Anmeldelse: Looking for courage, Opera Nord (musikdramatisk vandreforestilling)

Af Amalie Sloth de Fine Licht

 

Ved ankomst får jeg og min ledsager uddelt en høresnegl tilsluttet en radiosender, som igennem forestillingen vil transmittere små lydfortællinger og give vores guide mulighed for at kommunikere med os igennem de næste 2 timers oplevelser. Derudover får vi også en lille poesibog, som vi på turen skal udfylde for at få adgang til den hemmelige verden af østlig mystik, som vi lige straks skal stifte bekendtskab med. ”Hvad søger du?” og ”Hvor er du på vej hen?” er nogle af de spørgsmål, som jeg udfylder.

 

Ført an af guiderne snor haler af mennesker sig omkring de nye boligblokke på Ørestad. Alt, hvad guiderne gør, kopierer halen af publikummer, og således bliver vi ført trygt igennem mørket, imens en stemme fortæller om byplanlægningen bag Ørestad. Forestillingen begynder dog først rigtig nede i den cirkulere underjordiske parkeringskælder, hvor vi går rundt og rundt i en uhyggelig evighed af gentagelser. Undervejs skribles der ned i poesibogen, selvom mørket gør det nærmest umuligt.

 

PmVfUpoXpO2P3DyMTpxmnFlULDBm0aSIoqsGIHYeT40-Christoffer Askman

 

I min øresnegl fortæller en kvindestemme om hendes barndom og sin tid i Kina som udviklingsstudent, men da vi når til Tietgenkollegiet drukner stemmen i lydene udefra. Her i Tietgenkollegiets have kuldminerer aftenen i en forening af lys, musik, sang og dans.

 

’Looking for courage’ er en ambitiøs kæmpeforestilling om kultursammenstød, identitet, en kvindes kærlighed og meget mere, men desværre drukner det hele i en strøm af overstimulans. Fortællingen om kvinden der engang var oprørsleder i studenteroprøret i 1989, og som nu leder efter sin tabte identitet, er umulig at finde, hvis man som publikum ikke aktivt leder og ved, den findes. Nøglen til forståelsen af forestillingens narrativ bliver måske fremlagt igennem øresneglen, men forsvinder i havet af lyd og indtryk. Poesibogen ender med ingen betydning at have, hvilket er en meget skuffende følelse at stå tilbage med, når man som publikum har prøvet at give noget til forestillingen ved at skrive og engagere sig i bogens indhold. Sammenkoblingen mellem Ørestads søgen efter at finde sin identitet, og forestillingens hovedkarakters søgen efter identitet, virker fortænkt og decideret overflødig.

 

KRq07rm_Oi8BMz19OCEquO37DB2l6KUc6tB8AHSpOuk-Christoffer Askman

 

Sådan kunne små og store elementer i ’Looking for courage’ være blevet udeladt for et mere rent og klart udtryk. Forestillingen kom inklusiv ventetid op på to en halv time, hvilket simpelthen var for lang tid.

 

’Looking for courage”’ er en smuk og storslået både visuelt og auditivt. Både mezzosopran Loré Lixenberg og strubesanger Wu Tingcui skaber et fængslende lydunivers, som luller tilskueren ind i uhygge og mystik. Forestillingen udspiller sig derudover i et byrum, som skaber stemninger, der bestemt er hver at mærke, så længe man kan abstrahere fra de forstyrrende elementer.

 

I ’Looking for courage’ bliver mange bolde kastet op i luften, og få bliver grebet igen, men jeg kan klart anbefale oplevelsen til dem, som er klar til at investere energi og tålmodighed til de smukke momenter i forestillingen, som printer sig ind på nethinden.

 

 

 

OPERA NORD

Mødeadresse: Metrostation DR Byen, Ørestads Boulevard 23, Kbh. S

 

Spiller indtil 29. august 2015 kl. 20.30

 

Spilledato: 26. august 2015

Fotos: Christoffer Askman

 

En del af Metropolis Festival

Har du lyst til at købe en billet? Se nærmere på forestillingens officielle side:

http://www.kit.dk/2015/OPERA_NORD.html

 

 

 

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: TAM TAM – Tivoli Revyen 2016, Tivoli

Af Mia Søndergaard   Årets Tivoli Revy er kørt af stablen med et cast, ...

Anmeldelse: Carrie, Elite Teater

Af Thormod S. Kamban   Kan man kombinere en god musical med Stephen King? ...

Anmeldelse: Lad den rette komme ind, Odense Teater

Af Mette Herschend   Odense Teaters opsætning af ’Lad den rette komme ind’ er ...

Anmeldelse: Vita & Virginia, Teatret ved Sorte Hest (Why Not Theatre Company)

Af Sofie Lystrøm   Brændende kærlighed, underfundig humor og intellektuel ekstase beskriver den kemi, ...

Anmeldelse: Hamlet, Republique

Af Christian Skovgaard Hansen og Jonas Gudmand Se forestillingen, hvis du vil opleve ”Hamlet” ...

Anmeldelse: Vort mismods vinter, Husets Teater (Teater AKUT360)

Af Jonathan Stahlschmidt Wollen ihr den totalen Krieg?! Hvis det ikke lyder som noget ...