Anmeldelse: Pelle Erobreren, Østerbro Teater, Østre Gasværk Teater

Af Henriette Devantier

 

Pelle Erobreren markerer genåbningen af Østre Gasværk Teater, der nu er blevet til Østerbro Teater, efter det er blevet slået sammen med Teater Republique. Østre Gasværk står nyrenoveret, og nu slås dørene op til et teknisk fornyet og æstetisk styrket teater. De bød torsdag aften publikum velkommen indenfor til deres store satsning af en forestilling, Pelle Erobreren.

Østre Gasværk Teaters Pelle Erobreren er baseret på Martin Andersen Nexøs fantastiske, socialrealistiske roman af samme navn fra 1906, og som de fleste af os også kender fra Bille Augusts filmatisering fra 1987. Romanen skildrer fortællingen om, at vi mennesker kan forandre historie, og at det nytter at slås for en bedre verden.

Pelle og Lassefar flygter fra fattigdommen i Sverige og over havet, hvor de ankommer til Bornholm i maj 1877 fyldt af drømme og håb. De får arbejde på Stengården, der desværre viser sig ikke at indfri disse drømme. Pelle Erobreren er en del af vores fælles fortælling om en verden lige før velfærdssamfundet slår igennem. Historien om en lille dreng som uforfærdet og nysgerrigt udfordrer skæbnen og verden omkring sig og om en ukuelig far, der drømmer om at give sin søn et bedre liv, end han selv har haft.

Der var skruet op for forventningerne på denne festlige åbningsaften. Desværre blev ikke alle mine forventninger indfriet. Der var mange gode elementer i Østre Gasværk Teaters Pelle Erobreren, men også elementer der ikke fungerede så godt.

Man kommer ind i det imponerende scenerum, der nu synes større efter renoveringen. På scenen står en sandbakke, som forestillingen udspiller sig på. På scenen kommer 6 musikere frem, og spiller en ouverture, som glider perfekt ind i min forestilling om Pelle Erobreren og sætter stemningen.

I spidsen for denne forestilling ses Thomas Bo Larsen, Kaya Brüel, Signe Egholm Olsen, Kristian Rossen og Julian Horta Meier Clausen, der deler rollen med Lucas Lomholt Eriksen, som lille Pelle. Niveauet lå flot. Teatret annoncerer denne forestilling som musikteater, og i spidsen for det musikalske, var Kaya Brüel uden tvivl. Hun indtager scenen med en sikkerhed, man ikke kan skyde igennem, og det ærgrede mig, at vi ikke fik lov til at se hende mere på scenen.

Kristian Rossen i rollen som Erik, imponerede mig også. Dog var hans sangevner ikke de største, men han ramte Erik lige på kornet. Overgangen fra råstyrken, der ligger i Erik til den tomme skal uden spor af identitet og person, der rammer ham, mestrede Kristian Rossen flot. Hans samspil med Signe Egholm Olsen i rollen som Karna ramte også plet hos mig.

Thomas Bo Larsen og Julian Horta Meier Clausen dannede en flot duo i rollerne som Lassefar og Pelle. Kemien mellem dem var lysende klar, og gennem forestillingen blev det tydeligt, hvordan de fik de bedste sider frem i hinanden. Også individuelt leverede de flotte præstationer. Den ukuelige Lassefar, der gør alt hvad han kan for at stå op for sin søn, selvom han egentlig helst vil ”blende” ind i mængden, ramte Thoms Bo Larsen flot.

Julian Horta Meier Clausen spillede titelrollen som Pelle, der skal ud og erobre verden. Det var noget af en mundfuld, den lille gut skulle gabe over. Han var stort set med i alle scener, og mestrede dem alle. Han fremviste alle Pelles facetter meget troværdigt

Forestillingen blev dog aldrig helt nærværende. Jeg manglede lag af den barske socialrealisme, som Martin Andersen Nexø rammer til perfektion i den originale roman. Men fællesskabet og splittelsen fik holdet bag forestillingen ramt flot. Jeg savnede dog det sidste magiske ”ekstra” til at skabe den dybde, jeg håbede, forestillingen havde haft. Men når det så er sagt, var det en fin forestilling og en flot fortolkning af, hvordan teatret formår at tage en sådan klassiker op som Pelle Erobreren.

Scenografien og lysdesignet af henholdsvis Maja Ravn og Brien Njie gik super i spænd med forestillingen, og løftede den endda. Skuespillerene gjorde brug af det flotte scenerum både på bakketoppen på selve scenen men også langs bagvæggen på forskellige ansatser. Lysdesignet bidrog flot til scenografien og tog os publikum med både til Kongstrups gemakker, ud på havet og meget mere. Spændet i scenerummet fungerede til dels. Det var fascinerende, hvordan skuepillerne kunne bruge rummet, men det begrænsede forestillingen en anelse, da det for mig forhindrede den totale fordybelse.

Man mærker bestemt hensigten ved Østre Gasværks fortolkning af Pelle Erobreren, men den når aldrig ind til de helt store følelser. Det er en ambitiøs og flot fortælling med stærke skuespilpræstationer, men historiens barske og rørende realiteter var svær at finde i det nyrenoverede scenerum.

 

Østerbro Teater, Østre Gasværk, Nyborggade 17, 2100 København

Spilleperiode: 25. oktober-9. december 2018 

Set den 25. oktober 2018

Fotos: Natascha Thiara Rydvald 

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

https://www.osterbroteater.dk/forestilling/pelle-erobreren/

Medvirkende: Thomas Bo Larsen, Kaya Brüel, Signe Egholm Olsen, Kristian Rossen og Julian Horta Meier Clausen/Lucas Lomholt Eriksen mfl.

Dramatisering: Annika Kofoed

Musik: P-O Nilsson og Dreamers’ Circus

Bearbejdelse: Kasper Holten, Karen-Maria Bille og Katrine Wiedemann

Instruktion: Katrine Wiedemann

Scenografi og kostumedesign: Maja Ravn

Lysdesign: Brien Njie

Varighed: Ca. 2 timer 30 min inkl. pause

 

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: Nosser, Teater I Akt (gæsteanmeldelse)

Af Nikolaj Bomberg Simonsen, gæsteanmelder ”Nosser” er en forestilling for dig, der grubler over, ...

Anmeldelse: Drømmens faner, Københavns Musikteater (Teater OrdBlindt)

Af Jonathan Stahlschmidt   Kender du den slags restauranter, der har så meget forskelligt ...

Anmeldelse: En drengs historie, TELL to JOY

Af Christian Skovgaard Hansen   Teaterkompagniet TELL to JOY opfører forestillinger med udgangspunkt i ...

Anmeldelse: Jeanne D’Arc, Republique

Af Kathrine Fremming   Forestillingen om Jeanne D’Arc (ca. 1412-1431) bygger på den franske ...