Anmeldelse: La bohème, Det Kongelige Teater

Af Henriette Devantier

 

Det var en smuk, smuk aften i Operaen i selskab med Puccinis klassiker La bohème forleden, som jeg cyklede hjem fra. De fantastiske toner fra operaen spillede i mine ører hele cykelturen, for La bohème er ikke en opera, man bare sådan lige kan give slip på.

Operaen handler om seks unge mennesker, der står på tærsklen til voksenlivet og et kunstnerisk gennembrud. Vi følger dem i nogle måneder, der er altafgørende for deres liv – igennem forventning, forelskelse, skuffelse, tab og uendelig smerte.

Vi møder i operaens begyndelse de fire ungkarle Rodolfo, Marcello, Schaunard og Colline. Alle er de fyldt af håb og kampgejst. Den smukke Mimi banker på, da Rodolfo er alene, og de forelsker sig dybt i hinanden. Sammen tager de til fest blandt venner, hvor den kokette Musetta støder til og genforenes med sin Marcello, som hun inderst inde elsker højt.

Nogen tid går, og Rodolfo og Mimis forhold er løbet ind i problemer. Mimi er dødeligt syg af tuberkulose, men det unge par forbliver sammen. Men deres kærlighed får sin afslutning, idet Mimi ånder ud på toppen af Paris’ tage. Lige inden tæppet går ned, kommer det mest desperate skrig fra Rodolfo; ”Mimi!” Han råber ikke blot hendes navn. Man mærker hans desperation helt ind i knoglerne, og det underliggende spørgsmål der ligger i hans skrig: Kunne jeg have gjort mere og forhindret dette?

Det er tredje gang, jeg ser denne opsætning af La bohème på Det Kongelige Teaters Opera, og den er lige fantastisk som første og anden gang. La bohème tager mig med storm hver evig eneste gang. Udover den grove handling, der i sig selv er fantastisk, er der så mange små detaljer, man kan dykke ned i – og hver og én løfter de forestillingen og giver den dybde og lag. Jeg vil ikke afsløre de små detaljer, dem må man selv gå på opdagelse efter på Operaens Store Scene, hvor forestillingen spiller frem til 18. december.

Puccinis La bohème er efter min mening noget af det smukkeste musik, der findes. Flere af arierne og duetterne ville jeg ønske fortsatte for evigt. Også librettoen er genial og så poetisk! I samspil med musikken skabes de fuldendte karakterer i operaen, som vi som publikum sympatiserer med, og som det er let at forstå og identificere sig med.

I rollerne som Rodolfo og Mimi så vi tenor Niels Jørgen Riis og sopran Cristina Pasaroiu på denne premiereaften. Begge to dygtige sangere – men jeg synes, de havde en anelse svært ved at finde hinanden i begyndelsen af forestillingen. Skuespillet haltede lidt. Men som forestillingen skred frem faldt de mere og mere i hak, og de leverede især fjerde akt utrolig rørende, inderligt og smukt.

Præstationsmæssigt var aftenens højdepunkt Sofie Elkjær Jensen i rollen som den drilske, charmerende Musetta. Denne rolle er skabt til hende, og hun leverer den med et totalt overskud. Musettas store arie i anden akt sad lige i skabet. Sofie Elkjær Jensen har publikum i sin hule hånd, og man kan ikke andet end at læne sig tilbage og nyde hendes Musetta på den store scene.

Der er så mange plusser ved lige netop denne opsætning, som netop er så ægte og ærlig. Astrid Lynge Ottosens scenografi, rammer stemingen og miljøet uden at blive for dominerende. Særligt fjerde akts scenografi, som foregår på taget med udsigt udover Paris, er jeg vild med. Taget er lavet som en trappe, der fuldendes af silhuetten af Paris’ bygninger. Et andet plus ved denne opsætning, er, at de har valgt at slå første og andet akt sammen og ligeledes tredje og fjerde. Der er altså kun én pause, hvilket virker godt. Det er dejligt at få mulighed for at fordybe sig uden alt for mange afbrydelser.

Denne opera går lige i hjertekuglen. For mig er det umuligt at se den uden at græde – den trykker på nogle helt bestemte knapper, som kun det færreste scenekunst formår. Puccinis genialitet er lysende klar. La bohème er både for operanovicen og for operanørden. Om du er det ene eller det andet, så vær klar på hjertebanken og våde øjenkroge!

 

Det Kongelige Teater, Operaen, Store Scene, Ekvipagemestervej 10, 1438 København K

Spilleperiode: 20. oktober-18. december 2018

Set den 20. oktober 2018

Fotos: Miklos Szabo

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

https://kglteater.dk/det-sker/sason-20182019/opera/la-boheme/?section=23087

Medvirkende: Niels Jørgen Riis/Gert Henning-Jensen, Cristina Pasaroiu/Gisela Stille, David Kempster, Sofie Elkjær Jensen, Jens Søndergaard, Kyungil Ko m.fl. samt Det Kongelige Operakor og Det Kongelige Kapel

Musikalsk ledelse: Marius Stieghorst

Iscenesættelse: Elisabeth Linton

Instruktør ved denne genopsætning: Anne Fugl

Scenograf: Astrid Lynge Ottosen

Kostumedesign: Magdalena Stenbeck

Lysdesign: Ulrik Gad

Varighed: Ca. 2 timer og 30 minutter inkl. pause

 

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: Larm i kulissen, Aalborg Teater

Af Ditte M. Pedersen   På Aalborg Teater kan du i disse dage komme ...

Anmeldelse: The Black Rider, Betty Nansen Teatret

Af Christian Skovgaard Hansen Se forestillingen, hvis du kan lide Tom Waits’ glimrende musik, ...

Anmeldelse: Lugten af andre, Teater Momentum

Af Anne Lottrup Sørensen   Kender i juleeventyret om den ensomme TV-kok James Price, ...

Anmeldelse: Frøken Julie, Teater Birgitte

Af Christian Skovgaard Hansen   ’Frøken Julie’ er skrevet af den svenske dramatiker August ...