Anmeldelse: Sarah, Folketeatret

Sarah8

Af Amalie Sloth de Fine Licht

 

Sarah Bernhardt var en legendarisk fransk skuespillerinde, som levede fra 1844 til 1923, men det er i det sidste år af hendes liv, vi møder hende på Folketeatrets store scene. På en skøn tagterrasse med kig ud over havet, betragter Madame Bernhardt solen stå op og ned. Selv ved hun, at hendes eget liv er ved at gå på hæld, og sammen med sin trofaste kammertjener og sekretær, George Pitou, arbejder hun på sine memoirs.

Stakkels Pitou må apportere efter diverse genstande, for Madame Bernhardt har divanykkerne intakte. Derudover overtaler Madame Bernhardt Pitou til at spille de vigtige biroller i hendes liv for at bringe minderne frem i hukommelsen.

Sarah4

Med Ghita Nørby og Preben Kristensen på scenen, kan man bare læne sig tilbage i sædet og nyde, når skuespilkunst er allermest balanceret og raffineret. Trods Madame Bernhardts krukkede og overdimensionerede ego, forelsker man sig hurtigt i den ekstravagante skuespillerinde i sit livs efterår. Samtidig sukker man med den evigt trofaste kammertjener Pitou, som bare gerne vil holde på formerne, men som bliver tyranniseret af den virtuose primadonna. De to vækker minderne til live, og publikum får indblik i Madame Bernhardts relationer og oplevelser med bl.a. Oscar Wilde og Bernard Shaw.

Det hele er en leg; en metaforestilling med skuespillet som hovedperson. Sarah Bernhardts levede på scenen, og med forestillingen lever hun videre. Samtidig er ’Sarah’ en hyldest til en anden stor skuespillerinde, nemlig Ghita Nørby, som med denne rolle fejrer sit 60-års skuespillerjubilæum.

Sarah8

Der er ikke så meget på spil; forestillingen er en genopsætning fra 2013, og det mærkes på den sikre præstation. Der bliver ikke trådt et skridt forkert eller satset det store, så forestillingen taler til et publikum, der elsker skuespillets mange små facetter og nuancer, og ikke dem der er på udkig efter action og eksplosioner. Gør man til gengæld det, kan man glædes over de fine detaljer, som f.eks. den store bagskærm som imiterer solens nedgang og genopståen, som sad vi selv og så ud over Atlanterhavet.

”Publikum forventer alt” siger Madame Bernhardt på scenen, og Ghita Nørby og Preben Kristensen giver så sandelig publikum alt udi skuespillets fine kunst i dette skønne, anbefalelsesværdige lystspil.

 

Folketeatret, Store scene, Nørregade 39, 1165 København K

Spilleperiode: 4. april-21. maj 2017 

Set den: 4. april 2017

Foto: Thomas Petri

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

http://www.folketeatret.dk/shows/sarah/

 

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:
@ungt_teaterblod

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Alcina-IMG_01 [1600x1200]

Anmeldelse: Alcina, Det Kongelige Teater (Operaakademiet)

Af Jonathan Stahlschmidt   Takkelloftet er en hyggelig lille scene, hvor man for tiden ...

Foto: Kasper Hansen

Anmeldelse: COVER, Location X

Af Caroline Schrøder   En gruppe skatere har overtaget indgangen til Godsbanen. Enkelte har ...

Foto: Klaus Vedfeldt

Anmeldelse: Puntila, Det Kongelige Teater

Af Jonas Gudmand   ‘Puntila’ er et virkeligt originalt stykke, der er værd at ...