Anmeldelse: Julekortet, Eventyrteatret

Af Julie Vad B. Madsen

 

Gør som du plejer, det så trygt og rart”. Men det er måske ikke det mest effektive, for at få julekort ud til tiden. Tag med når Eventyrteateret leverer årets juleforestilling, og de prøver at effektivisere et postvæsen, som ikke er så begejstrede for at ændre, i det man plejer at gøre.

Det er blevet tid til at sende julekort, med en hilsen til alle man holder af, men desværre er det kun 1 ud af 10 julekort, som når frem med posten. Derfor har Nissepostvæsnet fået Normann som ny direktør. Han og hans børn Julius og Mandel vil gøre hvad de kan, for at gøre postvæsnet mere effektivt. De får hjælp af computernørden Pip, som med computere og kunstig intelligens, vil skabe effektivitet som aldrig før. Men det går ikke helt som planlagt. Normann, Pip og hans børn må kæmpe for julen mod den kunstige intelligens, som er ved at tage over.

Julekortet er en hyggelig familiemusical, hvor der både er noget for børn og voksne. Der er dans, sang og endnu engang formår kostumedesigner Christine Brincker at skabe kostumer som rammer den rigtige stemning. De er flotte, de er julede og lige i øjet. Sammen med musikken af Christian Dahlberg, som leveres af flotte sangstemmer og en lige i juleskabet koreografi af Tara Toya, som ikke bare er stor og flot, men også synkron, så har julekortet lige det der kan sætte alle børn i julestemning. Bland dette med kunstig intelligens, som overtager nisserne, og børnene er underholdt fra start til slut.

Men forestillingen har også noget for de voksne. Den er fuld af PostNord-referencer og det voksne publikum lader sig rive med, når beklagelserne går på post, der forsvinder, langsom levering, ineffektivitet og bureaukratiske regler, som kun er til for at gøre livet svært for den betalende kunde. Enhver der har bevæget sig lidt i ”Djøf-land” eller blandt politikerne vil også vide, at betegnelsen ”2.0” (osv.!) ikke nødvendigvis dækker over en forbedring, men mere om smarte ord.

Der er et skud ud til kunstig intelligens, og det voksne publikum vil også kunne genkende den pris der må betales engang imellem for at få en virksomhed til at køre. Normann får nemlig så travlt med sit arbejde, at han glemmer familielivet, og at være sammen med sin datter. Men heldigvis giver Mandel ikke så let op, for hun vil have sin far tilbage, og kan man ikke få ham i tale, kan man sende et julekort.

Personligt synes jeg dog, at hele computeren-overtager-alt-og-alle trækker historien lidt for langt ud og dermed bliver lidt for meget. De små sidehistorier, som har kørt hele forestillingen mister lidt deres ret, da alt kommer til at handle om computerovertagelse.

Igen må jeg dog bukke mig i støvet for Eventyrteateret og det fantastiske hold, der fremfører forestillingen. Der er ikke noget i deres præstationer, som leder tankerne mod amatørskuespillere. Der er talent i hver en nisse på scenen. Det er svært at fremhæve nogen, da hele holdet leverer. Emil Grundsten som spiller Normann er overbevisende i sine bestræbelser på at motivere og finde på nye ideer til at effektivisere postvæsnet. Desiree Pedersen giver Pip hendes lidt for overivrige ønske om at være en del af det hele, og Ella Kring Henriksen leverer en sødme i Mandel, som gør hende meget overbevisende som julens redning.

Alt i alt er det en fantastisk hyggelig forestilling, som alle kan få noget ud af, om man er barn eller voksen. Det er en god mulighed for at ”jule” Tivolibesøget endnu mere op, og de skønne sange kan man nynne med på længe efter forestillingen er slut. Den rammer ”kernepublikummet” lige i hjertet! Jeg kan derfor klart anbefale forestillingen.

 

Eventyrteatret

Glassalen, Tivoli, Vesterbrogade 3, 1630 København V

Spilleperiode: 24. november-16. december 2018

Set den 24. november 2018

Fotos: Ole Mortensen

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

https://www.eventyrteatret.dk/forestillinger/julekortet

Medvirkende: Emil Grundsten, Jacob Spang Olsen, Ella Kring Henriksen, Desiree Pedersen, Isa Aktor, Natascha Jessen, Sofie Philipsen, Mille Rosendahl, Emil Kristensen, Emil Koch-Hansen, Markus Planck, Sofie Uldbjerg, Emma Grant-Rosendahl, Ingrid Ryde, Mia Lindgreen, Kevan Soliman, Laurits Hjertholm, Orbit Schiøler, Marie Olsen, Rasmus Helmer, Victoria Velter, Nis Nissen, Bertil Eliassen, Philip Visholm og Juliane Bærentzen

Musik: Christian Dahlberg

Manuskript og instruktion: Bo Skødebjerg

Scenograf: Ane Løkken

Koregraf: Tara Toya

Kostumedesigner: Christine Brincker

Varighed: Ca. 60 minutter uden pause

 

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: Teater til salg (gæstespil af Teater Momentum)

Af Christian Skovgaard Hansen Se ’Teater til salg’, hvis du vil opleve en forestilling, ...

Anmeldelse: Dancer in the Dark, Aarhus Teater

Af Trine Kinch   Dramatiseringen af Lars von Triers film Dancer in the Dark ...

Anmeldelse: Così Fan Tutte, Den Jyske Opera, turné (gæsteanmeldelse)

Af Mette Meyer, gæsteanmelder Det er en opera med alt, hvad det indebærer: storslået ...

Anmeldelse: Mens vi venter på porno, FLÆS

Af Jacob Riegels, gæsteanmelder   Grin og latter varmer det lille rum, mens skuespillerne ...

Anmeldelse: Love Theater, Pumpestationen (Fix&Foxy)

Af Nikolaj Bomberg Simonsen ”Love Theater” er en forestilling, der udfordrer dig som publikum, ...