Anmeldelse: Den nøgne sandhed – Klædt af til skindet, Den nøgne sandhed (turné)

Af Amalie Sloth de Fine Licht

Gordon Kennedy, Joachim Knop, Farshad Kholghi og Mikkel Schrøder Uldal er vendt tilbage med endnu et musikalsk comedyshow, som opfølger til den forrige omgang ’Den nøgne sandhed’. Her menes der den nøgne sandhed om mænd, som ifølge dem består i pik, patter, utroskab og kvinde latterliggørelse… Altså alle klichéerne, som vi har hørt så mange gange før. Men ærlig talt – er det virkelig underholdende?

den nøgne sandhed

Det syntes langt de fleste i salen, som klaskede sig på lårene og klappede i hænderne. Jeg måtte endda se måbende til, da publikum til slut rejste sig i en stående applaus. Aldrig har jeg følt mig så malplaceret og uden for målgruppen til en forestilling. Det unge segment er ikke hovedmålgruppen for ’Den nøgne sandhed’.

Under de to timer, som showet varede, kunne jeg desværre ikke finde en eneste joke som gav et grin af sig hos mig. Hvad værre var, kunne jeg heller ikke finde andre kvaliteter i showet, som havde nogen positiv indvirkning på mig.

Sangene var uoriginale og klichefyldt opbygget, fair nok det skal ikke være stor kunst, men hvor er det kedeligt og nemt sluppet af sted. Lyden var dårlig og der var flere gange, hvor jeg ikke kunne høre teksten, der blev sunget i sangene.

Som visuelt virkemiddel blev der projekteret billeder og film op på et lærred i baggrunden. Ofte var der dog ikke blevet produceret billedmateriale nok til f.eks. at køre under en hel sang, så ting blev derfor gentaget, taget ned i hastighed eller der blev simpelthen bare tændt og slukket for projektionen lidt tilfældigt. Man kunne jo i stedet have brugt tid til at skabe nok interessant og sjovt billedmateriale, men nej. Jeg sad tilbage med følelsen af, at der i det hele taget er blevet sprunget over, hvor gærdet er lavest under store dele af produktionen af showet. Timingen sad ikke helt i skabet, hverken i sangene eller i pingpongen mellem spillerne, og der var simpelthen ikke kredset for detaljen eller det flotte udtryk.

Sangene handlede om nogenlunde det samme. I det hele taget handlede størstedelen af aftenens indslag om prutter og sex. Jeg troede, at tiden var forbi, hvor man kunne grine af ord som ”pik”, ”kusse” og ”klunker”, men åbenbart ikke. Slidte jokes, som den om kvinder, der bruger for lang tid på badeværelset, efterfulgte hinanden. Mænd dansende rundt i nøgendragter er også en gammel traver, som man nærmest burde betale copyrights for at bruge.

Til tider blev det hele også en smule for selvhøjtideligt til min smag, når showet pludselig fik karakter af en popkoncert, og spillerne skulle udleve deres popstjernedrømme. Jeg ved ikke, hvor mange gange de fire mænd på scenen selv kommenterede på, hvor lækre de var, som skulle de overbevise sig selv og publikum om, at de stadig var virile. Kan et resultat af en midtvejskrise være et comedyshow med humor fra, dengang da man selv var ung? Som en 23-årig ung kvinde kedede jeg mig i hvert fald bravt. Kun under Farshad Kholghis solosketch omhandlende et mandekursus vågnede jeg lidt op, måske fordi det her føltes som om der lå noget reelt bag, en desperation som man kunne relatere til og derfor grine af.

Imens jeg cyklede træt hjem, gik hovedparten af salens publikummer glade og opmuntrede hjem efter showet. Humor er en mærkelig størrelse, og humoren i ’Den nøgne sandhed’s ’Klædt af til skindet’ ramte helt forbi mig. Så gå ind og se om du også synes at pik og patter er for plat, eller om der er noget at hente i ’Den nøgne sandhed – Klædt af til skindet’.

Den nøgne sandhed

Premiere på Bremen Teater, Nyropsgade 39-41, 1602 København V

Herefter på turné