Anmeldelse: Kendte Kroppe / Blandede Følelser, Københavns Film og Teaterskole

Kendte Kroppe - Blandede Følelser-billede 0 -cover

Af Ea Melissa Christiansen

 

Henne ved Nørrebroparken ligger en bygning, hvor Københavns Film og Teaterskole (KFTS) holder til. De har netop haft forpremiere på 3. årets afgangsforestilling Kendte Kroppe / Blandede Følelser, som er en kollage af forskellige teknikker, monologer og dialoger.

Historien forløber sig på et intrigefyldt teater, og jeg genkendte bl.a. brudstykker fra forestillingen ”Skybrud” af Sergi Belbel. Kendte Kroppe / Blandede Følelser rummer fire par: 1) Det skænderifyldte par, som består af den overteatralske svensktalende fyr, som rummer Score Kajs attitude og divanykker og en indebrændt kæreste, 2) To veninder, som snakker om fyre i deres rygepause, 3) Den selvmordstruende chef og hans godtroende sekretær, og 4) Parret, hvor vold er en dagligdagsting og rollerne pludselig ændres fra magt i mandens hænder, til magten i kvindens underliv.

Vi følger de konflikter, som fremskaber de blandede følelser.

Kendte Kroppe - Blandede Følelser-billede 0 -cover

Farverne er i 70’er-stil med karrygul, orange og brun som det primære, og skuespillerne matcher derfor hinanden, men looket har ikke rigtig noget relation til stykket udover musikken, som indeholdte Donna Summer, Bee Gee’s, Gasolin ect.

Alle relationer indgår i et sprog, hvor tingene ikke siges direkte. F.eks. foregår volden kun fysisk i det sidstnævnte par, mens ordene er som almen dagligdagstale. De har også en kort sekvens, hvor kvinden overrumpler manden med baggrundsdansere og ægte woman-power. Manden væltes omkuld og til sidst hjælper de andre også til med liiige at sparke til ham. Det bliver voldsomt ”på den gode måde”, fordi der spilles på modsætninger, hurra!

Kendte Kroppe - Blandede Følelser-billede 1

Til gengæld er det ikke altid, at jeg kan høre, hvad der siges på scenen. Flere får mumlet, og sætninger går sommetider tabt undervejs i forestillingen.

Lige så tabes fokus under scenerne, når dem off-stage, retter på forhængene bagtil med fingrene strittende ud, fordi de skal placere sig til den næste scene. Scenen er nemlig bygget op af diverse badeforhæng i mønstre i tre lag vandret, mens der går ét lodret igennem scenen. Idéen er god, men det virker tumlet i praksis. Måske badehængene også kunne have været i ens mønstre/farver?

Kendte Kroppe - Blandede Følelser-billede 2

Forhængene bruges også til skyggespil, hvorpå første gang udspiller sig i en badescene, hvor der vrikkes med numsen og fyrens vedhæng ligeså. Det er komisk, men bliver hurtigt et ”la la”-indslag. Selv om det var en collagefremførsel, sad jeg tit med fornemmelse af, at der manglede noget. Noget power, noget… Noget mere!

Flere indslag virkede lidt flade og den store kontrast mellem skuespillerne var desværre for stor. Visse var enormt dygtige ELLER komisk-overdrivende i sprog og kropssprog, mens andre desværre trak niveauet ned, så jeg tænkte: ”Er denne rolle også overdrevet med vilje, eller…?” Dette påvirkede helhedsbilledet på en negativ måde.

Kendte Kroppe - Blandede Følelser-billede 3

Sidst men ikke mindst, husker jeg (desværre) bedst den scene, hvor en mor skal til at dræbe sin baby. Fremvist igen som skyggespil og godt med blod i ægte gammeldags splattermanér. Dette blev afbrudt af en lang teknisk fejl. Afvikleren håndterede det fint, men det gjorde skuespillerne ikke. Skuespillerinden rendte rundt og ikke vidste, hvor hun skulle gøre af sig selv, mens afvikleren bad hende om at stille sig parat flere gange. Alligevel gik hun rundt og rumsterede med ”babyen”, alt imens hendes medspillere stod sniksnakkende på sidelinjen og sendte blikke til hinanden. Alle skuespillerne burde have blevet in character, det kunne evt. være endt i et frys eller med improvisation. Fake it till you make it! Håndteringen af situationen forekom uprofessionelt fra skuespillernes side af.

Kendte Kroppe / Blandede Følelser er en montage-collage-sneak peak på, hvad afgangsholdet fra KFTS har lært igennem de sidste tre år, i et mix af brudstykker fra forskellige forestillinger med deres helt eget præg. Det er bare synd, at skuespilpræstationerne er så uens, så kontrasterne dem imellem bliver for store.

 

Københavns Film og Teaterskole (KFTS), Hørsholmsgade 20, 2200 Københavns N

Spilleperiode: 16. maj–1. juni 2018 

Set den 16. maj 2018

Foto: Københavns Film og Teaterskole

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

https://billetto.dk/e/kendte-kroppe-blandede-folelser-billetter-272507

Medvirkende: Thomas Nygreen, Rexh Shala, Katrine Bogh, Oscar Amandus, Mette Povlsen, Thilde Hastrup, Emma Sofie Bak, Louise Christensen, Camilla Maria Jørgensen og Daniel Josias Nielsen

Dramatiker og instruktør: Emil Hansen

Varighed: 1 time og 15 minutter uden pause

 

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

1

Anmeldelse: Hjælp! Jeg er liderlig, Quonga-festival

Af Signe Birk Bachs, gæsteanmelder   ”Sku’ det være noget pik?” Sådan er jeg ...

0 9x9x9

Anmeldelse: 9x9x9, SMK, Det Kongelige Teater og Gyldendal

Af Julius Gotthardt Møller   Al kunst fra musik over noveller til installationskunst er ...

08_imagine_at_aveny-t_fotos-isak-hoffmeyer_rgb

Anmeldelse og bemærkninger: Imagine, Aveny-T

Af Christian Skovgaard Hansen   Sofie Amalie, vores anmelder i Århus, så forestillingen til ...

10981618_10205083722065993_5409372219719002348_n

Anmeldelse: Urfuglene, Teatergruppen Urfuglene

Af Carina Blangsbøll, gæsteanmelder Se den, så du via en meget enkel scenografi kan ...

Foto: Henrik Stenberg

Anmeldelse: Spar Dame, Det Kongelige Teater

Af Henriette Devantier   Wow! Det er det ord, der beskriver bedst, hvordan jeg ...

Republika - Edhem Jesenkovic - Photo Søren Meisner -7768

Anmeldelse: Republika, Dansehallerne (Edhem Jesenkovic)

Af Amalie Sloth de Fine Licht   Edhem Jesenkovic, født i Bosnien-Hercegovina, flygtede til ...