Anmeldelse: Mod alle odds, Betty Nansen Teatret (i samarbejde med Fix&Foxy)

Statistik er en videnskab, som omfatter en metodisk, empirisk funderet beskrivelse af samfundsforhold ved hjælp af indsamling og systematisering af numerisk materiale. Statistik fortæller os noget om, hvem vi er, og om hvordan vi forventeligt vil udvikle os. Statistik præsenteres oftest som tabeller, modeller, lagkager eller noget helt fjerde. Statistik er et øjebliksbillede; et billede, som kan se anderledes ud på et andet tidspunkt.

I Betty Nansen Teatret og Fix&Foxys forestilling Mod alle odds præsenteres statistikken derimod af rigtig levende børn i alderen 10-14 år. De er en del af ”Generation Z”, som omfatter en generation med stort fokus på succes og selvrealisering, de er en del af projekt- og curlingbørnene og af den digitale verden, og de velinformerede både i forhold til dem selv og i forhold til verdenen. Lige som i den virkelige verden er ingen af børnene ens.

Fix&Foxy sætter verdenen i perspektiv i deres forestillinger, og de viser os verdenen, som den virkelig er, både ved at pirre og provokere os. Det er altså virkeligheden, som vi får smidt i hovedet. Set fra børnene i Generation Z’s synspunkt. En verden, som ser anderledes ud end den, hvor vi voksede op, og en verden, hvor voksne over 30 år er gamle.

Vi får de den hardcore virkelighed præsenteret gennem statistikken. Hvor mange kommer fra overklassen, den højere middelklasse, middelklassen, arbejderklassen eller underklassen? Hvis forældre tjener hvad? Hvor mange vokser op med – fysisk eller psykisk – vold? Hvor mange er skilsmissebørn? Hvornår vil de dø? Hvor mange mobbes? Og hvor mange mobber? Sådan fortsætter de statistiske fakta, og gruppen af de unge dissekeres, så vi ser den virkelighed, som de vil komme til at opleve.

Man kan godt mærke, at det er rigtige børn, som ikke er vant til at være skuespillere. Men selvom de læser op fra en telepromter, føles det ikke forceret eller kunstigst. De gør det med en forfriskende naturlighed og selvfølgelighed, hvor vi får en ægte og ærlig fortælling. Og det er netop det, der gør forestillingen både nærværende og gribende.

Det er modige børn, som tør entrere scenen – men det er måske netop en del af Generation Z. De er børn; de er de børn, som statistikken nu og her omhandler. Oplevelsen og indtrykket ville ikke have været det samme, hvis det havde været (belærende) voksne på scenen. Og fra (blandt andet) børn skal man jo netop høre sandheden!

Forestillingens budskab er også, at man nok ikke kan lave om på selve statistikken, men man kan være med til, at den udvikler sig i en anden retning. Statistik er ”bare” tal, men børnene og vi er fremtiden, de og vi er mennesker. Det er dem og os, som skal se positivt på fremtiden, så vi ikke nødvendig skal følge statistikken. Børnene kender deres sociale plads, men også at den ikke er statisk. Man kan netop – måske mod alle odds – bryde de gængse normer og statistikken. Men skal vi alle være ens? Mod alle odds udmærker sig dermed ved at turde italesætte, at der er disse forskelle, men også uden at moralisere og politisere. Det må vi selv tage med os ud af teatersalen og tænke over.

Det er vigtigt at være bevidst om, at man er aktør i sit eget liv. Bag enhver statistik er der rigtige mennesker. Mennesker, som er forskellige steder i livet, både alders-, arbejds-, sundheds- og alt muligt andet-mæssigt. Der vil altid være folk i alle dele af statistikken, men det er vigtigt at være bevist om, at samfundet ændrer sig, og at man kan gøre en forskel, så man kan bryde med statistikken.

Vel har barndommen indflydelse på det voksne liv. Men vi har også nogle valg og muligheder, og der kommer nogle hændelser gennem livet, som kan dreje det den ene eller anden vej. Én ting er statistikken, en anden er de til- og fravalg, som vi tager. Forestillingen viser os, at det er vigtigt at have sine drømme; og lige så vigtigt at turde og kunne forfølge dem.

Mod alle odds er derfor stærkt og virkelighedsnært teater, der åbner vores øjne for, hvordan virkeligheden er – nu og senere. Samtidig viser den os og børnene i Generation Z, at vi og de ikke er alene. Der er altid nogen, der ikke vil bryde statistikken – ligesom der altid er nogen, der netop vil bryde den.

Betty Nansen Teatret i samarbejde med Fix&Foxy

Betty Nansen Teatret, Frederiksberg Allé 57, 1820 Frederiksberg C

Spilleperiode: 19. januar-2. februar 2019

Set den 20. januar 2019

Medvirkende: 22 børn i alderen 10-14 år – Anna Olympia Bøss, Artianne Olivia Søgaard Andersen, Asta Bundgaard Wanscher, Conrad Bengtsson, David Prammann Schrøder, Emma Skov Dahl Christiansen, Falke Lindegaard Hvidtfeldt, Felix Worsøe Alegre, Frederikke Holm Bergendorff, Ida Møller, Isak William Bjerregaard, Jaafar Machal, Kajsa Krogh Larsen, Luka Gry Selander, Michael Basse Theobald, Molly Grand, Nicholai Kristensen, Ronja Emilie Clemens Tillebeck, Samir Abdi Elmi, Thea Hagelskjær Godskesen, Ursula Outzen og Zeraphina Corrie Bendtsen

Koncept og instruktion: Tue Biering

Scenografi og kostumer: Karin Gille

Koreografi, casting og medinstruktør: Freja Rault-Lykkeberg