Anmeldelse: Julehjertet, Eventyrteatret

Anmeldelse: Julehjertet, Eventyrteatret

Af Henriette Devantier

Køen er lang til Glassalen, da jeg forventningsfuld ankommer til Eventyrteatrets juleforestilling i år ”Julehjertet”. Det er tydeligt, at der er opbakning til både showet og teatret. Inden forestillingens start bliver vi introduceret til stykket af Eventyrteatrets leder Susanne Vognstrup, der med de fineste og mest rigtige ord fortæller os om, hvad vi skal til at se, og ikke mindst om hvad julemagien bag er.

Der er travlt på nisseværkstedet for at få årets julegaver færdige, og der er ikke tid eller råd til at mangle nogle nisser, hvis de skal nå det hele. Men kort før jul forsvinder nissepigen Kastanje på mystisk vis. Og uden værkstedets dygtigste pakkenisse er det umuligt at få julegaverne klar til tiden – på den måde vil julen være spoleret.

Den forældreløse Kastanje er forsvundet, fordi hun er blevet besat af et lille stykke nisseguld, som er meget farligt for nisser. Det fryser nemlig deres hjerter til is, samtidig med de kun kan tænke på guld og vil glemme alt om julen.

Julehjertet_2017_FOM-2170_Presse [1600x1200]

Kastanjes venner, nisserne Hasle og Nellike, drager ud på en eventyrlig rejse for at få Kastanje og den gode julestemning tilbage. Undervejs møder de mange forskellige skøre og hjælpsomme nissevæsner, og da de omsider finder deres veninde langt væk hjemmefra, er hun omgivet af mange andre nisser, der også er blevet kolde af nisseguldet. Med hjerterne fulde af varme og kærlighed, må de to unge nisser redde julen i sidste øjeblik.

Jeg er stadig helt høj efter at have set de unge talenter. Det er nogle sindssygt dygtige børn og unge, der indtager scenen. For mig var det specielt muddernisserne, den tyske juletræsnisse og selvfølgelig hovedrollerne Kastanje, Nellike og Hasle, der skilte sig ud. De tre hovedrollenisser, Desiree Pedersen (Nellike), Sophia Bircow (Kastanje) og Jacob Spang Olsen (Hasle), bandt historien sammen, og førte os med et overskud og humor igennem historien.

Muddernisserne, spillet af Mathilde Lundberg, Mads Kjærbo og Josefine Münster-Swendsen, var et fast og skægt holdepunkt i forestillingen, og med deres sprog, naivitet og til dels uintelligente væremåde charmerede de sig totalt ind hos mig.

Julehjertet_2017_FOM-1774_Presse [1600x1200]

Den gakkede tyske juletræsnisse, spillet af Mathias Hartmann, gik også rent ind hos mig og resten publikum. Han var så sjov, at man skraldgrinede, fra han trådte ind på scenen, til han forlod den igen. Han leverede et kunstnerisk overskud, så der var tid og plads til jokes og de små detaljer, der gjorde den livlige, lettere sindssyge karakter helt genial.

Julehjertet_2017_FOM-1870_Presse [1600x1200]

Jeg er dybt imponeret over det tekniske niveau, og det gælder både sang, dans, skuespil samt det scenetekniske som scenografien. Det var som om, at det hele fik lov at gå op. Kostumerne (Christine Brincker), scenografien (Ane Løkken), koreografi (Jeff Schjerlund), sang (Christine Guildal) og skuespil gik i et, og til sammen er det blevet til det fineste og sjoveste julestykke for hele familien. Morten Dahl-Lützhøfts manuskript indeholder en på en gang enkel og let genkendelig, men også nærværende historie, der rummer en masse fin pointer, som både børn og voksne kan tage med sig ud af teatermørket. Der er drøn på de nykreerede sange af Christian Dahlberg og Morten Dahl-Lützhøft, der går fint i spænd med resten af stykket.

Eventyrteatret rammer med denne forestilling målgruppen spot on. Stykket varer en time og er uden pause. Varigheden på en time er en passende længde til børnefamilier, og den fraværende pause gør, at man rigtig kan fordybe sig i historien og få det hele med fra start til slut.

’Julehjertet’ er et rigtig godt bud på en juleaktivitet for hele familien, der giver en god oplevelse og mulighed for at se de unge talenter fyre den max af på scenen og rigtig vise, hvad de kan – og performe det kan de i hvert fald!

Der er vidst ingen tvivl, om hvem morgendagens stjerner er, og hvor de kommer fra – Danmark kan godt glæde sig!

Så følg dit julehjerte til Glassalen i Tivoli!

Eventyrteatret