Anmeldelse: Platt-form – En smule i overkanten, Edison

Af Laura Munk Christensen

 

”Bragende musikalsk, bidende og hylende morsomt.” Sådan står der, hvis man slår op under Platt-forms nye forestilling ’En smule i overkanten’. Og den udtalelse må man give dem ret i. På rammende, relevant og komisk manér får Platt-form trukket publikum med gennem nutidens hverdags-Danmark på både godt og ondt – og det slår ikke fejl.

Platt-form-_mg_6690 [1600x1200]

I ’En smule i overkanten’ bliver vi præsenteret for en helt almindelig danskers problemer. Hvordan er det lige, man skal opføre sig på de sociale medier, hvis man vil være ung med de unge? Skal vi virkelig opgive kød, bare fordi isen smelter? Og hvad var det egentlig lige der skete i den der bibel, som vores samfund er bygget op på? Havde Adam og Eva sex i Edens Have? Alt dette, og meget mere, bliver tacklet gennem sketches, monologer og sang.Platt-form-_mg_7065 [1600x1200]

Stykket er brandet som et ”musikalsk satireshow”, og den er også god nok. Musik bruges en hel del igennem stykket, men ikke alle sangene er desværre lige sjove. Misforstå mig ikke, nogle af dem er virkelig gode, og det musikalske niveau er faktisk overraskende højt (bravo til Laus Høybye, som har stået for den afdeling), men spillet i deres sketches og monologer er bare sjovere. Dette bliver især tydeligt i anden akt, som både starter og slutter med to meget lange medleys af henholdsvis jule- og popsange. Det lyder fint og der er god energi, men det passer umiddelbart ikke ind i et satireshow som dette. Derfor må jeg også erklære, at første akt er klart bedre end anden.

Platt-form-_mg_7780 [1600x1200]

 

Når det så er sagt, så er de komiske præstationer derudover formidable. Allerede den allerførste sketch, hvor de tre skuespillere kommer ind i sort tøj og lange sorte parykker og på gebrokkent engelsk-tysk angriber publikum for at være primært hvide mænd, hvorefter de bryder ud i en forfærdelig, men utroligt morsom, performancedans, kan ikke andet end at lægge salen ned.

Platt-form består af skuespillerne Mille Lehfeldt, Laus Høybye og Jakob Fauerby. Det er nu anden gang disse tre er gået sammen om et show og kvaliteten siden deres første forestilling, ’Har du set min nissehue, Mor?’, er ikke faldet. De er alle tre komiske talenter med godt skuespil, timing og en skøn indbyrdes kemi.

Platt-form-_mg_7567 [1600x1200]

Hvis man trænger til et godt grin midt i vintermørket og et lille twist på den hverdag, som vi kender så godt, så er Platt-form en skøn, energifuld og fantastisk morsom forestilling, som jeg klart vil anbefale. Dog skal de yngre børn måske skærme øjnene en gang imellem.

 

Platt-form

Betty Nansen Teatret, Anneksscenen EDISON, Edisonsvej 10, 1856 Frederiksberg

Spilleperiode: 11. november–9. december 2017

Spiller endvidere i Jylland (Viborg, Aalborg og Århus) og på Fyn (Odense) i maj 2018

Set den 11. november 2017

Fotos: Oliver G. Hoffmeyer

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

http://www.bettynansen.dk/da/oplev/forestillinger/platt-form/

 

 

 

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:
@ungt_teaterblod

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: Aftenlandet, Aalborg Teater

Af Thomas Riddersholm   På Aalborg Teaters Lille Scene spiller for tiden stykket ’Aftenlandet’. ...

Anmeldelse: All Shook Up, Herlev Revy og Teater

Af Diana Marckmann Hansen   Charme, selvtillid og lækkert hår er indbegrebet af de ...

Anmeldelse: Requiem, Betty Nansen Teatret

Af Sofie Riis Endahl   Lad mig sige med det samme: når Betty Nansen ...

Anmeldelse: Melodien der blev væk, Nørrebro Teater

Af Eva Gudmand   Man kan ikke undgå at gå fløjtende ud af Nørrebro ...

Anmeldelse: Når byen sover, Marionetteatret

Af Amalie Sloth de Fine Licht   ’Når byen sover’ spiller i Kongens Have, ...

Anmeldelse: Med mig selv i mine egne arme, Østerbro Teater, Revolver

Af Christian Skovgaard Hansen Forfatter Christina Hagen skriver råt, kynisk og provokerende, og hun ...