen. Tilsat castets smukke stemmer er det virkelig opsætningens helt store force.

at_jcs_foto-rumle-skafte22 [1600x1200]

Scenografien af Palle Steen Christensen og kostumerne af Maria H. Gyllenhof understøtter rockmusical-genren til fulde. Det visuelle billede er råt, brutalt og mørkt, og det skaber en effektfuld, dunkel stemning. Hele scenerummet udnyttes, f.eks. ved at lade skuespillerne klatre rundt på væggene og således lege med højderne ved at placere handlingen forskellige steder i rummet. Selvom det nok er tænkt som at skulle være et anderledes set-up, så er der ikke meget overraskelsesmoment i den iscenesættelse – ligheden mellem Det Kongelige Teaters opsætning af ’Romeo og Julie’ for nogle år siden er lidt for genkendelig. Det ændrer dog ikke på, at det stadig fungerer – effekten er bare ikke nær så stor, som den måske var tiltænkt i første omgang.

Det er et stort cast og der er ofte mange skuespillere på scenen på samme tid og det bliver altså til tider en smule rodet og ikke særlig smooth koordineret. Det virkede til tider lidt sløset og der var noget timings-arbejde det store ensemble imellem, som ikke fungerede helt optimalt.

at_jcs_foto-rumle-skafte16 [1600x1200]

I rollen som Jesus ses Simon Mathew, som nu er en del af Aarhus Teaters ensemble. Han gør generelt en god, stabil figur – kraftfuld i både fremtoning, skuespil og sang. Overfor ham står Cecilie Stenspil helstøbt og rent i rollen som Maria Magdalene, og hun balancerer mellem skrøbelighed og styrke på rigtig fin vis. Sammen med Jacob Madsen Kvols (Pontius Pilatus) og Mathias Flint (Kong Herodes) holder de virkelig sammen på forestillingen, og Aarhus Teater er heldige at have de to sidstnævnte i deres ensemble. De leverer begge solide skuespilpræstationer og kan begge synge med stor dybde og smittende indlevelse.

at_jcs_foto-rumle-skafte24 [1600x1200]

Specielt Kong Herodes-sangen var et friskt pust i det ellers noget dystre univers og gav hele 2. akt et friskt pust, som var noget tiltrængt. Dækket af kaskader af guldstof fra top til tå brillerer Mathias Flint i rollen som den selvoptagede Kong Herodes, og han tilfører ham en fed mængde utrolig komisk arrogance. Hele hans entré er nærmest forestillingen værd.

at_jcs_foto-rumle-skafte25 [1600x1200]

Til gengæld er Mikkel Kaastrup-Mathew som Judas en smule skævt castet – eller måske nærmere noget ensidigt instrueret. I forhold til de ovennævnte savner hans præstation en dybde og en lidenskab. Ingen tvivl om, at manden er sindssygt teknisk dygtig, men det bliver faktisk for skabet og KISS-agtigt-rocket, og det bliver derved temmelig disharmonisk i forhold til helhedsbilledet. Måske et bevidst valg; men det virkede ikke helt efter hensigten. Desuden savner man at se mere til hans splittede sind og hele den indre kamp, som jo er netop er noget af det mest essentielle i hele fortællingen.

Vi er derfor heller ikke helt oppe at ringe over Elisabeth Lintons iscenesættelse. Forestillingen og historien virker ikke helstøbt og fuldendt, men nærmere noget rodet. Webber og Rices oprindelige tekst har i sig selv så store kvaliteter, men i Elisabeth Lintons iscenesættelse virker visse steder påtvunget, og historiens vægtning er ikke helt vellykket.

Trods det at begge de to akter hver især alene var på blot ca. 45 minutter, kedede vi os faktisk en smule i første akt. Anden akt er dog mere vellykket, og forestillingen er generelt mere velspillet og energisk her.

’Jesus Christ Superstar’ er stadig en fantastisk forestilling, men denne opsætning skal ses på Aarhus Teater for musikken, sangen og (de fleste af) skuespillerne – og i noget mindre grad den ikke helt succesfulde iscenesættelse.

 

Aarhus Teater, Store Scene, Teatergaden, 8000 Århus C

Spilleperiode: 22. april-3. juni 2017

Set den 22. april 2017

Foto: Rumle Skafte

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

http://www.aarhusteater.dk/forestillinger/forestillinger/saeson-1617/jesus-christ-superstar/

 

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

3

Anmeldelse: Et latterligt menneskes drøm, TELL to JOY/Kapellet på Assistens Kirkegård

Af Christian Skovgaard Hansen ●●●●●○ Teaterkompagniet TELL to JOY opfører forestillinger med udgangspunkt i ...

http___www.mungoparkkolding.dk_wp-content_uploads_2018_01_OVB_Baggrund_width_2500 [1600x1200]

Anmeldelse: Øjnevidneberetninger, Koldinghus (Mungo Park Kolding)

Af Anne Lottrup Sørensen   ”Det var en kold og stormfuld nat” synger Kenneth ...

2016_09_06_riddersalen_frk_jensen_sceneskud-039-300x185

Anmeldelse: Frøken Jensens Kogebog, Riddersalen

Af Sofie Lystrøm   Kan du også føle dig helt rundtosset af storbyens hurlumhej og ...

1324 [1600x1200]

Anmeldelse: Overgang, Husets Teater (Teater Rio Rose)

Af Jonathan Stahlschmidt   ”Så gammel er jeg vel heller ikke …” “Nej, nej. ...

torben_toben_1_low

Anmeldelse: Torben Toben, Teatret ved Sorte Hest

Af Emil Møller Christensen   Frantz sidder på knæ for titelfiguren Torben. Frantz taler ...