Anmeldelse: Mr. Marmelade, Odense Teater

Af Emilie Elisabeth Bundgaard

Hvad foregår der egentlig inde i tankerne hos børn, og hvor meget er de præget af alt det, som de møder i den virkelige verden? Lige for tiden er det muligt at få et indblik i dette gennem forestillingen Mr. Marmelade, der spiller på Odense Teater.

Lucy på fire år bor alene med sin mor. Hendes eneste venner er dem, hun har i sin fantasi – heriblandt Mr. Marmelade, der er hendes partner. Vi følger Lucy en aften, hvor hun er alene hjemme og skal passes af sin barnepige. Her får hun øjnene op for den jævnaldrende Tommy, men ikke uden konsekvenser med Mr. Marmelade.

Forestillingen spilles i Værkstedet på Odense Teater og den traditionelle scene er skiftet ud. Publikum sidder rundt ved tre af de fire sider og skuespillerne slår sig løs på hele gulvet og i tæt kontakt med publikum. Det hele er meget intimt, og som publikum får man alle nuancer af forestillingen med. Både scenografien og lyset er designet af Edward Llyod Pierce og spiller ekstremt godt sammen. Farver veksler mellem det meget tøsede og pinke univers og den køligere blå farve. Hele rummet favnes af lyset og skaber stemningen. En rigtig smuk detalje, som gør det muligt at gøre med den ellers meget tomme scenografi.

Fire-årige Lucy spilles af Lea Baastrup Rønne, som hun leverer en helt fremragende! Jeg tænker ikke, at det må være helt nemt at skulle forestille sig at være fire år igen, men hendes bearbejdning af replikkerne og udstråling sidder lige i skabet. Man er hundrede procent med hende hele vejen igennem forestillingen. Man føler med hende, når ensomheden rammer og når hun mærker kærligheden og hadet. Specielt hendes samspil med Mr. Marmelade, der spilles af Jon Lange, og Tommy, der spilles af Kristoffer Helmuth, er betagende. Det hele virker ægte, og man er ikke i tvivl om, hvilket dilemma hun føler, hun står midt i. Skal hun vælge fantasien eller virkeligheden?

Jon Lange leverede en Mr. Marmelade, som jeg ret hurtigt endte med at bande langt væk, for hans helt forfærdelige sider og måden hvorpå han nærmest kunne manipulere med den lille pige. En ekstraordinær præstation, som jeg er virkelig glad for at have oplevet ham i. Jeg vil påstå, at han, med sine replikker, kunne fortrylle enhver kvinde i salen og samtidig skræmme dem langt væk.

Noah Haidles skarpe tekst og Simon K. Boberg ligeså skarpe iscenesættelse formår i den grad at fremhæve aktuelle problemstillinger – blandt andet ensomme børn/unge og alkohol- og stofmisbrug. Så trods de mange humoristiske scenarier, rappe replikker og sjove kommentarer, er der alligevel enormt meget stof at tage til eftertanke. Hvad siger du for eksempel højt foran børn? Tænker du over, at de højest sandsynligt kopierer alt, hvad de ser og hører omkring sig?

Mr. Marmelade er uden tvivl en forestilling, som skal opleves – både for sin humoristiske side og stof til eftertanke, men i den grad også for det intense skuespil alle skuespillerne leverer. Waow!

Odense Teater, Værkstedet, Jernbanegade 21 5000 Odense C

Spilleperiode: 27. april-22. maj 2019

Set den 30. april 21019

Fotos: Emilia Therese

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

https://www.odenseteater.dk/forestillinger/mr-marmalade

Medvirkende: Lea Baastrup Rønne, Jon Lange, Kristoffer Helmuth, Alexander Mayah Larsen, Peter Høgsbro, Louise Davidsen og Mette Kjeldgaard Jensen

Tekst af: Noah Haidle

Iscenesættelse: Simon K. Boberg

Scenografi, kostumer og lysdesign: Edward Lloyd Pierce

Lyddesign: Emil Assing Høyer

Oversættelse: Simon K. Boberg og August Bovin Boberg

Varighed: Ca. 2 timer inkl. pause

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: Når byen sover, Marionetteatret

Af Amalie Sloth de Fine Licht   ’Når byen sover’ spiller i Kongens Have, ...

Anmeldelse: Zappa, Teater Vestvolden

Af Emilie Lykke Hartz   Denne forestilling er rettet mod den yngre generation; dog ...

Anmeldelse: Passageren, Musikhuset Aarhus (Den Jyske Opera)

Af Christian Skovgaard Hansen   Den Jyske Operas nye operachef Philipp Kochheim lægger ud ...