Anmeldelse: Præsidentinderne, Det Kongelige Teater

Af Anne Sophie Thingsted

 

Præsidentinderne er et sort humoristisk skuespil om livsløgne, som bliver fortalt allegorisk igennem tre ældre rengøringsdamer, der renser stoppede toiletter, imens de renser ud i alt det sjælelige skidt, der har ophobet sig inde i dem igennem årene.

Thomas Bendixens iscenesættelse af stykket stiller høje krav til publikum om at følge med, men er en stor fornøjelse at se, hvis man gør det, så det kan virkelig betale sig at få et par baggrundsfacts slået fast, inden man tager i teatret.

Præsidentinderne er et tragikomisk skuespil fra 1990, skrevet af den østrigske dramatiker Werner Schwab. Det er det første af hans såkaldte ”fækaliedramaer”, der alle på provokerende og absurd vis udstiller livet i underklassen.

”Fækaliedramaerne” sender desuden en stor kritik i retningen af småborgerligheden og datidens skinhellige og ophøjede katolikkers naive tro på frelse, som Werner Schwab kendte fra sin egen opvækst.

Skuespillet Præsidentinderne handler om tre ældre rengøringskoner på samfundets bund, der er vandt til at rense toiletter hos de rige, imens de drømmer sig til en bedre tilværelse eller i det mindste en lille smule taknemmelighed fra omverden. Lort, kropslighed og absurditet er et gennemgående tema i stykket, både i overført betydning og meget konkret, så stykket er ikke for sarte sjæle.

Der er for eksempel en scene, hvor rengøringskonen Mariedl renser et stoppet toilet ved uforskrækket at stikke hele armen ned i kummen, hvor hun finder en dåse gullasch, som hun vælger at fiske op og spise med stort velbehag.

Mange ville nok hurtigt blive trætte af, at vi hele tiden skal ned under bæltestedet, hvis klamheden kun blev brugt til at forarge. Men i Præsidentinderne kommer lortet til at stå for de grundlæggende menneskelige behov; sex, mad og kærlighed, som de tre rengøringsdamer i al hemmelighed higer desperat efter at få opfyldt.

Lortet kommer også til at stå for al den råddenskab, der har hobet sig op inde i kvinderne selv i årenes løb i form af livsløgne og selvfornægtelse, der blokerer deres dybeste og allermest menneskelige ønsker.

Werner Schwabs er kendt for et meget stiliseret sprog med snørklede formuleringer og ordkombinationer, der skaber nogle utrolige billeder, som efter sigende gør hans stykker svære at oversætte.

Birgitte Kolerus har dog gjort et mesterligt stykke arbejde med at oversætte den nye opsætning, hvor replikkerne flyder ubesværet i raffinerede og udtryksfulde vendinger. Sproget er affekteret uden at virke stift, og den sorte humor og de bidende bemærkninger fra originalopsætningen er intakte.

Sproget ville dog ikke stråle så klart, hvis det ikke var for de tre skuespillerinder Kirsten Olesen, Karen-Lise Mynster og Stine Schrøder Jensens fabelagtige portrættering af rengøringskonerne, samt Thomas Bendixens instruktion. De tre karakterer er så veldefinerede, at man føler, man kender dem og ved præcis, hvordan de vil interagere med hinanden.

Erna, der en frelst og sippet lille dame, står i skærende kontrast til den bramfri og løsslupne Grethe med den voluminøse stemmeføring, der taler lige ud af posen, ryger ofte i totterne på hinanden, og så må den naive og småskøre Mariedl, der altid omtaler sig selv i tredjeperson mægle imellem dem, når Erna bliver indigneret over Grethes udskejelser.

De tre kvinders mundhuggeri og dynamik er kilde til endeløs underholdning, og skuespillet er intenst og nærværende, at selvom rengøringskonerne alle sammen er splittergale på hver deres måde, bliver rollerne spillet med sådan en hjertevarme, at man ikke kan undgå at holde af karaktererne.

Præsidentinderne har en neutral scene med et par stole og et tv som kulisse, hvilket får menneskerne på scenen til at træde i forgrunden. Valget om en enkel scene falder godt i tråd med stykkets tematiske fokus på menneskets indre væsen og ikke alt det, der er udenom.

 

Det Kongelige Teater, Skuespilhuset, Mellemgulvet, Sankt Annæ Plads 36, 1250 København K

Spilleperiode: 14. september-13. oktober 2018

Herefter turné rundt i landet i perioden 22. oktober-24. november 2018

Set den 14. september 2018

Fotos: Camilla Winther

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her: 

https://kglteater.dk/det-sker/sason-20182019/skuespil/prasidentinderne/

Medvirkende: Kirsten Olesen, Karen-Lise Mynster og Stine Schrøder Jensen

Iscenesættelse: Thomas Bendixen

Scenografi og Kostumer: Jonas Fly

Lysdesign: Clement Irbil

Oversættelse: Brigitte Kolerus

Producent: Mikkel Rubæk

Dramaturg: Louise W. Hassing

Produktionsleder: Johannes Brandt

Scenemester: Henrik Hansen

Kostumier: Jane Barlebo

Varighed: 1 time og 30 minutter uden pause

 

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: Svaneblod, Teatret Svalegangen

Af Lea Damgaard   Teater freezeProduction på Teatret Svalegangen vil gerne fortælle historien om Erik ...

Anmeldelse: Når bladene falder, Bådteatret (Teatret Kimbri)

Af Jacob Riegels, gæsteanmelder   Døden kan være en stor og kompleks ting – ...

Anmeldelse: Grounded, Teatret Svalegangen

Af Caroline Schrøder    På den skæve, kvadratiske scene sidder kvinden. Publikum kan ikke ...

Anmeldelse: FISK, Scenekunst 16/17 fra Akademiet

Af Julius Gotthardt Møller   ’FISK’ er energi-eksplosion af akavede dansetrin, usagte hemmeligheder og ...

Anmeldelse: Hamlet, Aalborg Teater

Af Thomas Riddersholm   William Shakespeares ’Hamlet’ er uden tvivl et af de mest ...