Anmeldelse: Mixdouble, Det Kongelige Teater

Af Sofie Riis Endahl

Af Sofie Riis Endahl

En badmintonbane. To ægtepar i hhv. blågrønt og pink/lilla sportstøj. En gang om ugen. En moderne ægteskabskomedie – det kan kun gå galt, ikke?

Lærke Sanderhoffs nyeste tragikomedie Mixdouble undersøger nutidens parforhold. Og ifølge stykket står det ikke særlig godt til. Sjovt er det, når det ene ægtepar, Ulrik (Esben Dalgaard) og Amanda (Maria Rich) bliver ved med at glemme boldene, eller når Amanda viser Christina (Christine Exner) yogastillingen ”katten, der slikker mælk”, og Christinas mand, Martins, (Morten Brovn) blik sidder fastklistret på Amandas røv. Alligevel forlader man salen med ondt i maven.

Hver torsdag mødes de to par og spiller badminton sammen. Men fra at være et frirum med motion og samvær, bliver det mere og mere et symbol på hverdagens kampe, nutidens parforhold og livets store spørgsmål.

Parrene skændes det meste af tiden. Der er knald på handlingen, og man er underholdt samtlige 85 minutter, trods dialogen ikke er helt skarp og indeholder en del gentagelser. I dialogen savnede jeg til tider også dybde, da alt blev sagt meget ligeud, og intet var overladt til fortolkning.

Sanderhoffs undersøgelse af, hvordan to mennesker, der vil hinanden, pludselig støder sammen gang på gang, så snart de proppes ned i institutionen ”ægteskabet”, er interessant og skarp. Til gengæld ærgrer det mig lidt, at der ikke er mere plads til historierne om de velfungerende moderne ægteskaber på de danske teaterscener.

Scenografien var enkel og flot: En badmintonbane – og ja, der blev spillet rigtig badminton, og kostumerne, som egentligt bare bestod af sportstøj, havde en fed effekt, idet det via farverne antydede, hvilke par, der hørte sammen, selvom man til tider i forestillingen frygtede et parbytte.

Skuespillerne var dygtige og sjove, og de gjorde scenerne genkendelige og vedkommende. Enhver, der er eller har været i et parforhold vil kunne genkende noget fra hverdagen.

Særligt Morten Brovn i rollen som Martin, der lever livet gennem sit træningsur og bare elsker sin kone, som føler sig fanget i deres ægteskab, viste store evner og høstede stor sympati til slut, da hans følelser for alvor kom i spil. Karaktererne blev dog til tider en smule arketypiske – Martin med sit træningsur, den mega-lækre Amanda, den sjove far-type, Ulrik, og den frustrerede og aldrig tilfredse Christina, men det var også der genkendelsen lå, og det var i genkendelsen, at de sjove situationer opstod.

Jeg vil anbefale Mixdouble til alle, der har lyst til et komisk og underholdende kort lille drama, der sætter tanker, om vi menneskers til tider fejlende evne til at fungere i relationer, i gang.

Forestillingen er udviklet i Det Kongelige Teaters dramatikerlaboratorium KGL Dansk. KGL Dansk er støttet af Bikubenfonden.

Det Kongelige Teater, Skuespilhuset, Lille Scene, Sankt Annæ Plads 36, 1250 København K

Spilleperiode: 20. februar-23. marts 2019

Herefter på turné rundt i landet i perioden 26. marts-27. april 2019

Set den 20. februar 2019

Fotos: Camilla Winther

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

https://kglteater.dk/det-sker/sason-20182019/skuespil/mixdouble/

eller

https://kglteater.dk/det-sker/sason-20182019/skuespil/mixdouble-turne/

Medvirkende: Maria Rich, Esben Dalgaard, Christine Exner og Morten Brovn

Iscenesættelse: Stine Schrøder Jensen

Scenografi og kostumer: Rikke Juellund

Lysdesign: Nicolai Daniel Hommelhoff

Varighed: Ca. 1 timer og 25 minutter uden pause

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Tags:

  • Show Comments (1)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: SKYGGE [Eurydike siger], Sydhavn Teater

Af Rosa Danielsen   Hvis man gerne vil have en aldeles anderledes teateroplevelse, skal ...

Anmeldelse: Big Bang Company, Dansk Rakkerpak

Af Christian Skovgaard Hansen   Dansk Rakkerpaks lette sceneudstyr og bænke står igen klar ...

Anmeldelse: Torben Toben, Teatret ved Sorte Hest

Af Emil Møller Christensen   Frantz sidder på knæ for titelfiguren Torben. Frantz taler ...

Anmeldelse: Vintersolhverv, Det Kongelige Teater

Af Christian Skovgaard Hansen   Det Kongelige Teaters opsætning af ’Vintersolhverv’ er på samme ...