Anmeldelse: Prinsen af Egypten, Fredericia Teater (DK)

Af Anne Lottrup Sørensen

 

Det er kun 11 dage siden, at jeg havde fornøjelsen at opleve ”The Prince of Egypt” til den engelsksprogede verdenspremiere – og som min anmeldelse af den kunne afsløre, var jeg mildest talt imponeret (anmeldelsen kan læses her). Nu kan det danske cast udfolde sig på sit modersmål, og det internationale cast har lært verdens næstsværeste sprog, så vi også kan få fornøjelsen af Prinsen af Egypten på dansk.

POE-034-1030x687

Og det holder! I sangtekster såvel som i den talte dialog er flow og rim enormt vigtige på en musicalscene, så et sprogskift kan ændre meget. Den engelske version var fantastisk, og kan stadig opleves en håndfuld fredage endnu i Fredericia, men på dansk har dialogen fået et løft.

 

De danske skuespillere udfolder sig, og humoren falder endnu mere legende. De internationale skuespillere, der har lært dansk til forestillingen, tager jeg hatten af for. Hvordan de præsterer skiftet fra engelsk til dansk så hurtigt, aner jeg ikke, men de har lært forståeligt dansk lynhurtigt. De charmerende accenter klæder forestillingen, der jo netop fortæller historien om forskellige folkeslag. Udover dansk krydres forestillingen med hebræisk, der er med til at gøre den endnu mere autentisk.POE-039-1030x680

Lars Mølsted spiller Moses storebror Ramses. Det var klogt af Fredericia Teater at fastansætte ham tilbage i 2011. Han beviste med hovedrollen i ”Klokkeren fra Notre Dame” at han er en gevinst for teatret, og han slår det igen fast som Ramses. Hans skuespil er usædvanlig vedkommende. Den fortvivlelse og desperation, der rammer Ramses, når han forsøger at finde balancen mellem forventningernes pres og kærligheden til sin bror, er både overbevisende og medrivende. Vokalt er han – som altid – fremragende.

 

I forhold til amerikanske Jason Gotay, som spillede rollen ved den engelske premiere, får vi en mere menneskelig Farao. Det er teatrets helt store charme, at to skuespillere kan stå med samme manus – og alligevel få vidt forskellige – og lige fantastiske – resultater frem. Lars Mølsted og Diluckshan Jeyaratnam er et herligt match som de to ynglinge i det vilde ridt i stridsvognene, og deres fantastiske stemmer giver kuldegysninger i brødrenes duetter.

POE-038-1030x687

Prinsen af Egyptens samlede udtryk har ikke ændret sig med sproget, men giver stadig den perfekte ramme til Anden mosebogs-historien om befrielse. Til den engelsksprogede premiere havde jeg plads på gulvet, men denne gang var jeg kommet i højden på balkonen. Balkonen gav et endnu bedre overblik over både dansere og ensemble, og deres samspil med fysisk og virtuel scenografi. Jeg er stadig overvældet over den kropslige levendegørelse af alt fra brændende buske til stridsvogne.

Fredericia Teater viser i Prinsen af Egypten, hvor nænsomt og vedkommende musicalformatet kan være, og også på dansk er forestillingen original, nytænkt og kreativ – stadig en forestilling i verdensklasse.

 

Fredericia Teater, Store sal, Prinsessegade 29, 7000 Fredericia

Spilleperiode:

På engelsk:

Fredericia Teater: 6. april-18. maj 2018

Det Kongelige Teater: 19. juni-14. juli 2019

På dansk:

Fredericia Teater: 17. april-10. juni 2018

Det Kongelige Teater: 21. juni-14. juli 2019 

(Gen)set den 17. april 2018 (den dansksprogede premiere)

Fotos: Søren Malmose

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

http://www.fredericiateater.dk/poe/

Medvirkende: Diluckshan Jeyaratnam, Lars Mølsted, Nadia Abraham, Sandra Elsfort, Mads M. Nielsen, Runi Lewerissa, Søren Bech-Madsen, Silke Biranell m.fl.

Dansere: Jourdan Epstein, Rina Nathalie Esther Hirschorn, Giada Luciani, Joshua Keith, Gabriel Hyman og Kalon Badenhorst

Komponist og tekstforfatter: Stephen Schwartz

Manuskript: Philip LaZebnik

Instruktør: Scott Schwartz

Associate Director: J. Scott Lapp

Resident Director: Bjørg Gamst

Koreograf: Sean Cheesman

Kapelmester: Martin Konge

Alternerende kapelmester: Thomas Bay

Scenograf: Kevin Depinet

Lyddesign: Tim Høyer

Lysdesign: Mike Billings og Fredericia Teater

Musical Supervisor: Dominick Amendum

Koreografassistent: Addy Chan

Orchestrator: August Eriksmoen

Varighed: 2 timer og 40 minutter inkl. pause

 

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: Love Loop, Sydhavn Teater

Af Jacobe Orry   Forestillingen ’Love Loop’ henvender sig til dig, som ved, hvordan ...

Anmeldelse: Tartuffe, DDSKS Odense

Af Mette Herschend   Så er vi nået til den tid på sæsonen, hvor ...

Anmeldelse: De Rene Rum, Aarhus Teater (DDSS, Århus)

Af Lea Damgaard   ’De Rene Rum’ er årets præsentationsforestilling fra Den Danske Scenekunstskole, ...

Anmeldelse: Chicago, Det Ny Teater

Af Jonas Lehmann Rasmussen   Okay, lad det være sagt fra start: Jeg er ...

Anmeldelse: The Internet, Dansehallerne

Af Rose Himmelstrup Hansen Kære læser, Denne anmeldelse er lavet på en lidt anderledes ...

Anmeldelse: Fly Trap, Teaterøen (Sparrow Dance)

Af Rose Ansager Himmelstrup Hansen   Nogle gange kan børne- og familieteater simpelthen bare ...