Af Cecilie Work Buhelt

 

Seebach er en musical med stort ”M”: Smuk sang, dejlig dans og poppet pop for alle pengene. En fortælling om en musisk familie, hvis musik har rørt danskerne gennem generationer, sat gang i flere hoftesving og sikkert knust mange teenagepigers hjerter. Det er selvfølgelig (som navnet antyder) Tommy og Rasmus Seebach, hvis musik spilles, og deres historier fortælles i musicalen. Vi bliver lukket ind i Seebach-familiens op- og nedture, og får et indblik i særligt Tommys turbulente liv.

Seebach - 030_-1030x687

Første akt er en sand fest. Fra første tones tilkendegivelse er stemningen sat festlig, varm og humoristisk. Jeg bukker og nejer for udførelsen af første akt, som er særdeles veludført. Smukt som Rasmus’ lyrikker fortæller forældrenes forhistorie, og Tommys tekster sætter ord på Rasmus’ og familiens stunder. På alle rækker sidder folk og vrikker til Seebach-familiens rytmiske hits, mens de klapper i takt med musikken – sommetider overdøver publikums begejstring musikken.

Seebach - 031_-1030x670

I anden akt ser vi Tommys psykiske og fysiske opløsning, hvorfor anden akt langt fra er en fest. Det er hårdt at se familiens frustration og afmagt, men endnu hårdere at se et menneskes nedbrydelse. Stemningen i salen er markant anderledes og tydeligvis påvirket, den efterlader luften tung og stille. De æstetiske virkemidler forstærker dramaturgiens tragedie, hvilket skaber en tryg grobund for sympatiens vækst. Pelle Emil Hebsgaard er fantastisk stærk i rollen som den folkekære Tommy Seebach, og hans portrættering virker så ægte og ærlig.

Seebach - 008_-1030x687

Gennem hele musicalen følger vi sønnerne Rasmus og Nikolais kamp om at opnå et musisk gennembrud – med efternavnet Seebach intakt. Det gennembrud oplever vi dog ikke på scenen. Gennembruddet fortælles gennem storskærms-tekst på ægte dokumentarmanér og musicalen afsluttes med en Seebach-koncert.

Tommys historie bliver flot forløst. Kærligheden til musikken, succesen og eftervirkningerne. Rasmus’ historie bliver derimod ikke fulgt til dørs. Personligt ville jeg hellere have byttet dokumentarteksten og koncerten ud med et indblik i gennembruddet – hvad betød det for familien? Hvordan sørger de for, at Rasmus ikke ender i alkoholisme og destruktion ligesom sin far? Hvordan forsøger han at balancere mellem karriere og familieliv? Koncerten har dog én vigtig funktion. Den vender publikums førnævnte tristhed til glæde, hvilket resulterede i stående bifald gennem hele koncerten.

Seebach - 019_-1030x687

Jeg må komplimentere Thomas Agerholm og Benjamin La Cours scenografi, lysdesign og brugen af drejescenen. Sjældent lykkes så mange, så hurtige sceneskift så godt. De har udfoldet sig og brugt scenen som deres legeplads, og de inviterer os til at lege med – og det gør vi med glæde! Drejescenen kører rekvisitter ind og ud, og bidrager til ekstremt vellykkede og intelligente sceneskift.

Seebach - 005_-1030x687

Jeg må ligeledes nævne skuespillernes flotte præstationer. Flotte og respektfyldte portrætteringer af virkelighedens mennesker. Joakim Lind Tranberg ligner en sand kopi af Rasmus Seebach, ikke blot udseendemæssigt, men i hele sit kropslige udtryk. Liv Stevns, som lillesøster Marie, og Nina Maria Schjødt Lybæk-Hansen, som Karen Seebach, har begge stor fortjeneste i forestillingens ægthed. Ej af forglemme Emil Birk Hartmann som spiller Nicolai Seebach. Han er dygtig til få smilebåndet til at trække og sikre at lattermusklerne bliver vedligeholdt.

Hovedrollerne er fordelt mellem to skuespillere, hvorfor det ikke er ovenstående hold, som performer til samtlige forestillinger, men jeg er sikker på, at de andre er af samme kaliber.

Jeg vil afslutningsvist fremhæve publikums overvældende kærlighed og entusiasme. Det er let at mærke, at publikum har en relation og/eller forkærlighed til musicalens musik og de to hovedpersoner, Tommy og Rasmus. Blandt publikum og kunstnerne opstod en så stærk interaktion, at fortællingen ikke blot tilhørte scenen, men hele rummet. Det er lige præcis dét, som gør scenekunst så spændende og vigtig – interaktionen, hengivenheden og medskabelsen.

 

Gæstespil fra Fredericia Teater

Det Kongelige Teater, Gamle Scene, Kongens Nytorv 9, 1050 København K

Spilleperiode: 22. juni–29. juli 2018

Set den: 22. juni 2018

Foto: Søren Malmose

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

http://seebachmusical.dk/

Medvirkende: Pelle Emil Hebsgaard, Teit Samsø, Joakim Lind Tranberg, Frederikke Maarup Viskum, Liv Stevns, Emil Birk Hartmann, Nina Marie Schjødt Lybæk-Hansen med flere (forskellige hold)

Instruktør: Thomas Agerholm

Manuskript: Mads Æbeløe Nielsen med Søren Møller og Thomas Agerholm

Koreograf: Kim Ace Nielsen

Scenografisk idé: Thomas Agerholm og Benjamin La Cour

Kapelmestre: Martin Konge og Thomas Møller

Varighed: Ca. 2 og 40 minutter inkl. en pause

 

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

richard-iii-presse-1-AllanToft

Anmeldelse: Richard III, Aalborg Teater

Af Christian Skovgaard Hansen   Forestillingen ’Richard III’ er en af William Shakespeares største ...

1

Anmeldelse: Ankomsten, Teatret ved Sorte Hest (gæstespil fra Teater Rio Rose)

Af Christian Skovgaard Hansen Forestillingen ”Ankomsten” er for dig, der vil have en anderledes ...

1

Anmeldelse: Dirty Dancing, Tivoli/The One and Only Company

Af Carina Blangsbøll, gæsteanmelder ”Dirty Dancing” er for dig, der vil have en stor ...

SN_2015_FOM-2820_RGB98_25x17cm_300dpi_presseOleMortensen

Anmeldelse: Stjernedrys og Nissekys, Eventyrteatret

Af Christian Skovgaard Hansen   Eventyrteatret leverer et fantastisk eventyr for alle pengene. Årets ...

1

Anmeldelse: Helte, Edison (gæstespil af Glad Teater)

Af David Jørring, gæsteanmelder  En gruppe usandsynlige helte, med lige dele gode intentioner og ...

Tivoli-MOR og FRA SIDDER I GRØFTEN 5_2018-28281

Anmeldelse: Mor og Far sidder i Grøften, Tivoli

Af Emilie Lykke Hartz   I anledningen af Tivolis 175 års jubilæum har fire ...