Anmeldelse: Odysseus, Bådteatret (Glad Teater)

Af Julie Vad B. Madsen

 

”Han er først og fremmest et menneske”. Han er ensom, bange, han elsker, og han er først og fremmest en helt, fordi han er et menneske med følelser. ’Odysseus’ er den klassiske fortælling om Odysseus’ rejse tilbage til sin Penelope, det er kampen om kærligheden, og de svagheder, som vi alle har, som en gang imellem gør den svær at nå. Men aldrig er den blevet fortalt som nu, gennem Glad Teaters skuespilleres særlige filter. Dette forbinder den gamle tekst med nutidens udfordringer.

Odysseus, teater, glad teater

 

Forestillingen udspiller sig med tre skuespillere og en lydmand i et Foley-studie, hvor lydene, som akkompagnerer forestillingen, skabes live på scenen, og hvor også publikum inddrages i denne lydfrembringelse. Man skal derfor kunne lide denne inddragelse fra scenen for at sætte pris på stykket.

Plakaten og den officielle tekst om stykket får en til at forestille sig en ting, som absolut ikke er den 70’er stue, som scenen ligner. Allerede her er der modstrid mellem forestilling og det man ser, og det tager lige et øjeblik at omstille sig. Denne omstilling bliver ikke gjort nemmere af, at der ikke er nogen præsentation af hverken personer, hvor vi er, eller hvor vi skal hen. Der bliver sprunget lige ind i historien. Denne historie hopper ud og ind mellem fire personer i et lydstudie og udførelse af drabelige slag, udspekulerede flugtplaner og andre scener fra Odysseus. Dette skaber et meget ujævnt tempo i stykket. Der mangler en forklaring på, hvem de fire er, hvorfor de laver stykket, og hvordan de har fundet sammen.

Odysseus, teater, glad teater

En gang imellem bringes en tredje historie i spil. Nu er det ikke kun en gruppe i et lydstudie og fremførelsen af scener, men også deres personlige historie og denne historie er tankevækkende. Kampen om Troja ledes over på, at krig er tæt på i Danmark, på at mange har mistet fædre eller sønner. Odysseus og Penelopes forhold ledes over på, hvor svært de tre skuespiller synes forhold er for dem og for os alle. Odysseus kamp mod monstre bliver ledet over på, at de kender alt til at kæmpe mod monstre, til ikke at kunne lide sig selv.

Disse udtræden af historien og indblik i livet er meget smukke og det bedste ved stykket. Man får mulighed for at tænke over den verden, som vi lever i, og hvordan vi selv kæmper med de samme ting på hver vores måde.

Stykket er langt. Det ville have været rart med en pause. Dette tror jeg også ville hjælpe på stykkets tempo. Det føltes ikke altid som om, at de får afsluttet den scene af Odysseus’ rejse de er i gang med, før de springer over til Foley-studiet. Samtidig fortælles historien ikke kronologisk og skuespillernes egen kommentar til, at de kører i ring, sætter ord på, hvordan man selv tænker. Replikkerne bliver også leveret med en del pauser, som også trækker tempoet ud af stykket og gør, at det føltes langt.

Odysseus, teater, glad teater

Improvisationsskuespiller Steen Haakon Hansen, gør det rigtig godt med at holde stykket sammen og få alle tilbage på sporet, hvis det skulle køre lidt i ring. Rune von Würdens passion over emnet er en god drivkraft i stykket sammen med  Anna Ersbøll Poulsens krav om at holde tingene nede på jorden og komme videre og Rune Abel Aagaard åbenlyse glæde over de lyde, som de skaber.

Men alt i alt bliver stykket for langt og tempoforladt, selvom der er flere virkelig gode og smukke elementer, som er meget inspirerende. Stykket er et flot statement på at lige meget, hvilke monstre man kæmper med, så kan fremføre en historie, man er passioneret for, hvilket må være Glad Teaters udgangspunkt. Når man ser historien fra denne side, gør det manglende tempo ikke helt lige så meget.

 

Glad Teater

Bådteateret, Nyhavn 16Z, 1051 København K

Spilleperiode: 1.-11. marts 2017

Set den 1. marts 2017

Foto: Søren Meisner

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

http://www.teaterbilletter.dk/forestillinger/odysseus/

 

Følg os på Facebook:

https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: Underkastelse, Betty Nansen Teatret

Af Kathrine Fremming   I monologen Underkastelse er der fokus på hvordan islam redder ...

Anmeldelse: Efter brylluppet, Betty Nansen Teatret (i samarb. med Musikhuset Aarhus)

Af Laura Munk Christensen   ’Efter Brylluppet’ er en levende, sprudlende forestilling om kærlighed, ...

Anmeldelse: Biedermann og brandstifterne, Aarhus Teater

Af Trine Kinch Møller   Den velhavende hr. Biedermann og hans kone bor i ...

Anmeldelse: Falling Down, Det Kongelige Teater

Af Christian Skovgaard Hansen              Forestillingen er for dig, der gerne vil se en stærk ...

Anmeldelse: En landsby på højkant, Højhuset (Kunstkollektivet FAMILIEN)

Af Sarah Dickow   Teaterkollektivet FAMILIEN er flyttet ind i Højhuset på Peder Lykkes ...