Anmeldelse: Kongen og Tiggertøsen, Eventyrteatret

Af Emilie Lykke Hartz

 

Tivoli med al sin charme slår dørene op for endnu en skøn forestilling af Eventyrteatret: ’Kongen og Tiggertøsen’.

Denne familiemusical er ikke kun spækfyldt med gode sange og dramatisk guf, men har også en lærerig satirisk tilgang til fortidens frygtelige hændelser. De fleste ved, at Christian d. 4. byggede Rundetårn, Rosenborg Slot og havde en klap for øjet.

Dog har mange fortrængt, at den kære konge troede på alkymi, astrologi og eventyrlige væsner, heriblandt havfruer og hekse. Disse hekse var desværre i form af uskyldige kvinder som kongen lidt for flittigt smed på bålet. Christian d. 4 brillerede endvidere med tugt- og børnehuse, som var fængsel og arbejdsanstalt for gadernes fattige og forældreløse børn samt kriminelle.

KT2017_HF_DSC1724

Forestillingen finder sted i København, året 1628. Da Christian d. 4 er i sit lunefulde humør, vælger kongens enorme børneflok at hyre en teatertrup, som skal opføre et teaterstykke, der måtte glæde kongen. Dette bliver dog en svær opgave, da Københavns magtfulde ”stodderkonge” har indespærret skuespillerne fra gaden. Det kræver derfor både list og forklædning at få teatertruppen sneget ud af det berygtede tugt- og børnehus.

Eventyrteatrets nye familiemusical byder på forelskelse, uhygge i Københavns gader, fangeflugt og en danserindes hemmelighed, der kan vende op og ned på rig og fattig.

KT-171001-FOM-3082

Jeg mener inderligt, at Eventyrteatret er for alle aldre. Gunvor Reynberg, forfatter til ’Kongen og Tiggertøsen’, har i den grad sørget for alle aldersgruppers underholdning, idet hun med sin satiriske snilde genopfrisker vores historie. Et vidunderligt eksempel på dette er, når Frederik d. 3 drilsk siger til sin søster, Leonora Christina, at han vil spærre hende inde, hvilket hun senere ifølge dansk historie bliver i 22 år på Bornholm. Eller da startscenen med sangen ”Sovekammerdøren” gør nar af Christian d. 4’s hang til det kvindelige køn, om det så var dronningen, stuepigen eller en tredje.

Det yngre publikum bliver så fascineret af forestillingen, at der bliver sunget med på samtlige sange. Forestillingens historie har haft en fantastisk virkning på især en af publikummets yngre generationer, da der efter et kærlighedskys mellem heltinden og kongesønnen Ulrik, bliver råbt et håbefuldt ”igen”.

KT-171001-FOM-4155

Flere gange bliver den fjerde væg brudt, og vi i publikum er alt fra rasende borgere i Københavns kummerlige gader, til gæster i en smuk teatersal, hvor vi bliver bedt om at rejse os for den udvalgte af kongens sønner.

I det store hele har Eventyrteatret ”gjort det igen”, og ’Kongen og Tiggetøsen’ er en fremragende forestilling, med smukke kostumer, intelligent scenografi, morsom og lærerig dramatik for både store og små.

Mine varmeste anbefalinger til hele familien, som kunne have godt af en efterårstur i det eventyrlige Tivoli, som byder på langt mere eventyr i Glassalen.

 

Eventyrteatret

Tivoli, Glassalen, Vesterbrogade 3. 1620 København V

Spilleperiode: 7.-22. oktober 2017

I efterårsferien 14.-22. oktober giver teaterbilletten adgang til Halloween i Tivoli på spilledagen.

Set den 7. oktober 2017

Foto: Ole Mortensen

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

https://www.tivoli.dk/da/billetter+og+aarskort/musik+og+scene

 

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: Heksejagt, Det Kongelige Teater

Af Jonas Gudmand og Christian Skovgaard Hansen Forestillingen er for dig, der gerne vil ...

Anmeldelse: Doktor Glas, Det Kongelige Teater (Dramaten, Stokholm)

Af Christian Skovgaard Hansen   ’Doktor Glas’ er et gæstespil fra Dramaten i Stokholm, ...

Anmeldelse: Ashes to Ashes, Østre Kapel (Sydhavn Teater)

Af Christian Skovgaard Hansen   Kl. 23.30 mødes vi ved Sydhavn st., inden turen ...

Anmeldelse: Hamlet, Odense Teater

Af Mette Herschend   Jeg er splittet, da jeg forlader Odense Teater: På den ...