Anmeldelse: Kom du?, Husets Teater (Teater Rio Rose)

Af Emil Samaras Eriksen

 

Dilemmaerne ved prostitution er mange. Der er individer, der mener, at prostitution ikke bør anerkendes som et erhverv, på grund af prostitueredes (ofte) dårlige vilkår. Desuden er der det etiske dilemma: Bør kroppen være en vare, der kan købes?

Teater Rio Roses gæstespil på Husets Teater, Kom du?, vælger netop at sætte fokus på den mandlige kunde til de prostituerede – for hvem er kunden egentlig? Hver syvende mand i Danmark har besøgt en prostitueret, men hvorfor? Er grundlaget sexlyst, magt eller penge? Og kan prostitution begrundes, eller er kunderne skyldige i moralske forbrydelser, på grund af deres lystfulde handlinger?

Kom du-1906 [1600x1200]

Spørgsmålene er mange, og Kom du? gør mig ikke mere sikker på, hvad jeg selv føler om emnet, selvom forestillingen helt klart selv har en holdning til spørgsmålet. Mere vil jeg sådan set ikke afsløre, for stykket er helt klart værd at opleve selv.

De to eneste skuespillere, Folmer Kristensen og Peter Flyvholm, spiller et væld af kunder hos de prostituerede, og deres ansigtsudtryk, mimik og rolleindlevelse er imponerende. De formår at skifte roller fra gamle romantikere, til unge, grådige mænd på sekunder, og transformationerne er levende og gribende. Alene starten, hvor de to mænd holder øjenkontakt med publikum, er så fængende, at man føler sig presset tilbage i stolen som publikum. Da Folmer Kristensen læner sig mod en kvinde på første række, og spørger hvad hun er værd, er det nemt at føle sig ramt af stykkets barske natur.

Kom du-1907 [1600x1200]

For prostitution er et tabubelagt emne for mange, og skuespillerne formår at udnytte publikums blufærdighed til at skabe tåkrummende situationer. Der er dog også en del absurd humor i stykket, hvilket letter stemningen – selvom skuespillernes abstrakte danse bliver en smule for meget i længden. Jeg ville egentlig have foretrukket lidt mere dialog mellem de to herrer, for deres samtaler er stykkets højdepunkter. Dialogen er angiveligt taget fra rigtige blogs og hjemmesider, hvor prostitutionskunder deler ud af erfaringer, og det virker effektivt til at skabe den intime og ubehagelige stemning.

Stykket udelukker fuldstændigt alle (prostituerede) kvinder, for at fokusere udelukkende på den mandlige kundes ego – der går fra at være hyper maskulint, til at være sårbart og døende, halvkvalt af sin egen dårlige samvittighed. Men når der pludselig blæser tysk rock ud af højtalerne, er man tilbage til den maskuline magtfantasi. Lyden, skuespillerne og den enkle scenografi med afslappede sofaer (der bliver oversprøjtede i løbet af stykket) skaber den perfekte lumre situation, der ikke er for de sarte sjæle.

Da stykket ender, sidder jeg en anelse forvirret tilbage, og undrer mig over, om skuespillernes intensitet og abstrakte danse har lært mig noget. Men med sin nærmest psykologiske analyse af kundernes mentalitet, føler jeg, at stykket har vist mig noget, som jeg ikke har set før. Noget originalt og anderledes.

Kom du-1910 [1600x1200]

Netop derfor er stykkets slutning skuffende. Det er et manifest, en erklæring om, at prostitution er slemt og bør ulovliggøres, bl.a. fordi de fleste prostituerede bliver det, på grund af mishandling som børn. Den køber jeg ikke – for det første virker det som en unuanceret generalisering af prostitueredes forhold, og for det andet har stykket hele tiden handlet om kunderne. Det var kundernes psykologi og forskruede mentalitet, der blev fremvist i stykket – intet blev nævnt om de prostituerede, som jo bevidst var udelukket for at fokusere på det mandlige ego. Manifestets budskab rammer derfor lidt skævt i forhold til den virkelighed, som stykket har valgt at præsentere.

Det ændrer dog ikke på, at Kom du? er et gennemtænk og velproduceret følelsesdrama, drevet af de talentfulde skuespillere, der med kropssprog og dialog gennemarbejder mørke sider af prostituerede kunders mentalitet. Man må selv danne sin holdning til temaerne bagefter, men det er en forestilling, jeg klart kan anbefale at komme til – især hvis man finder emnet interessant!

 

Gæstespil af Teater Rio Rose

Husets Teater, Halmtorvet 9, 1700 København V

Spilleperiode: 5. maj-2. juni 2018

Spiller ikke den 10., 11., 12., 19., 21. og 31. maj pga. helligdage 

Set den 7. maj 2018

Fotos: Bjarne Stæhr

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

http://www.husetsteater.dk/forestillinger/kom-du/

Medvirkende: Folmer Kristensen, Peter Flyvholm

Instruktør: Tove Bornhøft

Koreograf: Julie Anne Stanzak

Tekst: Tove Bornhøft, Folmer Kristensen og Peter Flyvholm

Varighed: Ca. 1 time og 15 minutter uden pause

 

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Tags:

  • Marts 1998 Samfundsfags-gymnasieelev fra 15-18. Interesseret i retorik, filosofi, politik og muligheden for et fastansat job, hvor jeg forhåbentlig kan tjene nogle penge. Er også fan af teater, drama og alle andre former for (lokal)kultur, og synes at anmeldelser kan være et interessant og nødvendigt medie til at videreformidle idéer om kunst.

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: Iliaden, Teaterøen (Asterions Hus)

Af Eva Gudmand   Titlen ’Iliaden’ er skræmmende i sig selv, da den vækker ...

Anmeldelse: The WOMANhouse/ReDoing GENDER, Warehouse 9 (gæstespil af HimHerAndIt Productions)

Af Sidsel Stoustrup Er du interesseret i en skarp politisk forestilling, hvor kønsdebatten er ...

Anmeldelse: Møller og Larsen, Det Kongelige Teater

Af Anne Sophie Thingsted   I Møller og Larsen tørner to egenrådige gamle mænd, ...

Anmeldelse: Personer, steder og ting, Det Kongelige Teater

Af Sofie Lystrøm   ’Personer, steder og ting’ er en stærk beretning om en ...

Anmeldelse: The Blazing World, Aveny-T (gæstespil fra Mungo Park)

Af Mia Søndergaard, gæsteanmelder Forestillingen “The Blazing World” er for de lidt mere erfarne ...

Anmeldelse: Dans2Go, Det Kongelige Teater

Af Henriette Devantier   Den Kongelige Ballet byder publikum velkommen til det tilbagevendende koncept ...