Anmeldelse, Salon Shhh – Du har det ikke fra mig, Teater døgdi

Af Rosa Danielsen

Teater døgdi har genopsat ’Salon Shhh – Du har det ikke fra mig’, som havde urpremiere på Vildskud Festival, på Huset-Kbh.s Stage-scene. Forestillingen er en symbiose af gennemført scenografi, komisk timing og skarpskåret dialog, og står for mig som en vigtig tilståelse, pakket ind i charme, selvtillid og lækkert hår.

Vi bliver inviteret ind i Salon De Fire Hårtider hos Tina og Malene, der får dig til at føle, at du er deres yndlings kunde, og fortæller om alt det, du er gået glip af siden sidst – og det er ikke så lidt. Vi sidder ved små cafeborde med kaffe, småkager og plastikblomster, som konstituerer den pastelfarvede frisørsalon, vi befinder os i.

Salon Shhh

Men under sladderen gemmer sig alt mellem himmel og jord, for hvornår skal man lytte, og hvornår skal man ikke lytte? Et spil S, P eller K udvikler sig til identitetskrise, og snart kommer sandheder frem, som længe har været gemt væk.

De to frisører charmerer sig ind på mig lige fra starten med deres gennemførte karakterarbejde og velskrevne dialog. God gammeldags selvironi er i højsædet, og det er jeg vild med. Med parykker, der hænger alle steder i lokalet, får de to frisører afløb for alle de hemmeligheder – små som store – de hører fra deres kunder, og de to skuespillere bevæger sig ind og ud af alskens karakterer og fysiske udtryk. Man keder sig ikke et sekund.

Salon Shhh 6

Når vi kommer lidt for tæt på de to frisørers egne hemmeligheder bliver de hurtigt fejet af vejen med en nøje indstuderet koreografi til Beyoncés ”Single Ladies”, eller også ringer telefonen med en pumpende pop-remix ringetone, og den næste booking skal skrives ind i kalenderen. Langsomt finder vi dog ud af, at Tina hellere vil være bedemand, og at Malenes kæreste er gået fra hende – for en blogger!

For mig er dette dog det eneste problem. Man kommer ikke helt, helt tæt på. Jeg får ikke benene fejet væk under mig af helt sårbare sandheder fra de to karakterer. Jeg mangler at få budskabet forløst, og at komme helt ind under huden, hvor ærligheden råder. Men det er ikke fordi man ikke kan fornemme det. For da Tina bliver spurgt hvornår hun sidst var lykkelig, og genoplever et minde om bekymringsfrie dage på Skanderborg festival, så kan man mærke hende – og sig selv.

Salon Shhh 5

’Salon Shhh – Du har det ikke fra mig’ tager fat i løgn og sandhed og viser, hvordan det er lettest at snakke om andre for at tage afstand til sig selv. Hvordan man kan blive fanget i hyggen uden at hygge sig, og grine selvom man ikke har det sjovt. Hvordan man kan finde sig selv, ved at indrømme, at man ikke kan lide Beyoncé og egentlig bare gerne vil ligge ude i regnen og mærke.

Jeg gik fra teatret påmindet om at jeg skal være ærlig. Overfor andre og – ikke mindst – mig selv.

Teater døgdi

Huset-Kbh., Rådhusstræde 13, 1466 København K