Anmeldelse: Seebach, Fredericia Teater

Af Emilie Elisabeth Bundgaard

 

De fleste har en holdning eller noget de associerer til, når de hører navnet ”Seebach”. Hvad enten de er 10 år og tænker på Rasmus og en øde ø, eller de er 60 år og tænker på Tommy og en god omgang disco tango. Der er næsten umuligt ikke at kende til navnet i dagens Danmark, og skulle du stå i den situation, at du ikke kender til navnet, så er det nu du skal gribe chancen og tage i Fredericia Teater.

Jeg vil ikke ligge skjul på, at jeg i forvejen havde lidt høje forventninger til stykket. Først og fremmest set i lyset af, hvad teateret tidligere har præsenteret os for og ikke mindst grundet forestillingens navn. Det er folkekært musik for alle aldre, og om man vil det eller ej, kan man nok ikke nægte sig skyldig i engang imellem at have nynnet med på melodierne, når de er blevet spillet i radioen. Men mine forventninger slog ikke fejl. Fra første tone blev sat, var der fest i salen, både på scene og blandt publikum.

Det første, jeg blev betaget af i scenografien, var en ring i scenegulvet, der kunne dreje, hvilket gjorde, at der kunne skabes en anden form for liv. Tommy og Karen Seebach, spillet af Pelle Emil Hebsgaard og Nina Maria Schjødt Lybæk-Hansen, kunne gå en tur i måneskinnet uden at krydse scenen. Det er med til at styrke intensiteten og fokusset på skuespillerne, da blikket er fæstnet ét sted på scenen. Denne dreje-effekt udnyttes flere gange i løbet af forestillingen. Her ændres vinklen løbende på rummet, og når cirklen drejer med rekvisitter og skuespillere, følger bagvæggene med, hvilket er med til, at man som publikum kommer til at føle sig i ét med rummet. Dette og resten af Thomas Agerholm og Benjamin La Cours scenografi fungerer perfekt.

Forestillingen trækker fra start til slut paralleller mellem Rasmus’ og Tommys liv med musikken, hvilke ting de havde til fælles, og hvilke ting de absolut ikke havde til fælles. Forestillingen tager os på en rejse igennem begges liv, og der springes løbende i tid mellem de to fortællinger, som bindes sammen af de tos musik. En større del af forestillingen foregår tilbage i tiden, hvor Tommy arbejdede med sin musik, men man føler hele tiden, at man har et ben med i nutiden, i og med de tre Seebach-søskende befinder sig i nutiden og fortæller tilbage. Måske lyder det kompliceret, men forestillingen leverer det på en sådan måde, at man ikke er i tvivl om, hvor man befinder sig.

Fortællingen fortælles af de tre Seebach-søskende: Rasmus, Marie og Nicolai, som spilles af hhv. Joakim Lind Tranberg, Frederikke Maarup Viskum og Emil Birk Hartmann. Samspillet mellem de tre rammer dybt ind i en, og man kan mærke deres replikker helt inde i maven. Det resulterede også i, at jeg flere gange måtte tørre et par tårer væk fra kinden. De tre søskende synger også sangen ”Den anden side” sammen, som fik alle hårene på kroppen til at rejse sig; jeg er ikke i tvivl om, at de tre har været deres igennem, men den sang gjorde det også klart for publikum, at de altid har hinanden med.

De tager publikum med helt tilbage gennem Tommys liv med både de gode og de dårlige oplevelser og med ind i Nicolai og Rasmus’ arbejde med musikken, og hvordan det kan være, at det pludselig er Rasmus selv, der står med mikrofonen og synge for fulde gardiner.

Manuskriptforfatterne Mads Æbeløe Nielsen, Thomas Agerhold og Søren Møller har også sørget for, at vi får mulighed for at få rørt vores lattermuskler i løbet af forestillingen. Specielt har de formået at få nogle linjer fra sangteksterne omskrevet til replikker, hvilket lød til at falde i ekstra god jord hos publikum, som uden tvivl godt forstod referencerne.

Derudover havde Nicolai, Emil Birk Hartmann, også flere guldkorn i ærmet, som fik en til at trække på smilebåndet og andre gange til at grine højlydt. Hans måde at fremføre sine replikker og samtidig bruge sin mimik, var uden tvivl noget, der ramte hele salen også de bagerste stolerækker; han fik én igennem hele følelsesregistret.


Jeg bliver nødt til at fremhæve Pelle Emil Hebsgaard for sin præstation som Tommy Seebach. Man er ikke et sekund i tvivl om, hvor Pelle Emil vil hen med det, som han laver på scenen. Hans samspil med Nina Maria er stærkt og man får fornemmelsen af, hvilken kærlighed, der har været imellem Tommy og Karen. Pelle Emil tager os med igennem de op- og nedture, der nu engang var i Tommy Seebachs liv, og flere gange kunne jeg mærke, at jeg helt tabte mælet og blev draget af hans udgave af den folkekære sanger. Min korte kommentar om Pelles præstation er ”WAOW” – både for skuespillet, indlevelsen, sangen og for at nå ind til én allerinderst inde.

Når det nu er en forestillingen, der tager sit udspil i Tommy Seebachs karrierer, så snydes man heller ikke for et par besøg ved det det danske Melodi Grand Prix. Her får vi virkelig fornøjelsen af at se, hvad det er Fredericia Teater kan, når det kommer til kostumer. Sammenligner man de originale klip fra Grand Prix’ene i hhv. 1979 og 1987, kan man være tilbøjelig til at tro, at man er sendt med en tidsmaskine tilbage for at se det originale Grand Prix. Kostumerne ligner på en prik! Derudover ser man også modens udvikling fra vi første gang møder Tommy og Karen Seebach og frem til, at Rasmus står på scenen og optræder for et publikum. I og med kostumerne er så gennemførte bliver det også nemmere som publikum at følge med i de skift, der nu engang sker imellem de forskellige fortider og nutiden.

”Seebach” – et navn du helt sikkert kender, men muligvis ikke kender historien bag. Flere af Tommy og Rasmus’ sange vil måske få en anden betydning for dig efter forestillingen; det har de fået hos mig. En stor tak til Seebach-familien for at dele deres historie med resten af Danmarks befolkning. Vi kan få lov til at nyde en aften i teateret med fantastisk ørehængende musik og samtidig komme til at kende en af Danmarks største, hvis ikke den største, musikalske familier bedre at kende. TAK!

 

Måske du også er heldig at komme med til koncert – hvem ved?

 

Fredericia Teater, Prinsessegade 29, 7000 Fredericia

Forestillingen spiller:

Fredericia Teater i perioden 29. september-10. december 2017

Musikhuset Aarhus i perioden 21. april-29. april 2018

Det Kgl. Teater i perioden 20. juni-15. juli 2018

Set den 29. september 2017

Fotos: Søren Malmose

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

http://www.seebachmusical.dk

 

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:
@ungt_teaterblod

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: Vi ses Rafiq-e-man, Københavns Musikteater

Af Jacob Clement Utzon-Krefeld, gæsteanmelder   Egnet aldersgruppe: 8-14 årige samt ledsagere (iflg. anmelder). ...

Anmeldelse: Hedda Gabler, Aarhus Teater

Af Christian Skovgaard Hansen   I Henrik Ibsens klassiker ”Hedda Gabler” er Hedda og ...

Anmeldelse: En skilsmisse, Aarhus Teater

Af Sara Brun Nielsen, gæsteanmelder   I ’En skilsmisse’ kommer vi helt tæt på ...

Anmeldelse: Ottetusinde, Teatret Svalegangen

Af Lea Damgaard   ”Aarhus – Danish for progress – English for bullshit!”   ...