Anmeldelse: Klokkeren fra Notre Dame, Fredericia Teater (Københavner-premiere)

Af Christian Skovgaard Hansen

 

Fredericia Teaters succes og Reumert-vinder ’Klokkeren fra Notre Dame’ er nu rykket til København, og fredag havde den Københavner-premiere på Det Kongelige Teaters Gamle Scene. Kan man elske et misfoster? Ja. Og aftenens forestilling viser, at Fredericia Teaters ’Klokkeren fra Notre Dame’ bestemt ikke er et misfoster.

Holder forestillingen stadig? Det korte svar er ”Ja!” Forestillingen har stadig den charme og kraft, som den havde i Fredericia – og nærmest mere til. Den springer stadig skalaen, og den cementerer flot de 6 bloddråber, som vi sidste år gav premieren i Fredericia, hvor jeg var så heldig at være med som ledsager. Vores anmeldelse fra dengang kan læses her.

Mads M. Nielsen3_foto_SørenMalmose [1600x1200]

Det Kongelige Teaters Gamle Scene passer perfekt til forestillingen. Siderne er inddraget til scenen, og den storslåede scenografi af Benjamin la Cour sammen med det flotte lysdesign gør, at vi føler os til stede i Notre Dames kirkerum. Den digitale scenografi viser sig endnu engang overlegen. Uanset om vi er i Paris’ gader, på loftet hos Quasimodo, i Notre Dames imponerende kirkerum, eller om vi kigger ud over Paris’ tage, fungerer det upåklageligt, og skiftene sker med den rette timing. Særligt turen op og ned gennem hele katedralen er fantastisk og giver et sug i maven!

Lars Mølsted9_foto_SørenMalmose [1600x1200]

Lars Mølsted er igen den elskelige krøbling Quasimodo, og han er vokset med rollen. Vokalt er han på toppen. Skuespilmæssigt fanger han os alle, uanset om det er som den kejtede krøbling i starten af forestillingen, undervejs i desperationen og fortvivlelsen, eller om det er den stærkere, egenhændige kraftkarl i slutningen. Vi kommer alle følelserne igennem, og Quasimodos kamp for anerkendelse og kærlighed giver gåsehud. Reumert’en som Årets Sanger 2017 er velfortjent!

Bjørg Gamst har nu overtaget rollen som den uskyldige, men samtidige forføreriske Esmaralda. Hendes vokal er ligeså sikker, og hun besidder Esmaraldas vildhed, kraft og vrede perfekt.

Bjørg Gamst_foto_SørenMalmose [1600x1200]

Mads M. Nielsen i rollen som Frollo er blevet vokalmæssigt bomstærk med den rette mørke dybde. Han giver karakteren en spændende dybde. Han formidler fornemt, at Frollo også har almindelige lyster, og at han ikke er helt så from, som han gerne vil være udadtil. Frollo er ikke så from, som man burde kunne forvente af en mand i hans stilling, og Mads M. Nielsens indestængte og onde karakter sætter sig dybt i publikum.

Lars Mølsted_Mads M. Nielsen2_foto_SørenMalmose [1600x1200]

Christian Lund og Diluckshan Jeyaratnam spiller igen henholdsvis Kaptajn Phoebus og Clopin med samme store kraft. Ensemblet skal også have stor ros. Både skuespil, dans og sang går op i en højere enhed, og der er ikke en finger at sætte på det samlede billede.

’Klokkeren fra Notre Dame’ er derfor stadig en stor totaloplevelse. Instruktør Thomas Agerholm har fået alt dette til at spille sammen i et perfekt hele. Forestillingen er en stor triumf for både Fredericia Teater, dets direktør Søren Møller og de tre hovedrolleindehavere Lars Mølsted, Bjørg Gamst og Mads M. Nielsen, som alle leverer en kraftpræstation.

 

Fredericia Teater

Det Kongelige Teater, Gamle Scene, Kongens Nytorv

Spilleperiode: 23. juni-13. august 2017 

Set den 23. juni 2017

Foto: Søren Malmose

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

http://klokkerenfranotredame.dk/

 

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:
@ungt_teaterblod

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: Bunbury, Aalborg Teater

Af Christian Skovgaard Hansen   Holder Oscar Wildes komedie ’Bunbury or The Importance of ...

Anmeldelse: Mæt af dage, Teatret Svalegangen

Af Lise Barslev   Er det ikke meget naturligt at ville dø, hvis man ...

Anmeldelse: Hjælp!, Republique (i samarbejde med Flyvende grise)

Af Jonas Gudmand Denne forestilling er for dig, hvis du ønsker at blive klogere ...

Anmeldelse: TRANSIT, Teatret Svalegangen (Von Baden)

Af Lea Damgaard   Teatergruppen Von Baden ønsker at tage fat i samfundsaktuelle emner. ...

Anmeldelse: Blinkende Lygter, Black Box Theatre

Af Sidsel Stoustrup   Forestillingen ligger sig tæt op af filmen Blinkende Lygter. Jeg ...

Anmeldelse: Shu-bi-dua – The Musical, Fredericia Teater

Af Mette Herschend   Man kunne mærke en summen af spænding og tårnhøje forventninger ...