Anmeldelse: Perplex, Bellevue Teatret

Af Nikolaj Bomberg Simonsen, gæsteanmelder
Forestillingen sætter lattermusklerne i gang, den giver stof til omtanke om det medmenneskelige i vores samliv med hinanden, og den er en hyldest til teatergenren for det som film aldrig vil kunne hamle op med. Det er en gennemført komedie, hvor mennesket er i centrum, og hvor du som publikum bliver taget med i en virkelighed, hvor alt kan vendes på hovedet, og hvor hensigten er, at man skal blive forvirrede til man kan grine af det!
Perplex på dansk staves ”perpleks” og betyder forbløffet, rådvild eller forvirret.
Forestillingen handler om virkeligheden, parforhold og alle de roller, som vi alle spiller i forskellige sammenhænge. Temaerne er mange, og du vil uundgåeligt blive forvirrede og forbløffet, når de fire skuespiller giver vitterligt alt, hvad de har – lige fra temafesten, hvor parlivets regler bliver iscenesat, til boligmægleren der prøver at leje en bolig ud med nazi-pyntegenstande i boligen, eller er det bare fredstegnet svastika?!
Foto: Isak Hoffmeyer
Det hele starter med et almindeligt par, der lige er kommet hjem fra en rejse, og der er kommet post. Men skulle naboen egentligt ikke have åbnede posten? Og er det i bund og grund deres hjem? Herfra tager forestilling fart, og giver publikum en blanding af temaer, hvor de fire skuespiller hopper ind og ud af karakterer.
 
Forestillingen kommer vidt omkring, men alle temaer har et aspekt af, om hvordan vi mennesker nu spiller vores roller, og dermed sætter spørgsmål om vi ”overhovedet” burde spille alle de roller? Og er livet egentligt en stor casting, hvor kun de stærkeste overlever?
Foto: Isak Hoffmeyer
Bør vi spille høflige, når man spørger ind til nogen, der lige er kommet hjem fra ferie? Eller bør man være au-pair pigen og servicere faren og moren, når det eneste mad, der er tilbage er en dåse henkogt frugt? Skal man overhovedet spille skuespil på en scene, når sceneteknikerne allerede er ved at pakke ned?
Foto:Nikolaj Bomberg Simonsen
Igennem stykket bruger de fire skuespiller deres egne navne, som en reference til om de egentligt er sig selv, eller om de spiller en rolle. Som publikum nyder vi med fulde drag at se den forvirring, som udspiller sig på scenen, hvor skuespillerne bryder den 3 væg og tager alle publikummer med ind i stuen. Forestilling kan alt det som film ikke kan, nemlig nærværet, nuets kraft og ”fingerspitzengefühl” i den forstand at forestilling opleves lige nu og her, også selvom vi lige pludselig har vendt hele scenens præmisser.
Scenografien består af en sofa med sofabord og to stole, som det eneste holdepunkt i stykket. Lysskift hjælper publikum på vej, idet det indikerer et nyt tema eller rolleskift. Flot opsætning af scenografien.  Dramaturgien af den tyske Marius von Mayenburg er kryptisk, men rammer alligevel det moderne samfund meget godt.
”Perplex” byder på komik, med sjove overblikke, hvor man automatisk bliver forbløffet når en parmiddag bliver en temafest, som lige pludselig udvikler sig til ”el-g-skov” mellem en elg og en skiløber bag en sofa.
Fantastisk timing og selvironi er nøgleord for at beskrive de fire skuespillere Ellen Hillingsø, Louise Mieritz, Jon Lange og Troels Lyby. Et godt cast til en forestilling, der overlever stærkt med deres evner som skuespiller, hvor man virkelig mærker dem i øjenhøjde. Trols Lyby med sine referencer til Darwin, Platon og Nietzsche gør det humoristisk, og generelt er sammenspillet lige i skabet fra alle fire skuespillere.
 
Foto: Isak Hoffmeyer
 
Perplex forestillingen giver dig ligeledes et indblik i en kamp for overlevelse i det moderne samfund med alle de roller, som vi ”måske” spiller, samt alle de regelsæt der ligger implicit i vores liv. Måske er det ikke alt, som vi forstår til ende, og uden at afsløre for meget er det ”måske” slet ikke meningen.
Den billigste billet for unge under 25 år koster 95 kr. tirsdag-torsdag og 135 kr. fredag-lørdag, så for dig som er klar på en aften med et godt grin, samt lidt stof til eftertanke, klart pengene hver. Men pas på med ikke at tabe hovedet undervejs; du kunne jo ende med at blive Perplex.
 
Bellevue Teatret, Strandvejen 451, 2930 Klampenborg
Spiller indtil 11. april 2014
Spilledato: 24. marts 2015
Fotos: Isak Hoffmeyer og Nikolaj Bomberg Simonsen
Har du lyst til at købe en billet? Se nærmere på forestillingens officielle side:

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: Passageren, Musikhuset Aarhus (Den Jyske Opera)

Af Christian Skovgaard Hansen   Den Jyske Operas nye operachef Philipp Kochheim lægger ud ...

Anmeldelse: Sexpol, Teater Grob (Teater Stuk, Teater Grob og Aalborg Teater)

Af Emil Samaras Eriksen   Sexpol efterlod mig tilfredsstillet, nysgerrig på historien, samt eftertænksom ...

Anmeldelse: Mixdouble, Det Kongelige Teater

Af Sofie Riis Endahl Af Sofie Riis Endahl En badmintonbane. To ægtepar i hhv. ...

Anmeldelse: Sylfiden, Pantomimeteatret (Tivoli Ballet Teater)

Af Henriette Devantier   Sylfiden er en af de helt store balletklassikere af vores ...

Anmeldelse: Life Is Good, Dansk Rakkerpak

Af Ea Melissa Christiansen   Et venskab kan opstå på et splitsekund. Ligeså kan ...