Anmeldelse: Øjnevidneberetninger, Koldinghus (Mungo Park Kolding)

Af Anne Lottrup Sørensen

”Det var en kold og stormfuld nat” synger Kenneth Thordal og slår mandolinen an. Sådan lyder indledningen til en gyser, og til den sande – og den knap så sande – historie om, hvad der faktisk skete den nat i 1808, hvor Koldinghus, det sidste kongeslot i Jylland, brændte ned, så kun ruinerne stod tilbage. ”Og flammerne fik rigtig fat. Koldings stolthed brændte ned. Hvorfor? Hvorfor? Hvem ved. Hvem ved.”

I den smukke kirkesal på Koldinghus er langbordet dækket – med grøntsager. Det ser æstetisk ud, som når maden skal arrangeres helt perfekt til det bedste Instagrambillede, men grøntsagerne her tjener en mere ædel sag. De er på vej til at blive en – ind imellem meget aktiv – del af Danmarkshistorien.

Skuespillerne Maja Juhlin og Magnus Christensen er udstyret med et manus bestående af øjenvidneberetninger, og understøttet af musiker Kenneth Thordal dykker de ned i historien, for at finde hoved og hale i de modstridende fortællinger om, hvad – og ikke mindst hvem – der startede branden. Alt imens går turen rundt i det gamle Koldinghus.

Øjnevidneberetninger er baseret på dokumenterede afhøringer og breve, som skuespillerne giver liv. Vi starter i det historiske hjørne for at sætte scenen for den skæbnesvangre nat. 1808 – Napoleon var i krig mod England, og Danmark var allieret med Frankrig og Spanien. Da England tæppebombede København, kom spanske tropper under Marskal Bernadottes ledelse til Danmark, og mange af dem blev huset i Koldinghus.

Derefter bevæger vi os fra kirkesalen til ruinsalen. Selve brandforløbet udspiller sig med publikum stående på gulvet, og derefter er retten sat med publikum siddende på reposet, og forestillingen skifter karakter til krimidrama. Maja Juhlin og Magnus Christensen agerer i lynhurtige skift anklagere og vidner, de finder alle hullerne i vidneudsagnene, de og prøver at binde de 210 år gamle løse tråde sammen.

De to skuespillere er klædt neutralt i sort, og påtager sig alle historiens roller – Marskal Bernadotte, Koldinghusfamilien Hviid, 33.000 spanske soldater, borgmester, brandvagt og portner. Alle personer, der indgår i brandens historien vækkes til live, og det sætter enormt store krav til skuespillet. Uden rekvisitter skal de kunne vise deres skift fra en rolle til en anden uden at miste publikum – og det kan de! Toneleje og armbevægelser træder i stedet for kostumeskift, og det er nemt at adskille karaktererne fra hinanden.

Særligt Maja Juhlin som de 33.000 spanske soldaters stemme på flamencodansende spansk og læspende dansk, og Magnus Christensen som den unge Mathilde Hviid slog igennem, og udløste latter blandt publikum.

Musikken fortjener også roser. Kenneth Thordal følger historien med mandolin og andre instrumenter. Mandolinens klang giver os stemningen af 1800-tallet på en måde som hverken gammeldags kostumer eller kulisser ville kunne erstatte. Musikken giver Øjenvidneberetninger en rød tråd, og hjælper med at styre farten, når handlingen ind imellem tager sin tid.

Rammen for forestillingen kunne ikke have været bedre. Der er noget ganske magisk over at få bygningens historie fortalt, mens vi er omgivet af de smukt restaurerede ruiner, hvor selvsamme historie udspillede sig for 200 år siden. Det skal opleves!

I betragtning af, at Øjenvidneberetninger er resultatet af kun 12 dage i prøvelokalet, virker produktionen overraskende helstøbt og velsammensat. Dramatikeren Magnus Iuel Berg, der er aktuel med den anmelderroste forestilling ”I støvet fra regnen” på Teater Grob, havde vitterlig kun 1 uge til at finde sit greb på historien. Blandt det utal af beretninger og myter, der tager udgangspunkt i branden, kan det ikke have været helt ligetil at skære ind til benet – alligevel er det lykkedes ham og instruktøren Mette Ovesen at gøre historien levende med kun en time og tyve minutter til at fortælle den.

Mungo Park Kolding har eksperimenteret med historiefortælling i et kreativt og vellykket format. Alene omgivelserne i smukke Koldinghus gør oplevelsen særlig, men I skal ikke tro en guidet tur kan erstatte forestillingen. Øjenvidneberetninger puster liv i historien og i de gløder, der satte Koldings stolthed i flammer.

Mungo Park Kolding

Vandreforestilling i Koldinghus, Koldinghus 1, 6000 Kolding

Spilleperiode: 21.-25. april 2018