Anmeldelse: Owner of a Prison, Københavns Musikteater (gæstespil fra Teater Legio)

Af Sidsel Stoustrup

’Owner of a Prison’ er for den gængse teatergænger, der kan have tungen lige i munden. Forestillingen er en montage af forskellige billeder, som alle samles til slut i en flot afrunding, hvor trådene bliver båndet sammen.

Stykket er skrevet af den unge dramatiker Ghita Makowska Rasmussen, der i 2013 vandt Reumerts Talentpris og er derfor noget af det nyeste indenfor dansk teaterkunst. Det bærer forestilllingen i den grad også præg af i form af, at man bliver suget ind og ud af hovedpersonen Noors fantasiunivers igennem den time og et kvarters lange forestilling.

1
Noor, spillet af Peter Zandersen, rejser sig fra stolen og indleder en monolog om samfundets påvirkning, og hvordan han glædes deraf, imens han bogstavelig talt jagter mikrofonen i det lydstudie-agtige univers, som han bevæger sig i. Her starter forestillingen, som handler om jagten på den taletid, som alle vil have, men som samtidig er så svær at få. Derfor bliver Noors talestrøm også meget hurtigt brudt af to karakterers entre på scenen. Snart bliver vi suget ind i hans fantasiunivers, hvor det er ham, der skaber præmisserne, og tilbage til virkeligheden, hvor det sjældent går efter hans hoved.

Denne montage af scener deles ind af lys og lydbilleder, der binder forestillingen sammen. Dog er effekterne ikke skarpe nok til, at jeg altid nåede at registrere skiftene, og jeg kunne derfor ikke altid følge med i Noors fantasiunivers. I stedet blev det til tider en syret forestilling, hvor man i stedet for at følge tråden måtte sætte sig tilbage og nyde den æstetik, der var i de enkelte montagebilleder.

Udover Peter Zandersen bliver stykket spillet af Morten Burian og Betina Nydal. De løftede alle stykket til ny højde i deres begejstring over at stå på scenen. Peter Zandersens skift mellem frustration og naiv glæde var både rammende og komisk, mens Betina Nydals gradvise overgange fra troskyldig hjælpsomhed til at være på randen af gråd tog publikum i hånden, og jeg blev ført ind i den frustration, som ’Owner of a Prison’ ønskede at vise. I lige så høj grad var Morten Burians skiftende karakterer af en sådan styrke, at det absurde kom til nye højder.

’Owner of a Prison’ er en flot forestilling, som giver et indblik i det unge professionelle teater. Det er en intim og betagende forestilling, som giver et nyt billede på hvad teater er. Den kræver dog også sin mand (eller kvinde), da dens vekslen mellem virkelighed og fiktion ikke altid er tydelig, og den kræver derfor publikums fokus for at følge den røde tråd. Så hvis du vil udfordres, så tag ind og se denne æstetisk flotte og underholdende forestilling.

Teater Legio

Københavns Musikteater, Kronprinsensgade 7, 1114 Kbh. K

Spiller indtil 13. maj 2015 + spiller under CPH STAGE

Spilledato: 8. maj 2015

Foto: Karoline Lieberkind

Har du lyst til at købe en billet? Se nærmere på forestillingens officielle side: http://kobenhavnsmusikteater.dk/forestillinger/owner-of-a-prison/



Følg os på Facebook:

https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: Træt lever og tungt hjerte, Teater V (Limfjordsteatret)

Af Christian Skovgaard Hansen   Limfjordsteatrets ’Træt lever og tungt hjerte’ er en intimkoncert ...

Anmeldelse: MADness, Teater Grob (Teater FreezeProductions)

  Af Rose Himmelstrup Hansen   Teater FreezeProduction gæster Teater Grob i disse dage ...

Anmeldelse: Fandens Oldemor, Teater V (Off Off/Produktion)

Af Nikolaj Bomberg Simonsen   Historien om arkitekten Poul Henningsen og hans mor Agnes ...

Anmeldelse: Don’t Touch Nefertiti, Crazy Christmas Cabaret, London Toast Theatre

Af Jonas Gudmand   Kærligheden strømmer nedover publikum, da Vivienne McKee byder publikum velkommen ...

Anmeldelse: Indenfor murene, Folketeatret

Af Christian Skovgaard Hansen Se den, hvis du vil opleve én stor klassiker på ...

Anmeldelse, Accordion Stories, Tivoli

Af Amalie Sloth de Fine Licht   Det skal indledningsvis siges, at jeg ikke ...