Anmeldelse: Richard III, Aalborg Teater

Af Christian Skovgaard Hansen

 

Forestillingen ’Richard III’ er en af William Shakespeares største tragedier. Omdrejningspunktet for forestillingen er Richard Gloucester, som senere bliver til Kong Richard III. Richard III er ikke som de fleste, og han er en hæslig og kynisk person med psykopatiske træk. Forestillingens handling kan kort sammenfattes til, at han beslutter sig til at erobre kongetronen i England, og igennem forestillingen følger vi hans vej til tronen. Det er bestemt ikke den direkte vej, og han myrder, forfører, lokker, lyver og spiller det politiske spil til perfektion for at opnå det, som han vil.

 

RichardIII_presse-AllanToft

 

Teatret spørger i programmet: ”Hvordan kan det være, at magt år os til at miste medfølelsen?” De store spørgsmål er, hvad magt egentlig er, hvorfor vi egentlig stræber efter den, og hvordan den egentlig påvirker os. Richard III ser sig selv som overmennesket, der har magten og værktøjerne, herunder hans ”håndlangere”, til at gøre alt, hvad han ønsker.

 

Jens Albinus ikke bare spiller rollen som Richard III – han ER Richard III. Hans præstation er fantastisk, og han rammer den kyniske og mere eller mindre vanvittige Richard III’s væsen på sømmet. Det er i høj grad hans fortjeneste, at forestillingen er en seværdig forestilling.

 

richard-iii-presse-3-AllanToft

 

Instruktør Therese Wilstedt har sammen med scenograf Etienne Pluss perfekt placeret Richard III i det rå, grå scenerum, som snævrer sig sammen som en tragt langt fra publikum, og som har ind- og udgangshuller tilpasset handlingen. Det passer godt til Richard III’s kamp for magten. Det hele snævrer sig også sammen om Richard III til slut, og kampen om magten bliver netop også hans endeligt.

 

Etienne Pluss’ scenografi fungerer for det meste. Det fungerer godt, når scenografien sammen med komponist Martin Ullits Dahls musik højt og faretruende varsler død, når der – igen – sker et mord, og når mordene sker ved, at slipsene løsnes, og jakkerne krænges af. Ligeså godt fungerer det, at gulv og loft kan hæves, sænkes og skrånes, så de forskellige situationer gennem forestillingen skildres effektfuldt og mørkt. Men scenografien rummer også mindre gode elementer. F.eks. undrer det denne anmelder, hvad forestillingens balloner skal gøre godt for, og man skal til tider holde tungen lige i munden for at skelne persongalleriet (med undtagelse af Richard III naturligvis…).

 

richard-iii-presse-1-AllanToft

 

Dette sammenholdt med, at Shakespeares tekst i Aalborg Teaters udgave er både forkortet og omarbejdet visse steder, gør, at forestillingen ikke helt fungerer. Det er derfor visse steder svært at følge handlingen, som ikke står helt klart, hvorved det kan være svært for tilskuerne at følge med.

 

Samtidig fungerer Richard III’s endeligt ikke helt for denne anmelder. Der er ingen tvivl om, at kongen er presset, og at han er trængt op i en krog, som han ikke kan slippe fra, men hans endeligt og forestillingens slutning står ikke klart. Forestillingen slutter med det klassiske citat: ”En hest! En hest! Mit kongerige for en hest!”, som Richard III siger, da hans fjender har fældet den hest, som han red på, omringet ham og dræbt ham. Richard III taber kampen. Kender man ikke citatet og sammenhænger, fremstår forestillingens slutning lidt diffust.

 

Samlet er det derfor Jens Albinus, som holder forestillingen oppe. Men samtidig er det ikke en klassisk opsætning af Richard III, som derfor let kan blive lidt tung og lang. Det unge publikum kan dog i Aalborg Teaters opsætning af ’Richard III’ få en lettere og frisk tilgang til Shakespeares store tragedie.

 

 

 

Aalborg Teater, Jernbanegade 11, 9000 Aalborg

 

Spiller indtil 10. oktober 2015

 

Spilledato: 18. september 2015

Fotos: Allan Toft

 

Har du lyst til at købe en billet? Se nærmere på forestillingens officielle side:

http://www.aalborgteater.dk/Forestillinger/Vis-forstilling/richard-iii.aspx

 

 

Følg os på Facebook:

https://www.facebook.com/ungtteaterblod

 

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: Viljen til sejr, Teatret Ved Sorte Hest

Af Jonas Gudmand   Medvirkende: Lene Vestergård & musiker Erling Hjernø. Tekst: Lene Vestergård ...

Anmeldelse: American Spirit, Aarhus Teater (Aarhus Teater og Aveny-T)

Af Michelle Holst Andersen, gæsteanmelder   Forestillingen er for dig der gerne vil ind ...

Anmeldelse: En kvinde uden betydning, Aarhus Teater

Af Lea Damgaard   Aarhus Teater har denne gang valgt at opsætte en klassiker ...