Anmeldelse: Maskerade, Det Kongelige Teater

Af Eva Gudmand

”Jeg er verliebt,” runger stadig i mit hoved, efter premieren på Ludvig Holbergs ’Maskerade’. Ungdommens kærlighedsrus bliver ikke gemt i maskespillet, men det blomstrer og spirer i den farvestrående opsætning. Denne gakkede og ekspressive fortolkning af ’Maskerade’ giver et smil på læben, men som publikum kan man til tider miste pusten i det hæsblæsende tempo.

AL4W9138 [1600x1200]

’Maskerade’ omhandler de unges kamp for at kunne gå til maskebal om aftenen, hvor de kan møde kærligheden og ikke blive dømt af deres omgivelser. Den unge Leander skal giftes bort, men han er blevet forelsket i en pige til maskeraden. Stykket viser de unges ihærdige og spontane kærlighed, som står i kontrast til de forældrearrangerede ægteskaber.

Ludvig Holberg var med denne komedie yderst rebelsk, da maskerader blev forbudt i 1724. Folket mente, de skabte for meget uro og kaos i samfundsordenen. Holberg hylder maskeraden og viser, at festlighederne er et udtryk for lighed mellem mennesker, hvor kærligheden kan blomstre.

AL4W9296 [1600x1200]

Scenerummet består af noget der ligner forstørrede dublo-klodser, eller elementer der er taget ud af et spil Minecraft. Rummet består af farverige formationer, der kan dreje rundt. På scenen sidder Olivier Antunes, der repræsenterer stykkets klassiske lydside. Det er en stærkt visuel forestilling, hvor man flere gange bliver forbløffet over brugen af scenografien og skuespillernes kostumer. Det er tydeligt, at den tyske instruktør Herbert Fritsch har lagt stor vægt på dette.

Skuespillerene er iklædt plastisk fra top til tå, som giver et porcelænslignede udtryk. Flere gange måtte jeg klemme øjnene ekstra godt sammen, for at få en forståelse for de fascinerende kostumer. Skuespillerne løber rundt på scenen, hvor de hele tiden springer rundt. Det overdrevne skuespil, gør at de flere gange er så stakåndede af alt det fysiske, at replikkerne bliver tabt i åndenøden.

AL4W9123 [1600x1200]

Generelt leverer skuespillerne nogle stærke præstationer. Jeg må her fremhæve Peter Plaugborg, der spiller lakajen Henrik, som udviser en imponerende fysik. Han bærer en stor del af humoren i stykket og jeg klukkede af grin, da han spillede den jødiske præst. Det overdrevne ekspressive og iscenesatte skuespil understreger den stærke humor, som Holberg vil udtrykke med dette stykke. Det er dog også det, der gør, at Holbergs vigtige moraler, bliver glemt i dets råberi. Jens Jørn Spottag forsøger dog, at give stykket en smule struktur med sin nedtonede stemme og sikre skuespil. Der kunne med fordel skrues en smule ned for det ekspressive, så man kunne dvæle ved Holbergs stærke moraler.

Stykket skal have stor ros for at have holdt sproget i Holbergs oprindelig tone, da jeg personligt mener, dette giver stykket dets originalitet og humor, som vi alle bør oplyses om og lade os inspirere af. Dette gør dog også, at man skal være en garvet teatergænger for at kunne nyde dette stykke, da den gammeldags tone formentlig kan tabe flere af de unge i mængden. Dog har stykket inddraget nogle moderne twist i dets sproglige indhold, bl.a. med en indspark for Beatles ”Twist and shout” og Ringenes Herre.

Stykket er for den rutinerede teatergænger, der vil opleve noget nyt på den danske teaterscene. Forestillingen kræver, at man går med humoren i stykket og nyder det overdrevne skuespil og ”fald-på-halen-humoren”. Hvis man accepterer dette præmis, så kan man glædes over Holberg fortælling, hvor det denne gang er forældres generation, der står for skud.

Skuespilhuset, Store scene, Sankt Annæ Plads 36, 1250 København K

Spilleperiode: 17. november 2017–28. februar 2017

På turné rundt i landet i perioden 8.-21. januar 2018