Anmeldelse: Ritualet, Teater Får302

Anmeldelse: Ritualet, Teater Får302

Af Christian Skovgaard Hansen

 

Teater Får302’s opsætning af Ingmar Bergmans film ’Ritualet’ er en svær størrelse. Forestillingen er på samme tid både forunderlig og underlig. Den er svær at komme rigtig ind på livet af, men når man kender lidt til historien, er stykket lidt mere klart.

 

243-Ritualet-ThomasCato

 

For en ung eller yngre teatergænger vil man nok i et eller andet omfang blive skræmt væk. ’Ritualet’ er ikke en ”starter-forestilling” for den nye teatergænger, som formentlig vil få meget mere glæde ud af at se andre forestillinger først.

 

Konkret handler forestillingen om den lille skuespillertrup på 3 personer, som i et ikke nærmere bestemt land i verden, bliver stillet for en dommer, da de har udført et – efter sigende – grænseløst og demoraliserende stykke. Skuespillertruppen, som er temmelig dysfunktionel og alternativ, har gennem nogle år rejst rundt i hele verdenen med dette stykke. Dommeren, Abrahamsen, har fået til opgave at undersøge en af disse opførelser, som skulle være dybt provokerende og pornografisk. På en og samme tid både afskyer og tiltrækkes dommeren af truppen, og han forsøger desperat at få et resultat.

 

245-Ritualet-ThomasCato

 

Mere abstrakt er skuespillet, kunsten og ritualet nu sat på undersøgelses- og anklagebænken. Man bliver præsenteret for selve kunsten. Hvad er kunst? Og eksisterer der en behovsrelation mellem kunsterne og os som tilskuere, eller er der eller skal der være en distance? På teatrets hjemmeside præsenteres problemstillingen som et fokus på kunstenerens, Bergmans, egen defekt: ” kunstnerens selvforagt og selvhad. Sandheden op imod løgnen.” Fokus er dette bånd, dette ritual, mellem kunstneren og publikum.

 

Skuespilpræstationerne fra alle fire medvirkende er glimrende, nærværende og til tider skræmmende. Man sidder på kanten af bænken i Teater Får302’s lille sal, mens man følger de 3 medlemmer af truppens besøg hos dommeren. Disse præstationer og det forløsende, outrerede og provokerende ritual slut er bestemt forestillingens store force. Forestillingens godt 1,5 time føles ikke lang.

 

’Ritualet’ er speciel, og det er ikke alt i forestillingen, som står lige klart og giver lige meget mening set i et samlet hele – førend måske til sidst. Denne aften var min ledsager og jeg også i selskab med en skoleklasse. Udover den almindelige mindre urolighed og stille hvisken, når man har sådan en mere eller mindre tvungen flok med, er en af elevernes udbrud ganske sigende for forestillingen: ”What the fuck…”. Den tanke kunne vi andre også nemt side med, når forestillingen skred frem og blev mere og mere alternativ.

 

247-Ritualet-ThomasCato

 

Skoleklassen skal formentlig hjem og analysere forestillingen og finde en dybere mening med (eller i) den. For både dem og for den almindelige tilskuer vil det anbefales, at man bruger lidt tid til at læse lidt baggrundsstof om Bergman, om forestillingen og dens forlæg. Sætter man sig som almindelig tilskuer også ned og kigger nærmere på forestillingen og dens enkelte dele, vil man bestemt kunne finde kvaliteter i forestillingen, men den er ikke lige til at gå til.

 

 

 

Teater Får302, Toldbodgade 6-8, 1253 København K

 

Spiller indtil 17. september 2015

 

Spilledato: 9. september 2015

Fotos: Thomas Cato

 

Har du lyst til at købe en billet? Se nærmere på forestillingens officielle side:

http://www.faar302.dk/side.asp?side=1&id=543

 

 

 

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *