Anmeldelse: Martha & Frank – Sange fra et ægteskab, Teater V (Randers EgnsTeater i samarbejde med Thy Teater)

Martha-grafik-til-web-generisk-2

Af Laura Munk Christensen

 

På et af Københavns mindre teatre er to af Jyllands mindre teatre kommet på besøg. De er kommet med store drømme og ambitioner og kufferten fuld af gode idéer. Og det skal de have ros for. Desværre ender ikke alle de gode intentioner helt vellykket.

Martha & Frank – Sange fra et ægteskab er historien om det midaldrende ægtepar Martha og Frank. De har været gift i omkring 25 år, deres datter er fløjet fra reden og nu sidder de så i deres pæne forstadshus og leder desperat efter noget at lave. Martha gør rent, køber ind og vasker tøj og Frank går i kælderen, i haven og på loftet. Og bagefter er der kaffe i stilhed. Ægteskabet begynder at slå revner og de to tænker på, om de virkelig var det, de fik ud af livet? Alt dette er akkompagneret af de største hits fra den amerikanske sangerinde Aretha Franklins soul-univers, som fylder den lille stue, når følelserne tager over. Blandt dette er flere store hits, bl.a. ”Respect”, ”I Say a Little Prayer” og ” (You Make Me Feel Like) A Natural Woman”.

Præmissen om det døende ægteskab er en klassiker, og tilsætningen af Franklins musik er et udmærket twist at tilføje. Skuespillet er udmærket, både fra Anna Ur Konoy (Martha) og Nis Pedersen (Frank), men ikke noget ekstraordinært. Måske nærmere rimelig ordinært. Dialogen minder om de fleste andre ægteskabelige dramaer, og dilemmaerne har man også set før.

Martha-grafik-til-web-generisk-2

Forestillingen er en blanding af visuel og auditiv humor, til tider vellykket, til tider ikke, afsavn i form af datteren, der aldrig ringer, hvilket er meget velspillet af Konoy og mærkelige, noget intetsigende monologer fra manden, Frank. Det virker som om, dramatikeren har haft et eller andet skjult budskab med disse, men pointen er en lidt for tydelig eller så skjult, at man ikke helt får den med. Pedersen leverer disse helt fint, men de bliver i indholdet både lange og monotone. Mest af alt virker stykket som om, både dramatiker Caroline Malling Jørgensen og instruktør Ina Miriam Rosenbaum har haft gode idéer, men disse bliver enten ikke fulgt ordentligt til dørs eller også trækkes de så langt ud, at det sjove eller sørgelige helt går af det.

De musikalske præstationer i forestillingen er desværre svingende. Musikerne leverer et solidt, men ikke specielt udfordrende arbejde, og Anna Ur Konoy har faktisk en udmærket stemme, særligt i de mere rolige sange, såsom ”All the Kings Horses” og ”Chain of Fools”. Nis Pedersen gør dog et mindre sikkert stykke arbejde, og han presser hele vejen igennem sin stemme til det yderste for at få en ordentlig klang. Dette ender desværre med at lyde både anstrengt og uelegant.

Musikvalget i sig selv er til tider meget passende og et godt akkompagnement til historien, men der er også sange, som virker mere tilfældigt kastet ind fordi. Det er en klassiker; den er vi nødt til at have med. Til gengæld er kontrasten mellem Franklins lækre soulmusik og den kedelige hverdag hos Martha og Frank et vellykket greb, som effektivt får sat karakterernes ydre (spillet) op overfor deres indre (musikken).

Alt i alt vil jeg sige, at Martha & Frank – Sange fra et ægteskab er en forestilling, som først og fremmest henvender sig til den ældre generation. På billetsalgets hjemmeside står der endda 18+, og det er hverken på grund af vold eller seksuelt indhold, men simpelthen fordi emnet ikke taler til et ungt publikum.

Martha & Frank – Sange fra et ægteskab bygger på, at publikum kan forstå de ægteskabelige frustrationer, og det kan jeg som 18-årig naturligvis ikke. Samtidig er ”den unge” i forestillingen, i form af deres datter, ikke til stede og unge mennesker i publikum vil derfor heller ikke kunne se deres forældre, da denne forestilling netop er dét, der sker, når børnene ikke er til stede. Derfor må jeg sige, at dette er en fin forestilling med gode idéer, men målgruppen ligger nok omkring 30+ og gerne endnu ældre.

 

Gæstespil af Randers EgnsTeater i samarbejde med Thy Teater

Teater V, Prøvehallen, Porcelænstorvet 4, 2500 Valby

Spilleperiode: 6.-8. april 2018

Set den 6. april 2018

Foto: Randers EgnsTeater/Thy Teater

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

https://www.teater-v.dk/forestilling/martha-frank-the-musical/

Medvirkende:

Skuespillere: Anna Ur Konoy og Nis Pedersen

Musikalsk akkompagnement: Bent Lundgaard, Michael Andersen.

Dramatiker: Caroline Malling Jørgensen

Iscenesætter: Ina Miriam Rosenbaum

Scenograf: Sus Haugland

Varighed: 1 t. og 50 min. inkl. pause

 

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:
@ungt_teaterblod

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Skygge billede 4

Anmeldelse: SKYGGE [Eurydike siger], Sydhavn Teater

Af Rosa Danielsen   Hvis man gerne vil have en aldeles anderledes teateroplevelse, skal ...

Kussesumpen

Anmeldelse: Kussesumpen, Teatret ved Sorte Hest

Af Julius Gotthardt Møller ‘Kussesumpen’ er et hensynsløst, humoristisk og mest af alt hudløst ...

Foto: Nikolaj Bomberg Simonsen

Anmeldelse: Caligula, Det Kongelige Teater

Af Nikolaj Bomberg Simonsen   ’Caligula’ er en forestilling, der overrasker, men hvor vi ...

K1P1263d-MiklosSzabo

Anmeldelse: Heksejagt, Det Kongelige Teater

Af Jonas Gudmand og Christian Skovgaard Hansen Forestillingen er for dig, der gerne vil ...

3

Anmeldelse: Det som diktatoren ikke sagde, Holland House

Af Jacob Riegels   Denne gang står den på en politisk monolog i Den ...