Anmeldelse: Momentet, Aarhus Teater

Anmeldelse: Momentet, Aarhus Teater

Af Caroline Schrøder

Aarhus Teaters lille, kælderlignende scene Studio, har med ’Momentet’ opført to stykker, siden det i september startede sin nye, eksperimenterende profil. Og jeg må indrømme, at jeg allerede er blevet en smule forelsket i det absurde koncept, som instruktør Sagrun Oshana og scenograf David Gerht har skabt: Genrerne flyder ud og blandes, tøjet smides, og publikums intimsfære kan altid overskrides en lille smule mere, når duoen først kaster sig over nyfortolkninger af Shakespeare – eller som nu: L.O.C.

’Momentet’ er Studios musikalske og sceniske hyldest til Århus-rapperen og hans sangunivers, hvor det flyder med fortællinger om dårlige branderter, sex, kærlighed, karma og usikkerhed gemt bag en stor, fed arrogance. Uden at skulle skrive hele anmeldelsen i L.O.C-slang, er der mange forskellige stoddere at præsentere for den lille skuespillergruppe bestående af Nanna Bøttcher, Marie Marschiner, Simon Mathew og Kjartan Hansen. Derfor er det også meget imponerende at se, hvor dygtige de alle er til at skifte mellem at være vraget, der kommer hjem fra byen, til millenniumgenerationens største pralrøv, for til sidst at ende som det mest skrøbelige væsen, der fremført med helt døde øjne af Simon Mathew kan ”vågne op om morgen med trangen til at gøre livet kort.”

MOMENTET 1 [1600x1200]

Noget af det, der lykkes allerbedst i ’Momentet’, er nedbrydelsen af sangene. Ronnie Flyvbjerg Olsen og Johannes Erbel Smed har i mange af numrene smidt alt, hvad der hedder rap væk, og erstattet det med meget enkelte musikalske arrangementer, inspireret af helt andre genre. ”Du gør mig” lyder mere som en James Blake-produktion, Escobar ville kunne synges til en fødselsdag med suppe, steg og is, og ”Undskyld” er blevet klar til en søndag formiddag i kirken, hvis et par af de mere ukristne ord fjernes.

Disse nye genreudtryk gør noget ganske imponerende ved sangene. For når larmen fra musikken fjernes og tempoet sænkes, går det virkelig op for en ”L.O.C-nybegynder” som mig, hvor fortællende og poetisk han er som lyriker. Og det er særligt kvaliteten af ordene og den meget fornemme skuespillerfortolkning af disse, der bærer forestillingen og skaber nogle helt fortryllende momenter.

Det sker under et nummer som ”Hvorfor vil du ikk’?”, hvor L.O.C’s egentlig banale tekst: ”Men jeg vil ændre mig, gi’ dig alt jeg har, hvis jeg bar’ ku’ fjerne din løbende mascare”, lige pludselig rammer hårdt i brystet, når Kjartan Hansen forslået ligger på scenen og grådkvalt synger til os, hvordan det er at miste den, man elsker.

MOMENTET 2 [1600x1200]

Men der er desværre også momenter, der bliver en smule langtrukne. Det sker oftest når rap-genren alligevel får lov til at lege med på scenen. Det er på mange måder ærgerligt at skulle kritisere rapnumrene, for musikalsk svinger de. Særligt musiker Johannes Erbel Smed, der ellers sidder ganske anonymt og styrer musikken fra sit lille lydpodie, er eminent, når han træder frem og slynger ordene ud. Man kan høre på både ham og skuespillerne, at de har rytmen og evnen til at rappe, men ordene forsvinder desværre. Og uden ordene forsvinder historien, hvilket gør det meget absurde udtryk på scenen en smule intetsigende.

’Momentet’ skal dog stadig have mine allerstørste anbefalinger med på vejen. For det første er det befriende at komme ned i Studio og blive forarget, forvirret og fortryllet endnu engang. For det andet er det en berigelse at få lov til at opleve L.O.C og hans univers gennem diverse forskellige stoddere, der både kan få dig til at grine og græde, og gennem ordene, der på en helt ny måde får lov til at ramme dig dér, hvor du er allermest sårbar.

Aarhus Teater, Studio, Teatergaden 1, 8000 Aarhus C

Spilleperiode: 8. november– 2. december 2017

Set den 9. november 2017