Anmeldelse: SKAM 2 – Noora + William, Aveny-T

Af Laura Munk Christensen

 

Musikken pumper fra første sekund og salen går amok, før spillerne overhovedet er kommet på scenen. Der er helt tydeligt ingen skam i at se SKAM.

SKAM 2 – Noora + William er kort fortalt en kærlighedshistorie mellem den pæne, pacifistiske Noora og bad boy-fyren William, Nooras diametrale modsætning. En klassisk teenageromance med kærlighed, fester, skænderier og brud, dog med et noget særpræget twist, som jeg ikke vil afsløre for de potentielle publikummere, som ikke har set serien i forvejen.

Jeg skal måske lægge ud med en lille disclaimer. Jeg anmelder forestillingen ud fra at have set tv-serien SKAM, men ikke Aveny-T’s udgave af sæson 1, ”SKAM 1 – Eva”, som spillede sidste år. Om oplevelsen ændrer sig ved enten ikke at kende til serien eller at have set det første teaterstykke kan jeg ikke altså ikke udtale mig om.

Med det sagt skal det først og fremmest påpeges, at SKAM 2 – Noora + William er noget nær en tro kopi af tv-seriens anden sæson, blot sat på en scene med de virkemidler dette nu kan medføre. Så hvis man er fan af serien, kan jeg ikke andet end opfordre til, at man tager ind og ser teaterudgaven. Men dette er naturligvis ikke anmeldelse nok.

Skuespilpræstationerne er alt i alt stærke fra de forholdsvis unge, men meget ambitiøse og ikke mindst dygtige spillere. Dog ender nogle af de mere følelsesladede eller dramatiske scener med at blive en smule for karikerede i spillet. Dette bliver endnu mere tydeligt med Jon Stephensens skrabede scenografi, hvor spilleren kommer 100 % i fokus. Dette fungerer ellers i resten af forestillingen rigtig godt, men indimellem bliver det hele en smule overdramatisk. Dette er dog heldigvis kun tydeligere blandt birollerne og ikke hos Fanny Bornedal (Noora) og Jonathan Stahlschmidt (William), som langt hen ad vejen leverer en overbevisende præstation.

Det visuelle udtryk er som sagt noget minimalistisk, dog med godt fortegn. Simpel brug af hæve-sænke-funktioner i scenen, effektfuldt brug af lys og visualisering af telefonskærme på storskærme over scenen er alle med til at fremme stykkets unge, friske udtryk. Her er ingen dagligstue-kulisse, men i stedet et podie, hvor spillerne selv skaber dagligstuen. Til gengæld er det auditive udtryk konstant til stede ved brug af moderne musik, som, sammen med de meget tidstypiske kostumer, er med til at gøre forestilling nutidig og relatérbar.

En ting, som jeg personligt ikke var så glad for ved stykket, var det helt tydelige fokus på Noora og William. Alle andre historier (Eva og Jonas, Vildes spiseforstyrrelse etc.) bliver ikke til mere end baggrundsstøj for kærlighedshistorien. Denne mangfoldighed blandt veninderne og deres problemer var ellers for mig den store appel ved serien, og det er derfor lidt synd, at dette ikke kommer til sin ret. Her synes jeg personligt, at denne iscenesættelse vælger for snævert et fokus, hvor man kun formår at ramme kærlighedsproblemstillingen. Man skal derfor være ret glad for dramatisk teenagekærlighed, hvis forestillingen virkelig skal ramme en home run for én.

Så hvorfor se SKAM 2 – Noora + William, hvis man allerede har set serien? Fordi en scene bare kan nogle ting, som en skærm ikke kan, og omvendt. På scenen kan man ikke få 100 mennesker ind for at illustrere en gymnasiefest, så her skal der tænkes kreativt. Og når en hel sæson tv skal fortælles på blot godt halvanden time, kan et langt skænderi blive til tre velkoreograferede trin. Så selvom historien er den samme, bliver det man ser på pludselig noget andet. Og det er værd at bruge tid på, hvis man kan lide historien i sig selv.

Kort fortalt, er man til nutidigt, realistisk teenagedrama om kærligheden og dens kvaler, så er SKAM 2 – Noora og William lige en forestilling for dig!

 

Aveny-T, Frederiksberg Allé 102, 1820 Frederiksberg C

Spilleperiode: 14. september-3. november 2018

Set den 14. september 2018 

Fotos: Pernille Kaalund 

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

http://www.aveny-t.dk/forestillinger/skam-4

Medvirkende: Fanny Bornedal, Jonathan Stahlschmidt, Mathias Käki Jørgensen, Asil Al-Asadi, Sofie Salée, Sylvester Byder, Coco Hjardemaal, Frieda Krøgholt og Andreas Dittmer

Af: Julie Andem (NO)

Dramatiker: Line Mørkeby, efter NRK’s SKAM

Iscenesætter: Martin Lyngbo

Scenograf: Jon Stephensen

Koregrafi: Jannik Elkær

Varighed: Ca. 1 time og 40 min. uden pause

 

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: Ulvehøjen, Teater V (Limfjordsteatret)

Af Christian Skovgaard Hansen   De fleste forbinder Knud Torben Grabow Christensen – bedre ...

Anmeldelse: Floden, Bådteatret

Af Jonas Gudmand   Onsdag kl. 10.43 bliver jeg ringet op af Elvir Ramovic, ...

Anmeldelse: Heksejagt, Det Kongelige Teater

Af Jonas Gudmand og Christian Skovgaard Hansen Forestillingen er for dig, der gerne vil ...

Anmeldelse: All Shook Up, Herlev Revy og Teater

Af Diana Marckmann Hansen   Charme, selvtillid og lækkert hår er indbegrebet af de ...

Anmeldelse: Salamimetoden, Aarhus Teater

Af Lea Hansen Damgaard   Hvordan forener man egoisme og kærlighed? Og er det ...

Anmeldelse: Højskolesangbogen, Teater Momentum

Af Mette Herschend   På Teater Momentum/Det Ny Kgl. Teater kan man i lidt ...