Anmeldelse: Manden der ville huske, Teatret Svalegangen (gæstespil fra Von Baden)

Af Sofie Amalie Dammeyer Johansen, gæsteanmelder

Nu er der ny dansk dramatik til dig, som længes efter fusionsteater, når det er bedst. På Teatret Svalegangen finder vi et møde mellem teaterkoncert og tragikomisk dramatik, og er i ”Manden der ville huske” et eksempel på en velfungerende crossover.

”Manden der ville huske” er et rystende og rørende indblik i et komplekst menneskes indre. Et eksistentielt skuddrama om en gerningsmand, der søger sig selv og sin gerning i en jagt, der fører ham på en dannelsesrejse gennem sit eget sind.

Foto: Morten Fauerby

Forestillingen ”Manden der ville huske” er baseret på en virkelig hændelse, hvor journalist Anne Røgilds over otte år fulgte en århusiansk drabsmands livshistorie. Ovenstående citat bliver forestillingens omdrejningspunkt og skaber spænding og suspence for publikum, da vi som tilskuere allerede fra start kender til hovedkarakterens skæbne. Men vil han også selv komme til erkendelse? Det er det store spørgsmål vi nysgerrigt må sidde tilbage med… ”Jeg kiggede ned i tromlen på revolveren, og så at alle fem patroner var afskudt, og så vidste jeg godt, at det måtte jeg have gjort. Jeg måtte have affyret revolveren fem gange – men hvad havde jeg gjort?”.

Skuespilpræstationerne er flot udført og særligt Frederik Meldal Nørgaard gør sig bemærket med sin fantastiske kropskontrol, humor og stemme. Jeg blev meget medrevet op til flere gange og havde hele vejen igennem indre, klare billeder af handlingsforløbet. Det var desuden meget underholdende at opleve hovedkarakteren med sin stærke århusianske dialekt, da det gav en befriende ærlighed og personlighed til stykket.Der er ingen tvivl om, at ”Manden der ville huske” er et must see på listen. Publikum tages i hånden fra start og føres ind i en mørk verden af modstand, kamp og sort humor for at genvinde drabsmandens tabte hukommelse. Scenografien understrejer fornemt ”det indre fængsel”, som hovedkarakteren gennemlever med et klinisk, sterilt udtryk omkranset af sindets begrænsende tremmer.

Forestillingen tangerede til tider til en teaterkoncert, i dens blanding af musik og optræden og var desuden med til at lette den barske stemning i stykket og give en forståelse for hovedkarakterens sind og verden. Selve lydbilledet var meget smukt, da forskellige reallyde blev brugt som illustrative sanseindtryk på publikum og understøttede handlingsforløbet meget fint.

Men alt i alt en skøn teateroplevelse som varmt kan anbefales til alle teatergængere i det århusianske som såvel københavnske teatermiljø. Jeg nævner det københavnske, fordi forestillingen kommer til at spille på Teater Grob d. 2.-15. maj 2015.

Jeg har valgt at give forestillingen fire ud af seks, da jeg synes forestillingen holder langt hen ad vejen men manglede lidt finpudsning hen imod slutningen. Jeg savnede at mærke hovedkarakterens splittelse endnu tydeligere og endvidere en klarere forløsning til slut.

Gæstespil fra Von Baden

Teatret Svalegangen, Rosenkrantzgade 21, 8000 Aarhus C

Spiller indtil 24. april 2015 på Teatret Svalegangen; spiller herefter 2.-15. maj på Teater Grob i København

Spilledato: 15. april 2015

Fotos: Morten Fauerby og Lana Ohrimenko

Har du lyst til en billet eller se nærmere på forestillingen så gå ind på teatrets officielle side: 

http://www.svalegangen.dk/manden_der_ville_huske.asp

 

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: Owner of a Prison, Københavns Musikteater (gæstespil fra Teater Legio)

Af Sidsel Stoustrup ’Owner of a Prison’ er for den gængse teatergænger, der kan ...

Anmeldelse: Domino Effekten, Rapid Eye

Af Sofie Lystrøm   Det er svært at beskrive stykket ’Domino Effekten’ ud fra ...

Anmeldelse: Viljen til sejr, Teatret Ved Sorte Hest

Af Jonas Gudmand   Medvirkende: Lene Vestergård & musiker Erling Hjernø. Tekst: Lene Vestergård ...

Anmeldelse: Sidste diligence fra Lykkens By, Det Kongelige Teater

Af Jonathan Stahlschmidt    “Western er på mange måder en politisk genre, idet hele mytologien handler ...