Anmeldelse: Møller og Larsen, Det Kongelige Teater

Af Anne Sophie Thingsted

I Møller og Larsen tørner to egenrådige gamle mænd, der er vandt til at få deres vilje, sammen i et bittert opgør om principper og integritet. Mændene er ingen ringere end skibsrederen og forretningsmanden Mærsk McKinney-Møller og den berømmede arkitekt Henning Larsen. I denne posthume opsætning er de to mastodonter fanget på taget af Operaen i et slags limbo, hvor de er tvunget til at gøre deres regnskab op, før de kan gå over til det hinsides.

Regnskabet, der skal gøres op, er stridighederne i forbindelse med de to herrers farce af et samarbejde, da Operaen skulle bygges i 2001-2004. Mærsk lagde 3 milliarder kroner til opførslen af Københavns nye kulturperle og inviterede Henning Larsen til at tegne bygningen. Men den arbejdsfordeling holdt ikke, og det resulterede i åben skyttegravskrig med hele nationen som tilskuere. Hr. Møller modsatte sig Larsens idé om, at operaen skulle have en glasfacade ud til havnefronten, og Larsen tog det som et angreb på sin kunstneriske frihed.

Hermed er der lagt op til et bittert opgør mellem kapitalisme og kunstnerisk frihed, som kunne have været meget interessant, men det er som om instruktøren Thomas Bendixen prøver at rumme hver eneste detalje om stridighederne om bygningen i stykket. Ikke nok med at mæcenen og kunstneren skal diskutere udformningen af Operaen; de når også at drøfte Hr. Møllers anstrengte forhold til faderen, sætte spørgsmålstegn ved Larsens kunstneriske integritet, harcelere over ungdommens fordærv og diskutere, om de i virkeligheden begge to bare opfører sig som forvoksede pattebørn.

De mange tematikker får desværre stykket til at virke uforløst og ufokuseret. Når lyset blænder ned, sidder man tilbage med en oplevelse af ikke at vide, hvad dramatiker Jacob Weis egentlig havde på hjerte. Mange ting, lader det til, men for mange til at nogen af dem for alvor sætter sig fast.

Til gengæld må man rose stykkets tre skuespillere for at levere et strålende stykke skuespilmæssigt håndværk. Søren Sætter-Lassen og Flemming Enevold er begge sminket til ukendelighed i rollerne som henholdsvis Mærsk McKinney Møller og Henning Larsen, så der må sendes en stor cadeau i scenograf Karin Betz’ retning. Men ikke nok med, at de to dygtige skuespillere ligner de portrætterede mænd rent fysisk, så leverer også nogle slående karakterportrætter. Søren Sætter-Lassen giver den som den stringente Mærsk, med den affekterede dialekt og det lejlighedsvise glimt i øjet. Flemming Enevold optræder som stjernearkitekten i krøllet hørhabit, der både brokker sig og fortaber sig i henførte monologer om kunsten, lyset og ånden.

Amanda Collin leverer ligeledes en solid præstation i rollen som Angela, en engel, der dukker op på Operaens tag for at mægle imellem de to stivstikkere. Angelas funktion i stykket er tydeligvis, at få dialogen, der er gået i stå mellem pengemanden og kunstneren, til at flyde igen. Desværre havde opgøret mellem Møller og Larsen stået stærkere uden Angela-karakteren, fordi dets to egentlige hovedpersoner var kommet mere i fokus.

Møller og Larsen er morsomt til tider og alvorsfuldt til tider, men det er ikke for alle. Har du aldrig interesseret dig for hele fadæsen med opførslen af Operahuset, er der for mange referencer, der vil flyve over hovedet på dig. Men er du derimod inde i historien og har lyst til at se nogle dygtige skuespillere levere skønne karakterportrætter, så se at komme afsted.

Det Kongelige Teater, Skuespilhuset, Mellemgulvet, Sankt Annæ Plads 36, 1250 København K

Spilleperiode: 26. oktober–10. november 2018

Set den 26. oktober 2018