Anmeldelse: Rystet spejl, Det Kongelige Teater

Kan man parre digte og ballet? Og hvis man kan, kan man så skabe en seværdig forestilling også? Svaret på de to spørgsmål er ”Ja”. I Det Kongelige Teaters balletforestilling ’Rystet spejl’ har man parret Søren Ulrik Thomsens digte og ballet.

Kim Brandstrup har fået idéen til forestillingen, og han har stået for koreografi og iscenesættelse af balletten. Eller ballet er nok så meget sagt – det er i hvert fald ikke ballet i den klassiske forstand. ’Rystet spejl’ er måske mere rigtigt en danseforestilling med teknikker fra den klassiske ballet. For et yngre publikum kan det netop være dette, som gør, at forestillingen er seværdig og ”lettere glider” ned. I ’Rystet spejl’ omsættes Søren Ulrik Thomsens digte yndefuldt og æstetisk til dans, uden at hverken digtene eller dansen tager overhånd og bliver et ”larmende” moment.

04-rystetspejl

Foran scenen hænger – desværre – et transparent tæppe, som fungerer som et filmlærred eller måske nærmere som et rystet spejl, hvori det hele ikke står klart i. Først er skærmen eller spejlet flimret, tilsneet og gråt. Siden bliver det skiftevist klart og flimret igen. Alt imens er det hele indhyllet i et sløret lys. Alt dette skaber en vis distance mellem os som publikum og forestillingen på scenen. Desværre er dette afstandsskabende tæppe kun fjernet i en meget lille del af forestillingen. I den korte periode er det en befrielse at se scenen, således vi kan opleve den interessante og æstetiske forestilling uden filter, således dansen virkelig kommer til sin ret.

Som underlægning til forestillingen bruges Hans Abrahamsens musik. Musikken er på og samme tid dyster og melankolsk på den ene side og flot, eftertænksom og følsom på den anden side, og den fungerer rigtig godt til de valgte digte, det persongalleri, der skildres, og dansene i forestillingen.

Det er godt, at man bruger musikken til at symbolisere de forskellige stemninger, og at Søren Ulrik Thomsens digte skrives forskellige steder på scenen, i stedet for at lade det talte ord forstyrre. Samtidig er tempoet så tilpas, at man både når at opleve digtet og dansen og at reflektere over det sete, men uden at forestillingen kommer til at gå i tomgang.

17-rystetspejl

Bente Lykke Møller har stået for den enkle scenografi. Hun gør brug af Store Scenes drejescene, og hun har skabt en enkelt, men samtidig meget foranderlig scenografi. Det hele er holdt i gråt og opbygget om en række forskellige rum, hvortil der er gennemgående åbninger. Sammen med Jean Kalmans lysdesign skaber det en forestilling, som hele tiden er i gang, men hvor der også er tid til at stoppe op i de forskellige rum og tænke nærmere over det hele. Det er lidt lige som livet.

05-rystetspejl

Der er som sådan ingen gennemgående historie igennem forestillingen. I stedet følger den ene (livs)situation sat til Søren Ulrik Thomsens digte efter den anden. På den måde er vi vidner til tidens gang og livets forskellige faser fra barndom til alderdom og død.

Som ikke særligt balletkyndig er det svært at fremhæve nogen af danserne frem for andre. Danserne fra Den Kongelige Ballet spænder over hele aldersspektret fra 6 til 70 år. De gør det alle sammen godt, og man sidder fanget af dansen, fortællingen og digtene hele vejen igennem forestillingen. Men befriende og flot er det til slut, hvor både musikken og dansen bliver blid og smuk. I slutscenen svæver Tobias Praetorius frit på scenen i en følsom dans med Christina Michanek, der stadig står på scenen. Wauw!

25-rystetspejl

Jeg har indtil flere af Søren Ulrik Thomsens digtsamlinger stående i reolen, men indrømmet – jeg har ikke læst så meget i dem, som jeg gerne ville. Men ’Rystet spejl’ giver en lyst til at kaste sig over hans digte i større stil.

Det Kongelige Teater, Skuespilhuset, Store Scene

Spiller indtil den 4. juli 2016

Spilledato: 28. maj 2016