Anmeldelse: Den komiske tragedie, Kulturmarkt

Af Signe Birk Backs

”MODIGT” er det første ord, der står der med store bogstaver øverst på min blok efter at have overværet ’Den komiske tragedie’ på Teatret Svalegangen i Aarhus. Jeg har altid fået nærmest panisk angst på en skuespillers vegne over at tænke på, hvordan vedkommende skal stå helt alene på scenen, og så må det ligesom briste eller bære.

Men jeg har engang læst i et dameblad, at der vist nok er noget med, at hvis man står ved sin sårbarhed, så bliver man stærkere af det. I hvert fald gav det udsagn rigtig god mening efter aftenens forestilling, som tager udgangspunkt i menneskets følelse af utilstrækkelighed og præstationsangst og hele teaterformatet rystes og vendes på hovedet i denne uhøjtidelige, selvironisek bearbejdelse af den belgiske Yves Hunstads ”La Tragédie Comique” – Kulturmarkts anden egenproduktion.

Mette Rønne jonglerer i forestillingen mellem at være både Skuespiller og Rolle – og faktisk også sig selv engang imellem. Der stilles skarpt på Skuespillerens angst og konstante tvivlen på sig selv og sin egen kunnen, og Rollens ønske om, på den ene side at hjælpe sin Skuespiller, men samtidig selv at nyde spotlightet. Rollen ved på mange måder bedre end Skuespilleren og forsøger at hjælpe hende til at tænke udover sin egen angst, og se bort fra publikums fordømmende blikke og høje forventninger.

Den Komiske Tragedie-foto Per Pedersen [1600x1200]

Det er drønskarpt og hele tiden på forkant med begivenhederne. Hændelser der umiddelbart kan forekomme som en fejl på scenen, viser sig i stedet at være lavet med fuldt overlæg – og pludselig er det os som publikum, som bliver lidt ”til grin”, fordi vi hoppede på den. På den måde ser vi, at hvad der måske kan synes som et lige til set-up, faktisk er gennemtænkt ned til mindste detalje. Det er lynende intelligent iscenesat af Anders Brink Madsen, og intet er overladt til tilfældighederne. Der ligger også en stor spillerteknisk præstation bag, og Mette Rønne løfter opgaven til fulde og viser kæmpe overskud på scenen. Ingen tvivl om, at den her slags performance stiller krav om skarp komisk timing og rigtig god publikumskontakt.

Der tages livtag med hele konceptet ”teater” og alle de klichéer, der forbindes med skuespil. Ekstra vedkommende bliver det derfor for folk, der selv har kendskab til teaterverdenen og specielt skuespilleres indre struggle og konstante navlepilleri – men når det er sagt, så tror jeg, at enhver vil kunne føle sig underholdt af dette fantasifulde univers og specielt Mettes indlevelse og smittende entusiasme. Jeg var i hvert fald ét stort smil, da jeg gik hjem. Sært opløftet og mærkelig håbefuld.

Det her er sådan en slags performance, som jeg virkelig håber får en masse fed eksponering og kommer ud og når et stort publikum, for det er altså en lille underfundig perle af en opførelse og nogle meget menneskelige følelser, som enhver ville kunne føle sig forbundet med. Det er oprigtigt og hjertevarmt. Humor og sårbarhed i meget fin forening.

Kulturmarkt

Teatret Svalegangen, Rosenkrantzgade 21, 8000 Århus C

Spilleperiode: Marts 2017 – se datoer for tourplan på hjemmesiden nedenfor