Anmeldelse: Napoli, Det Kongelige Teater

Af Henriette Devantier

 

Sidste ring inden forestillingen lyder, lyset slukkes, dirigenten finder sin plads i orkestergraven, og så lyder de smukke toner til ouverturen til Bournonvilles Napoli. Jeg elsker dette lille ritual, inden en forestilling begynder. Man sidder forventningsfuld i de røde plyssæder og kan ikke andet end at overgive sig til kunsten på scenen de næste timer frem.

I aftes var det August Bournonvilles udødelige klassiker Napoli, der prydede Gamle Scene. Historien om de unge elskende Gennaro og Teresina, hvis kærlighed møder modgang i den lille fiskerby i Italien. De sniger sig ud på havet, men et hårdt uvejr rammer dem, og kun Gennaro kommer tilbage på land.

Teresina er drevet ind i den blå grotte og ned i havets dyb, hvor hun kommer til Golfos rige fyldt med najader (efter græsk mytologi: nymfer/naturånder). Gennem en rituel dans forvandler Golfo Teresina til en najade, og hun glemmer alt om Gennaro. Lige inden Golfo skal til at kysse Teresina ind i døden, dykker Gennaro ned i grotten og får, efter flere forsøg, Teresina til at huske ham og deres kærlighed. Sammen tager de op på land, hvor der holdes napolitansk glædesfest for det unge par.

I 2009 blev denne opsætning til, da Nikolaj Hübbe rystede posen med den originale Napoli fra 1842, og ud kom denne opsætning. En satsning, der viste sig at give pote. Det er med stor respekt og med sans for det originale værk, at Nikolaj Hübbe har løftet dette nationalklenodie af en ballet. Hele anden akt i havets dyb er helt nytænkt og lavet fantastisk flot.

Den nykomponerede musik af Louise Alenius, scenografien af Maja Ravn og koreografien af Sorella Englund og Nikolaj Hübbe går alle hånd i hånd, og til sammen skaber de en fantastisk fængslende anden akt. Louise Alenius’ musik er som skabt til anden akts mystik. Nikolaj Hübbe har valgt at beholde den originale musik af Edward Helsted, H.S. Paulli og H.C. Lumbye i første og tredje akt. For mig er musikken en stor del af ”Napoli-stemningen”, og det er dermed et klogt valg, Nikolaj Hübbe har taget.

De tre akter er meget forskellige. Første akt bliver vi introduceret til handlingen, atmosfæren og Bournonvilles trinsprog. Og denne første akt kombineret med anden akt kulminerer i et stort festfyrværkeri af en finale i tredje akt. Man må sige, at underholdningsværdien er høj!

Det var noget af et stjernecast, som Den Kongelige Ballet præsenterede til denne repremiere på Napoli. Hovedpartierne danses af Holly Dorger (Teresina) og Jonathan Chmelensky (Gennaro), og de er så teknisk dygtige dansere, at man føler sig blæst tilbage af deres tekniske overskud. Deres kemi blomstrede og voksede med forestillingen. Det var særligt skønt at se Jonathan Chmelensky i en rolle, der nærmest var skræddersyet til ham. Hans personlighed skinnede igennem, og han leverede en Gennaro med en stor mængde ægthed. Hele rollebesætningen var spot on, og tilsammen løftede dette cast Napoli til et nyt niveau.

Jeg er stadig helt høj efter aftenens Napoli. Den er så livsbekræftende, underholdende og skøn, at man ikke kan undgå, at det smitter af på én selv. Det er en ægte August Bournonville-klassiker, der ligger dybt i den danske ballets DNA. Aftenens Napoli formidlede denne ægthed på fineste vis. August Bournonvilles danske ballettradition lever bestemt i bedste velgående!

 

Det Kongelige Teater, Gamle Scene, Kongens Nytorv 9, 1050 København K

Spilleperiode: 3. november 2018-7. marts 2019 

Set den 3. november 2018

Fotos: Henrik Stenberg 

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

https://kglteater.dk/det-sker/sason-20182019/ballet/napoli

Medvirkende: Holly Jean Dorger (/Stephanie Chen Gundorph), Jonathan Chmelensky (/Jón Axel Fransson), Ryan Tomash (/Benjamin Buza), Astrid Elbo, Ida Praetorius, Wilma Giglio, Kizzy Matiakis, Andreas Kaas, Marcin Kupinski m.fl. og Corps de ballet og Det Kongelige Teaters Balletskole

Koreografi: Sorella Englund og Nikolaj Hübbe efter August Bournonville

Musik: Edward Helsted, H.S. Paulli, H.C. Lumbye og Louise Alenius

Scenografi og kostumer: Maja Ravn

Dramaturgisk gendigtning: Camilla Hübbe

Dirigent: David Levi

Orkester: Det Kongelige Kapel

Varighed: Ca. 2 timer og 30 minutter inkl. 2 pauser

 

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: Jesus Christ Superstar, Aarhus Teater

Af Signe Birk Backs og Christian Skovgaard Hansen   ’Jesus Christ Superstar’ er skrevet ...

Anmeldelse: Fakiren fra Bilbao, Aarhus Teater

Af Signe Birk Backs   Aarhus Teaters Store Scene byder denne gang op til ...

Anmeldelse: De Frafaldne, Holbæk Teater

Af Jonathan Stahlschmidt   “… og når det ikke lykkes, så siger de jeg ...

Anmeldelse: Liebhaverne, Forscenen (Gæstespil fra Et meget mærkeligt firma)

Af Carina Blangsbøll Hvis du er ny i teatermiljøet, er denne udgave af ”Liebhaverne” ...