Anmeldelse: Passageren, Musikhuset Aarhus (Den Jyske Opera)

Af Christian Skovgaard Hansen

 

Den Jyske Operas nye operachef Philipp Kochheim lægger ud med en af de mere ukendte operaer, Mieczyslaw Weinbergs Passageren. Operaen blev skrevet i 1968, men den blev først uropført i 2010. Weinbergs egen familie blev myrdet under Holocaust, hvorfor han ønskede at skrive en opera, som omhandlede krigens gru og rædsler, men også troen på frihed og retfærdighed. Til grund for operaen bruger Weinberg Zofia Posmysz’ selvbiografiske roman, der skildrer hendes oplevelser som fange i Auschwitz.

Passageren-1 (mindsket)

I 1960 krydser et midaldrende ægtepar, Walter og Lisa, Atlanten på et stort passagerskib. Lisa er tidligere fangevogter i Auschwitz, hvilket hendes mand – indtil nu – er uvidende om. På skibet møder Lisa en mystisk kvinde, som minder hende om en, som hun kendte under krigen. Lisa fortæller nu sandheden til Walter, og vi oplever en række øjeblikke fra krigens rædsler, og til slut indhenter fortiden Lisa i en konfrontation med den mystiske kvinde, Marta.

Der er ikke en finger at sætte på sangerne og Aarhus Symfoniorkester, som denne eftermiddag er velspillende fra orkestergraven. Samtidig er det forfriskende, at Den Jyske Opera sætter fokus på ungdommens interesse for operaen også, så deres ungdomstalenthold også er på scenen. Deres 3-årige talentprojekt, TalentU, skal stimulere unges interesse for klassisk musik og opera og samtidig udvikle unge talenter. Respekt for også at (prøve at) gøre operaen tilgængelig for et yngre og nyt publikum.

Passageren-1 (2) (mindsket)

Anja Jungheinrichs scenografi og kostumer er fantastisk, og uanset hvor i handlingen vi er, er det visuelle udtryk veludført, gennemtænkt og flot med et væld af detaljer. Uanset om vi er på det store skib eller særligt i koncentrationslejren føles det troværdigt og levende. Sammen med de øjeblikke, hvor salen inddrages, hvor SS-vagter stille patruljerer, bliver det hele meget nært og virkeligt, og det løber en koldt ned ad ryggen ved tanken om, hvilke grusomheder de disse vagter kunne finde på.

 

Men helt i mål kommer opera desværre ikke. Historien i sig fejler ikke noget, og spændingen holdes til det sidste, hvor Lisa møder sin fortid. Men iscenesættelsen bliver lidt lang i spyttet, og fortællingens tempo er noget ujævnt. Visse scener er lidt vel lange, hvilke sænker både tempo og koncentration. Vi er naturligvis nødt til at få fortalt historien i koncentrationslejren for at kunne forstå Lisas historie, og de mange ”lag” på scenen fungerer rigtig godt. Men denne historiefortælling kunne sagtens være gjort mere skarp, så den også ville virke mere grum på os som publikum.

Passageren-1 (4) (mindsket)

Samtidig er der ikke helt mål mellem den lange optakt og klimakset, hvor fortiden indhenter Lisa, så hun nu møder Marta og får vished om, at det nu er hende. Slutningen bliver derfor lidt et antiklimaks, hvor det hele afvikles over kort tid i forhold til resten af historien, så det ikke helt får den nerve, følelse og forskrækkelse, som den burde have.

Passageren-1 (3) (mindsket)

Gennem operaen oplever vi historien fra både ofrenes og bødlernes vinkel, og det hele sættes ind i historiens større kontekst. Historien sætter tankerne om tid – fremtid, nutid og ikke mindst fortid – og livet i gang. Vi må ikke kamuflere, fornægte eller glemme historien. Og det er vigtigt at huske på, hvad historien – den virkelige historie – er. Passageren er stadig et vigtig vidnesbyrd i den historie. Vi må aldrig komme tilbage til en tid, hvor ”det at udrydde mennesker også er en videnskab!”

Passageren er en vigtig og på en gang smuk og grusom opera. Den Jyske Operas opsætning er visuelt flot og troværdig, og hverken sangere eller musik fejler noget. Samtidig er det en mindelse om en fortid, som vi ikke ønsker gentaget. Desværre er historiens iscenesættelse ikke helt så skarp.

 

Den Jyske Opera

Musikhuset Aarhus, Store Scene, Thomas Jensens Allé 2, 8000 Aarhus C

Spilleperiode: 22., 24., 26. og 28. august 2018

Set den 26. august 2018

Fotos: Kåre Viemose

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

https://www.jyske-opera.dk/dk/opera-2018-19/passageren/

Medvirkende: Dorothea Spilger, Stefania Dovhan, Daniel Szeili, Leif Jone Ølberg, Tanja Christine Kuhn, Johanne Højlund, Lise Christensen, Silvia Micu, Bolette Bruno Hansen, Estrid Molt Ipsen, Annette Dahl, Andreas Winther, Thomas Christian Sigh, Erik Bekker Hansen, Tobias Glagau, Birgitte Mosegaard Pedersen, Eline Denice Risager, Morten Wang og Jens Bové samt TalentU, Den Jyske Operas Kor og Aarhus Symfoniorkester

Musik: Mieczyslaw Weinberg

Tekst: Alexander Medvedev baseret på en novelle af Zofia Posmysz

Originaltitel: Passazhirka

Instruktør: Philipp Kochheim

Dirigent: Christopher Lichtenstein

Scenograf og kostumedesigner: Anja Jungheinrich

Lysdesigner: Frank Kaster

Varighed: Ca. 3 timer inkl. pause

Synges på tysk, engelsk, polsk, jiddisch, fransk, russisk og tjekkisk med danske overtekster

 

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:
@ungt_teaterblod

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: Under Haadys skjold, Teatret Zeppelin

Af Christian Skovgaard Hansen   Begavet og stærkt børne-, ungdoms- og familieteater. Så kort ...

Anmeldelse: TRANSIT, Teatret Svalegangen (Von Baden)

Af Lea Damgaard   Teatergruppen Von Baden ønsker at tage fat i samfundsaktuelle emner. ...

Anmeldelse: Sherlock Holmes og Dronningens kronjuveler, Dansk Rakkerpak og Teatret Fair Play

Af Rosa Danielsen   Klovnerier, gadedrengecharme og publikumskontakt står tilbage som overskrifterne for min ...

Anmeldelse: Jeanne D’Arc, Republique

Af Kathrine Fremming   Forestillingen om Jeanne D’Arc (ca. 1412-1431) bygger på den franske ...

Anmeldelse: Mor og Far sidder i Grøften, Tivoli

Af Emilie Lykke Hartz   I anledningen af Tivolis 175 års jubilæum har fire ...