Anmeldelse: Marie Grubbe – den hjemvendte, Tjele Gods (Magnus Brandstrup)

Af Sanne Halkjær Hebsgaard

 

Da jeg træder ind på Tjele Gods og derefter bliver ført op i godsets Riddersalen, bliver jeg ramt af noget. Noget varmt og rart. En tryghed. Lokalet bringer mig tilbage til den tid, hvor Marie Grubbe levede på Tjele Gods i 1600-tallet. Billederne på væggene, stolene i lokalet, lysekronerne i loftet og de gamle bøger er alt sammen med til at skabe denne dejlige og trygge atmosfære.

Alle sidder på deres pladser, og snakker med sidemanden, skåler i rødvin eller beundrer malerierne på væggen. Pludseligt træder Camilla Bendix ind fra et af de bagerste hjørner i Riddersalen. Hun træder ud midt i Riddersalen og står nu sammen med cellisten Johanne Nielsen. Camilla Bendix er nu klar til at fortælle historien om Marie Grubbe, med små input fra de kendte danske forfattere, der alle har haft deres billede af Marie Grubbe.

I den time jeg sidder i Riddersalen, får jeg hele historien om Marie Grubbe at vide. Hun blev født på Tjele Gods, og hun stod til at få et rigt liv i overflod. Især da hun som 17-årig blev gift med prinsen Ulrik Frederik Gyldenløve. Men Ulrik Frederik Gyldenløve var blot én af en lang række mænd, Marie Grubbe giftede sig med. Hun udforskede sin seksualitet, og udfoldede sig som kvinde. Når hun havde udset sig en mand og fanget ham, var han nok for hende, indtil han kedede hende. Alle disse vielser trættede hendes far, der hermed gjorde hende arveløs, og fratog hende rettigheden til at gifte sig igen. Hun indledte herefter et forhold til kusken Søren Sørensen Møller og afsluttede sit liv i fattigdom.

I dag, 300 år efter hendes død, er Marie Grubbe kommet tilbage til hendes hjemegn ved Tjele Gods for at fortælle historien på hendes præmisser. Hun fortæller, hvordan det for 300 år siden var at være kvinde og ikke have de samme rettigheder som mænd og samtidigt være et seksuelt menneske. Og jeg føler også, det er Marie Grubbe, jeg sidder overfor. Den hjemvendte Marie Grubbe, der udfolder sig i den, for hende, velkendte Riddersal.

Camilla Bendix fanger mig med det samme. Hun har et fantastisk sprog, som er kombineret med en uforglemmelig stemmeføring, der fængsler en med det samme. Jeg bliver betaget af hendes fortælling om Marie Grubbe. Dette gælder både den information, hun selv giver om Marie Grubbe, når hun læser dramatiker Amalie Olsens fortællinger op som Marie Grubbe, eller når hun læser danske kendte forfatteres syn på Marie Grubbe op, heriblandt H. C. Andersen eller J. P. Jacobsen.

Hun taler frit, når hun fortæller om Marie Grubbes historie, og hun læser op, når hun skal fortælle Amalie Olsens version af Marie Grubbe. Det er for mig ikke en ulempe, for Camilla Bendix er stadig utroligt nærværende, selvom hun ikke har øjenkontakt med publikum.

Musikken, som bliver inddraget i fortælling om Marie Grubbe, er passende afstemt. Musikken står både alene og sammen med Camillas Bendix’ oplæsninger. Ligesom Camilla Bendix drager med hendes stemme, drager J. S. Bachs cellosymfonier også. Johanne Andersson er dygtig, og hun har helt styr på, hvordan hun med musik kan drage et menneske helt ind i musikkens indre.

Når jeg ser rundt i lokalet, vil jeg mene, at publikum hovedsageligt er repræsenteret af kvinder og mænd i alderen 50 år+. Jeg synes nu, at de unge sagtens vil kunne tage ind og se dette. Det er ikke blot en historie, nogle unge vil mene keder dem, men en fortælling om et levet liv. Den er i hvert fald værd at høre.

Selvom det er 300 år siden, at Marie Grubbe afsluttede hendes liv, så er hendes livshistorie stadig brugbar i dag. Hun vidste, hvad hun var værd, og hun satte sig op imod dem, der mente det var forkert. En kamp vi måske alle skal tage op.

 

Magnus Brandstrup

Tjele Gods, Hobrovej 90, 8830 Tjele

Spilleperiode: 7. december, 9. december og 14.-16. december 2018

Set den 7. december 2018

Foto: Emil Monty Freddie

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

https://www.ticketmaster.dk/artist/marie-grubbe-billetter/1005261?rtype=301_expired&eventId=454775

Medvirkende: Skuespiller Camilla Bendix og cellist: Johanne Andersson

Dramatiker: Amalie Olesen

Instruktør: Anna Schulin-Zeuthen

Producent: Magnus Brandstrup

Varighed: Ca. 1 time

 

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: Kom Bamse, nu balletter vi!, Det Kongelige Teater

Af Henriette Devantier   Skolernes efterårsferie er lige rundt om hjørnet, og endnu engang ...

Anmeldelse: Chicago, Elite Teater

Af Mette Herschend   Lange sexede ben, showbizz, korruption and all that jazz! Kan ...

Anmeldelse: Den uendelige historie, Aarhus Teater

Af Lise Barslev   Aarhus Teater præsenterer Den uendelige historie som året familieforestilling. Det ...

Anmeldelse: 46+1, Aalborg Teater

Af Ditte Marie Pedersen   Borgerscenen (Mindste Scene) på Aalborg Teater indtages for tiden ...