Anmeldelse: Onkel V – Whiskybæltet strammer, Skuespillerakademiet, Forscenen

Onkel V-32154393_1793333194038579_6145048282935590912_n

Af Cecilie Work Buhelt

 

Vi befinder os på Nordsjælland på Kagerupgaard, hvor livsglæde er en by i Rusland, og gejsten for længst er sluppet op. En ugidelig og melankolsk stemning mærkes allerede i den musikalske intro, som – trods sine rytmiske bølger – ikke indbyder til sving i hofterne. For de, som står på scenen, er levende døde. Sløve bevægelser og energiforladte dansetrin vidner om, at livsenergien er lig nul og vreden er det eneste tilbage. Skuespillerne mestrer den komiske vrede og livstræthed, hvilket sikrer solide latterbølger fra publikum. De musikalske indspark pynter hele forestillingen og musikkens dramaturgi komplimenterer forestillingens humor.

Onkel V-31265324_1778814222157143_3578403383356162048_o

Ulykkelig kærlighed, uforfulgte drømme og indebrændte diskussioner præger livet på Kagerupgaard. Onkel V og hans niece Sonja har sammen passet Kagerupgaard i flere år. Sonjas far, den ældre, falliterklæret professor, flytter ind med sin smukke, yngre hustru Helena. Både Dr. Astrov og Onkel V har begge et godt øje til Helena, mens Sonja har et godt øje til Dr. Astrov. Man kan vist ikke finde én relation blandt karaktererne, som ikke er konfliktfyldt på den ene eller den anden måde.

Foruden konflikterne slides relationerne også af den økonomiske situation. Når man lever med en kronisk tom pung i et rigmandskvarter, er det intet under, at ”Whiskybæltet strammer”.

Onkel V-32154393_1793333194038579_6145048282935590912_n

Onkel V – Whiskybæltet strammer er frit efter Anton Tjekhovs roman ”Onkel Vanja”, som han skrev i 1897 i Rusland. Skuespillerakademiet har krydret klassikeren med moderne krydderier, hvor Onkel V både køber kokosolie og chiafrø. Tjekhovs roman udgør et af de tidlige eksempler på problematiseringen ved udrydning af skove og dyr, og Dr. Astrovs holdninger til skovudryddelser er fortsat højaktuelle i dag.

Instruktør Troells Toya har pyntet forestillingen med mange små, dramaturgiske opløftninger, som fylder forestillingen med varme og publikum med lunefulde håb. Der er noget enormt befriende ved at se så åbenlyse rolleskift blive omfavnet og udnyttet. Andreas Forné løber bogstaveligt talt det humoristiske potentiale i mål med sine indiskrete rolleskift og fysiske diversitet.

Trods skuespillernes høje aktivitetsniveau er vi ikke bange for, at skuespillerne skal dehydrere undervejs. De tømmer nemlig alkoholglas på stribe og stiller det ene tomme glas efter det andet forrest på scenen. Alkoholen overtager og skænker dem et midlertidigt håb om en anden verden, hvor alt er mere medgørligt. Men i et liv som kører i tomgang, og selve dét bare at eksistere bliver en udfordring i sig selv, holdes alkoholen kært. Men som glassene bliver tømt, synes den anden verden at forsvinde igen og igen og igen. En eneste gang i hele forestillingen bliver et glas whisky skænket, og det er det eneste glas, som ikke bliver demonstrativt placeret foran publikum. Disse dyre dråber nydes, da de efterhånden udgør en sjældenhed på gården.

Til trods for forestillingens titel Onkel V – Whiskybæltet strammer opfattes onklen ikke som hovedpersonen i stykket. Dr. Astrovs kærlighedsdrama har en højere interesseværdi, og vi sidder spændt og venter på at finde ud af, om han lykkes med kærligheden eller ej. Spotlightet er dog pænt fordelt mellem alle karaktererne, og de får alle afløb for deres vrede samt skuffelse over sig selv, hinanden og livet selv.

Onkel V-31670021_1784015694970329_4320466667160207360_o

Forestillingen slutter, som den startede med en musikalsk outtro, hvor skuespillerne præsenteres ved navn en efter en. Denne gentagelse følger forestillingen flot til dørs, men sender også en tanke til tomgangen og den onde cirkel, som kan være så svær at bryde. Alt i alt en spændende fortolkning af en evig aktuel, ældre sag og musikteater med god underholdningsværdi.

 

Skuespillerakademiet, Forscenen, Shetlandsgade 3, 2. sal 2300 København S.

Spilleperiode: 8.-19. maj 2018

Set den 11. maj 2018

Foto: Forscenen

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

https://billetto.dk/forscenen

Medvirkende: Laurids Riis-Hansen, Linnea Lorenzen Fabricius, Andreas Forné, Mathilde Sofie Klærke og Dennis Due

Iscenesætter: Troells Toya

Frit efter: ”Onkel Vanja” af Anton Tjekhov

Varighed: Cirka 2 timer inkl. pause

 

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

forestillingsbillede_5_20160315_1887546535

Anmeldelse: Vild med cirkus!, Cirkus Arena

Af Jonas Gudmand   Det er fortræffeligt at være tilbage som publikum i cirkus ...

1

Anmeldelse: Petrushka, Teater V

Af Jonas Gudmand   Kan man lave en danseforestilling med replikker? Ja åbenbart. Det ...

Foto: Lana Ohrimenko

Anmeldelse: Manden der ville huske, Teatret Svalegangen (gæstespil fra Von Baden)

Af Sofie Amalie Dammeyer Johansen, gæsteanmelder Nu er der ny dansk dramatik til dig, ...

Foto: Thomas Christensen

Anmeldelse: Life’s a Fairytale, Odeon (Steen Koerner)

Af Nikoline Bræmhøj Grinsted   H.C. Andersen drømte om at synge, danse og digte. ...

at_kaldet_foto-rumle-skafte-_lille-8

Anmeldelse: Kaldet, Aarhus Teater

Af Christian Skovgaard Hansen og Signe Birk Backs   “Stoler du på dine sanser?” ...

Julehjertet_2017_FOM-1774_Presse [1600x1200]

Anmeldelse: Julehjertet, Eventyrteatret

Af Henriette Devantier   Køen er lang til Glassalen, da jeg forventningsfuld ankommer til ...