Anmeldelse: Kom Bamse, nu balletter vi!, Det Kongelige Teater

Af Henriette Devantier

 

Skolernes efterårsferie er lige rundt om hjørnet, og endnu engang indtager børnenes bedste ven kendt fra tv, Bamse sammen med sine venner Kylling og Ælling samt elever fra Det Kongelige Teaters Balletskole, de skrå brædder på Det Kongelige Teaters Gamle Scene.

Balletten Kom Bamse, nu balletter vi! er lavet over den kendte tv-serie om Bamse, der har rullet over skærmen de sidste årtier. Det er også holdet bag tv-serien ”Bamses billedbog”, der har været med til at sætte denne ballet op.

Vi møder Bamse, Kylling og Ælling, som vi kender, men vi bliver også introduceret til nye væsner i denne ballet. Bamse bliver ven med Sylfiden, der er en luftig, svævende alf, der lever i skoven. Hun har følge af alle sine små sylfider. Kylling tropper op sammen med de skønneste små kylletter, der forstår at sætte brag i balletfesten.

Men så er der også de små vilddyr Snupserne. De er ude på ballade! De stjæler Bamses honningske, Kyllings dansestok og Ællings elskede røde bold. Det gør Bamse ked af det, så han henter hjælp hos Aske og Aske-banden, der får indfanget de frække Snupser og givet tingene tilbage til deres rette ejermænd. Derudover møder vi også Svaneprinssen, som Aske er forelsket i og hendes Svaneællinger samt Luna-piger, der får Bamse til at sove.

Jeg havde selv min niece på 4 år med inde og opleve balletten for første gang. Og man må sige, forestillingen rammer sin målgruppe spot on. Hun var helt opslugt gennem hele forestillingen. Kom Bamse, nu balletter vi! rummer den rette mængde alvor, humor, spænding og let tilgængelighed. Alt sammen opvejet af fin musik, original scenografi og en indirekte introduktion til balletten, som børnene sluger råt. Både musik og scenografi gik lige ind i Bamses ånd. Der var sjove detaljer hist og her, som man nemt kunne gå på opdagelse i.

Der var ingen tvivl om niveauet af indlevelse i salen. Børnene råbte, hujede og hejede, da Bamse overså, at han fik frastjålet sig sin honningske af en fræk Snupse, og da to yndige ”Sillifyder”, som Bamse kalder dem, gemte sig bag ham. Det var dejligt at mærke, hvordan forestillingen stadig rammer plet, trods dens mange genopsætninger.

Eleverne fra Det Kongelige Teaters Balletskole leverede et flot balletteknisk niveau. Særligt Aske og Aske-banden imponerede mig (og resten af salen, kunne jeg fornemme). Thomas Lunds koreografi til Aske og Aske-banden svinger over i det drengede og seje, så der var skruet op for blære-ballet-tricksene, og det var dejligt at se, at eleverne mestrede det. Og det gjaldt over hele linjen. Balletbørnene klarede det flot og med scenisk overskud.

Jeg kan ikke lade være med at sammenligne denne efterårsforestilling med sidste års efterårsforestilling De Glemte Børn, som efter min mening repræsenterer Den Kongelige Ballet og dermed også balletskolen meget bedre. Der var langt mere dybde i sidste års forestilling end i Kom Bamse, nu balletter vi! Jeg synes, efterhånden at bamseballetten har været opsat en del gange – måske én gang for meget. I de Glemte Børn var der både noget for børn og voksne, og denne egenskab savner jeg i Kom Bamse, nu balletter vi! Men ingen tvivl om at den er god til den alleryngste generation og fanger denne målgruppe.

Kom Bamse, nu balletter vi! er en god og anderledes efterårsaktivitet for de små og kan varmt anbefales. Det er ikke mindst en oplagt mulighed for at introducere det magiske balletunivers på en spiselig måde for børn.

Men man skal skynde sig! Forestillingen spiller kun til og med mandag den 15. oktober.

 

Det Kongelige Teater, Gamle Scene, Kongens Nytorv, København K

Spilleperiode: 11.-15. oktober 2018

Set den 11. oktober 2018

Fotos: Camilla Winther

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

https://kglteater.dk/det-sker/sason-20182019/ballet/kom-bamse/

Medvirkende: Søren Hauch-Fausbøll/Henrik Lykkegaard, Brian Patterson, Gitte Melgaard og elever fra Det Kongelige Teaters Balletskole

Koreograf: Thomas Lund

Medskaber: Katrine Hauch-Fausbøll

Scenograf: Christian Tom-Petersen

Komponist og dirigent: David Firman

Varighed: Ca. 1 time uden pause

 

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: Monty Pythons SPAMALOT, Odense Teater

Af Mette Herschend   Salen var godt underholdt, da Odense Teater fredag aften havde ...

Anmeldelse: Imagine, Aarhus Teater

Af Sofie Amalie Dammeyer Johansen   Han er tilbage! Han er rasende aktuel, og ...

Anmeldelse: Medea, Edison

Af Jonas Lehmann Rasmussen, gæsteanmelder   ’Medea’ er angiveligt skrevet 431 f.kr., og vi ...

Anmeldelse: Kinder K, Holland House

Af Julius Gotthardt Møller   I ’Kinder K’ sammenvæves to dystre og knugende historier ...

Anmeldelse: Bellevue Badehotel, Bellevue Teatret

Af Christian Skovgaard Hansen   Chok-nyt! Bellevue Teatret skal omdannes til et badehotel! Tja, ...