Anmeldelse: Nissebanden i Julemandens land, Odense Teater

Af Thormod S. Kamban

 

Nissebanden i Julemandens land er ren juleeufori. Odense Teater byder velkommen til en sand julecocktail, der fanger fra det øjeblik man går ind ad døren. Der er pyntet op, og der er en sødlig duft af pebernødder og brunkager.

Flemming Jensen har endnu engang beriget os med en tur i Nissebandens fortryllende univers. Med det bedste fra tre julekalendere om Nissebanden (primært fra ”Nissebanden i Grønland”) har Jensen mixet den rette blanding af alt det vi forventer af en god familieforestilling. Der er god musik, latter og et særpræget og forfriskende simpelt blik ind i nissernes kontra menneskenes univers.

Vi møder pigen Puk i den lille flække Holme-Olstrup, hvor hendes far, Fornøje-Frederik, er byens forretningsmand. Som indehaver af brugsen disker han op med de rette knaldtilbud og sætter prisen ned på frugt og grønt, så grønthandleren og andre små forretninger, må lukke. Så kan han sætte prisen op – og dermed blive endnu mere frygtelig rig.

Puk er ikke interesseret i farens business. Hun er derimod interesseret i bibliotekets mange bøger om nisser. Hun har læst dem alle og er blevet en hel ekspert.

Men glæden har trange kår i byen, og da Fornøje-Frederik hører om to stjernesten, der er faldet ned et sted i Grønland, får han en ide. For med disse sten kan man banke dem sammen og få alt det, som man vil. Hvis man vil. Men det kan grueligt ende galt. Dem vil han have fingrene i.

Alt imens er Puk blevet udvalgt til Nissebanden af Lunte, Skipper, Gemyse og Hr. Mortensen, fordi hun har det rette sind, og hun er derfor blevet gruppens kviknisse. En nisse er nemlig en afspejling af det menneskelige sind, og derfor har alle en nisse indvendig. Sammen tager de afsted til Julemandens land for, at finde stenene og finde ud af, hvordan de skal få juleglæden tilbage til Holme-Olstrup. Men de bliver skarpt forfulgt.

I et flot sammensurium af gode sange fra julekalenderne, vittige indfald og håbløse situationer spænder Nissebanden i Julemandens land bredt for folk i alle aldre. De skøre ordspil og lidt tossede figurer finder det store udtryk frem og fanger børnenes opmærksomhed. De skøre ordspil finder også vej til de voksnes hjerter, og Jensen er en sand ekvilibrist i at lege med ordene, så de på forunderlig vis oftest appellerer til hele familien. Der er også mange indforståede ord- gaver og tørt konstaterende indfald, der grines højlydt af fra de voksnes side, hvor børnene skæver lidt op til de voksne lettere forundret. Men det smitter af på deres egen glæde og entusiasme, og de er aldrig i nærheden af at kede sig.

Fremhæves skal dog musikken; Hans Dals gamle klassikere og smukke underliggende temaer, såvel som de nyskrevne melodier, og nye sangtekster. De rummer den samme poesi og legende lethed, som dem vi kender fra julekalenderne. Både med flerstemmig korsang og afbrydelser i de velkendte sange, bliver vi ligesom også gjort opmærksomme på, at musikken og sangene er noget, der skal komme på rette tid og sted, og som ikke bare skal fjantes løs.

Skuespillerne giver den maksimalt gas, og det er en fryd at se med hvilket gåpåmod, de forløser opgaven med at skulle spille de elskede karakterer. De hverken over- eller underdriver, men finder den perfekte balance i, hvordan karaktererne bør have deres udtryk på en scene.

Amalie Fjeldmose synger vidunderligt og leverer rollen som Puk til UG. Det samme kan kun pointeres om Natalli Vallespir Sand (Gemyse), Mikkel Bay Mortensen (Skipper), Peter Gilsfort (Hr. Mortensen) og Joakim Lind Tranberg (Lunte). Sammen finder de den helt rette spænding imellem deres ”moments to shine” og deres samstemmende ensemblepræstation. Ligesom med så mange andre geniale ting ligger deres gode sammenspil ofte i detaljen og deres timing. F.eks. når Hr. Mortensen trækker tiden i langdrag med uendelig snak, der får pigerne til at rode i deres hår og Skipper og Lunte til at pudse en grødske i ren høflig tålmodighed.

Anders Gjellerup Koch fremfører en fortræffelig Fiffig Jørgensen, der for det meste buldrer løs, men som også finder sine øjeblikke til at… ja… konstaterer tingene i en tør vending på sin egen sydvestsjællandske skæve måde. Hjemme venter hans bekymrede hustru Fru Fiffig Jørgensen (Githa Lerhmann), der i al sin omsorg håber, at han når hjem, inden kaffen bliver kold.

Fornøje-Frederik er besat af sin indtjening og skyer ingen midler for at nå sit mål. Brugsen i Holme-Olstrup omdøbes hurtigt til ”The Bruce”, for nu bliver der fart på, og det bliver globalt omspændende. Med selvsikker, hurtig og smart fremføring giver Claus Riis Østergaard ham pondus, men også en underliggende følsom attitude, der hersker frem i løbet af stykket.

I vældet af dygtige skuespillere får vi også plads til de mindre biroller, der måske lettere ubemærket, også får en stor finger med i ensemblespillet. Det være sig bibliotekaren, grønthandleren såvel som alle de friske børn på scenen.

I Nina Schiøtz’ naturalistiske og ligetil scenografi, mærker vi suset. Det er utrolig flot sat op med isbjerge, stjernehimmel, skyggebillederne af den svævende nissebande i luftballon, sne og julemandens kongsgård. Det er præcis, som det skal være. Eksempelvis også med de to stjernesten, der nøgternt illustrerer den magi, som stykket har.

Alle disse detaljer tilsammen danner en voldsom stærk enhed, der får os op ad stolen og rykker os ind i historien. Nuvel, der er muligvis ikke meget at komme efter handlingsmæssigt i historien, i forhold til så mange andre moderne juleeventyr. Men det gør ikke spor. Stykket er sprængfyldt med pudseløjerlige dialoger, gode sange (ikke mindst de velkendte), skøre indfald, smukke scener og menneskelige dilemmaer i øjenhøjde.

Enhver med hang til jul burde gå ind og se Nissebanden i julemandens land. Man kan nærmest umuligt undgå, at blive andet end en glad julegris af Odense Teaters uovertrufne juleforestilling. Som Puk ville have sagt: “Det er tykt”.

 

 

Spiller den 15. november-22. december 2018

Set den 15. november 2018

Fotos: Emilia Therese

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

https://www.odenseteater.dk/forestillinger/nissebanden-i-julemandens-land-1

Medvirkende: Amalie Fjeldmose, Natalli Vallespir Sand, Mikkel Bay Mortensen, Joakim Lind Tranberg, Peter Gilsfort, Claus Riis Østergaard, Anders Gjellerup Koch, Githa Lehrmann, Cecilie Gerberg, Mads Nørby m.fl.

Musikere: Bent Lundgaard (kapelmester), Morten Nordal, Morten Øberg og Kristian Karottski

Iscenesættelse: Flemming Jensen

Lysdesign: Jens Klastrup

Lyddesign: Rudi Senf

Koreograf: Peter Friis

Scenografi og kostumedesign: Nina Schiøtz

Varighed: Ca. 2 timer og 20 minutter inkl. pause

 

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:
@ungt_teaterblod

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: Momentet, Aarhus Teater

Af Caroline Schrøder   Aarhus Teaters lille, kælderlignende scene Studio, har med ’Momentet’ opført ...

Anmeldelse: Aldriglandet, Teatret Møllen

Af Christian Skovgaard Hansen   Teatret Møllens familieforestilling ’Aldriglandet’ er deres egen bearbejdelse af ...

Anmeldelse: Proof, That Theatre Company

Af Laura Munk Christensen   Æblet falder ikke langt fra stammen, vel? Ligner vi ...