Anmeldelse: På kanten af opløsning, Teater Grob (clapclap)

Af Rose Ansager Himmelstrup Hansen

 

Clapclap er et megaspændende kulturelt fænomen, der forener forskning og scenekunst, og derfor er forestillingen helt sikkert et besøg værd. Her har to skuespillere forsøgt, helt i tidens ånd, at slippe ud af deres køn. Men er det overhoved muligt at slippe sit køn og bare leve – eller som de selv siger: ”Kan vi kyle vores gender i en blender?”

 

Lad mig starte med at sige, at det er svært, nærmest umuligt, at rate denne forestilling. Det handler nemlig om noget helt andet og meget mere end godt skuespil, flot scenografi eller et godt manuskript. Det er en spændende undersøgelse, og den forestilling, som de har kreeret på baggrund af undersøgelsen, viser rigtig meget af det, som de to aktører har været igennem.

 

De to unge kvinder, Stine og Sofie, har i de sidste fem uger arbejdet med tre forskellige opgaver. Fælles for opgaverne er kroppen og kønnet. At transformere sig selv og forsøge at leve uden køn. Og performancen er en sammensætning af de oplevelser, Stine og Sofie havde undervejs i deres undersøgelser og deres besvarelser af opgaverne, og ikke mindst de overraskelser, som de fik undervejs. F.eks. hvad betydningen af deres køn har været i denne transformation.

 

forestillingsbillede_clean

 

Og det var rigtig spændende at få et indblik i undersøgelsen. Deres performance var en blanding af mange forskellige scenekunstformer, som afspejlede deres arbejde med de forskellige opgaver, og blev udført som en blanding af videnskabelig afrapportering og teatralsk opsætning.

 

Forestillingen henvender sig til jer, som finder køns- og kropsdebatten spændende, og som synes det er et interessant emne for en performativ undersøgelse. Det er for jer, der kan lide noget nyt, noget anderledes. Her er ikke tale om teater i den traditionelle forstand, der er ingen, der spiller roller, intet manuskript, ingen scenograf, men en instruktør og to aktører, der i samarbejde har lavet en forestilling. Og det er spændende, men også forvirrende og meget specielt.

 

De bruger video, de fortæller om deres refleksioner, og de viser deres resultater til publikum. Og de får publikum til at reflektere: Kan man glemme kønnet? Hvad er queer egentlig? Og er queer en god ting? Og hvad sker der, hvis kønnet opløses; bliver man stærkere, eller går det hele bare i stykker?

 

 

 

Teater Grob, Nørrebrogade 37, 2200 København N

I forestillingen Små Forstyrrelsers scenografi.

Gæstespil af Teaterlaboratoriet clapclap.

 

Spiller pt. ikke mere

 

Spilledato: 27. september 2015

Foto: clapclap

 

Har du lyst til at købe en billet? Se nærmere på forestillingens officielle side: http://clapclap.dk/portfolio/paa-kanten-af-oploesning/

 

 

 

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: Venus In Fur, Østre Gasværk Teater

Af Jonas Gudmand Skuespillerne Mille Lehfeldt og Casper Crump sørger for, at publikum bliver ...

Anmeldelse: Sindssyge Kælling, Bremen Teater

Af Emilie Lykke Hartz   Der hersker ingen tvivl om, at salen domineres af ...

Anmeldelse: Copenhagen Summer Dance 2016, Dansk Danseteater

Af Lisa Ludvigsen, gæsteanmelder   Dansk Danseteater åbner endnu engang op for deres årlige ...

Anmeldelse: Dette er ikke Et Drømmespil, Malene Begtrup m.fl.

Af Jonathan Stahlschmidt   Jeg har før udtrykt min forundring ved anmelderfaget. Især som ...