Anmeldelse: Random, Teater Momentum og Livingstones Kabinet

Af Mette Herschend

 

Jeg er ikke helt sikker på, hvad det er, jeg har set. Et væld af mystiske indtryk tumler rundt i mig efter urpremieren på ’Random’; en forestilling af performancekollektivet Livingstones Kabinet, som opsættes på Teater Momentum. 5 performere har i 75 minutter forsøgt at fortælle mig noget gennem teater, musik, billeder og bevægelser, men jeg har lidt svært ved at dechifrere meddelelsen.

Titlen ’Random’ er på en og samme tid meget rammende og helt modsat det, som jeg føler, at jeg har set. Ja, tilfældige kaotiske fragmenter lader til at være sat tilfældigt sammen til en dramatisk fremstilling. Men på den anden side virker titlen paradoksal, fordi det lader til, at intet alligevel er tilfældigt med den stramme koreografi, lyd og billedside – alt virker timet og tilrettelagt ned til mindste detalje.

Random9 [1600x1200]
Foto: Julie Forchhammer
Det kaotiske udtryk har til formål at illustrere livets tilfældigheder og ukontrollerbarhed og mennesket, der prøver at navigere i det. Hvis ikke dette havde stået på Momentums hjemmeside eller i programmet, havde jeg nok været helt fortabt.

Jeg er dog lidt fascineret af, at jeg 90 % af tiden tænke: ”Det her er godt nok mærkeligt!”, men at jeg alligevel føler, jeg har fået en lille smule med hjem at tænke over. For hvordan skaber vi mening i den verden, som vi lever i? Hvordan skaber mennesket en forståelse af de ting, vi til dagligt omgiver os med? Kunne en tæppebanker ikke lige så godt være noget andet, end det den er? Kunne den betyde ét for nogle, men noget helt andet for andre? Disse spørgsmål kommer til udtryk i et af fragmenterne i forestillingen, som er lidt for vanskeligt at forklare her, men det har i hvert fald sat hjernecellerne i gang hos mig.

Foto: Daniel Buchwald
Foto: Daniel Buchwald

Udtrykket på scenen er simpelt og stramt. I midten er spændt et stort lærred ud, som understøtter billedsiden, og et keyboardarrangement står i damesiden, der viser sig at understøtte en stor del af lyden i ’Random’. I kongesiden står en form for enarmet tyveknægt, som i begyndelsen præsenterer sig for os som ”Herz AS” – rygraden i begivenhedernes gang på scenen. Jeg oplever dog ikke, at dens rolle er så styrende som først antaget, og jeg tror egentlig, at man med fordel kunne have brugt den lidt mere til at binde fragmenterne sammen til en mere betydningsskabende helhed.

Foto: Bjarne Stæhr
Foto: Bjarne Stæhr

Performercastet består af 2 danskere, 1 færing, 1 svensker og 1 skotte. Selvom vi præsenteres for dem i begyndelsen, opfatter jeg ikke, at de har hver deres gennemgående karakter i forestillingen. For mig bliver de bare til kroppe, som formidler bevægelser, lyde og ord, hvilket bidrager til, at forestillingen i al dets absurditet står klarere frem. Pete Livingstones rolle bliver dog mere udtalt og central, fordi han producerer det meste af stykkets lydside som en del af sin performance.

Foto: Daniel Buchwald
Foto: Daniel Buchwald

Det var spændende at opleve noget nyt, men denne form for absurd teater er lige absurd og skæv nok til, at jeg får det ud af den, men jeg fornemmer, der ligger bag, og derfor får ’Random’ en karakter lige i smørhullet.

Det er ikke for mig, men har du mod på at blive rystet lidt rundt og se noget helt anderledes i Odense, kan du med fordel lægge vejen forbi Teater Momentum og opleve Livingstones Kabinet i fuld vigør.

 

Teater Momentum i samarbejde med Livingstones Kabinet

Teater Momentum, Filosofgangen 19, 5000 Odense

Spilleperiode: 24. marts-4. april 2017

Set den 24. marts 2017

Fotos: Julie Forchhammer, Daniel Buchwald og Bjarne Stæhr

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

http://www.teatermomentum.dk/event/random/

 

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: The Book of Mormon, Det Ny Teater

Af Christian Skovgaard Hansen   Anderledes. Og modig. Det er de to ord, der ...

Anmeldelse: Suffløren, Folketeatret

Af Emil Møller Christensen   Vi venter spændt på, at forestillingen skal begynde, men ...

Anmeldelse: Copenhagen Summer Dance 2016, Dansk Danseteater

Af Lisa Ludvigsen, gæsteanmelder   Dansk Danseteater åbner endnu engang op for deres årlige ...

Anmeldelse: Pelle Erobreren, Østerbro Teater, Østre Gasværk Teater

Af Henriette Devantier   Pelle Erobreren markerer genåbningen af Østre Gasværk Teater, der nu ...