Anmeldelse: Skatteøen, Jysk Musikteater (Musical Silkeborg)

Af Sanne Halkjær Hebsgaard

 

Skatteøen er en musical, som mange vil kunne genkende. Der er mange, der er vokset op med musikken af den folkekendte musiker Sebastian, og historien vil mange kunne nikke genkendende til. Jim Hawkins og moderen Mrs. Hawkins finder et skattekort i den afdøde Billy Bones’ skibskiste, og dette er starten på et eventyr for Jim Hawkins. Et eventyr, der kræver, at han er modig, men også et eventyr der byder ham på nye venskaber, mytteri, søgang og dyrebare skatte.

Skatteøen er en musical, som er dramatiseret af Preben Harris frit ud fra Robert Louis Stevensons roman ”Tresure Island”, hvor Sebastian har stået for at komponere musikken og skrive de kendte sangtekster. Dette er en forestilling, som kan tække både børn og voksne ind i en eventyrlig verden, og dermed få dem til glemme hverdagen. Man mærker eventyrlysten i den unge Jim Hawkins, alvoren i kampene indbyrdes i skibsbesætningen og gensynsglæden ved genforeningen af familierne. Alle sammen følelser som vi på en eller anden måde kender til, og som vi kan tænke tilbage på.

Løbende gennem forestillingen er der flere elementer, som jeg bliver betaget og imponeret af. Blandt andet er opgaven med kostumerne løst helt perfekt. Jeg bliver flere gange betaget af disse smukke og unikke kostumer. Godsejeren Trelawney er klædt i de fineste og farvestrålende klæder, der udviser hans høje status, hvor sørøverne derimod er iført en hel del mere laset, hullet og neddæmpet påklædning.

Derudover bliver jeg også begejstret for scenografien af Jens Fausing. Jeg er imponeret over de forskellige og forholdsvist simple løsninger, der er på scenen. Sceneskiftene går som smurt, trækasser, der bliver brugt som borde og stole på Mrs. Hawkins kro, bliver blandt andet også brugt som omridset af skibet Hispaniola. Og skal der være en kamin og et portræt på scenen på godsejeren Trelawneys gods, så kommer det blot ned fra loftet.

Skuespillerne samt ensemblet sørger for, at kostumerne og scenen bliver vagt til live. De hviler i deres karakterer, og på intet tidspunkt føler jeg, at scenen virker tom, også selvom der kun står en enkelt på scenen. I de store ensemblescener bliver jeg også opslugt af den dagligdag, der er i baggrunden. Mændene bærer tunge sække på skibet, kvinderne sælger proviant til interesserede kunder og børn løber rundt på gaden og leger. Alt sammen på en afstemt måde, som fungere super fint.

Forestillingen på Jysk Musikteater fremføres med et hold dygtige amatørskuespillere og med 4 professionelle skuespillere, blandt andet Dick Kaysø og Kim Brandt. Jeg synes ikke, jeg kan mærke en forskel i niveauet, hvor nogle er bedre end andre. Tværtimod oplever jeg et afstemt niveau, hvor alle er med til at løfte hinanden optimalt, for at få den bedst mulige forestilling.

Som nævnt før er musikken i denne musical velkendt for mange, og derfor var jeg selv spændt på at høre musikken og de velkendte sange. Og der må jeg sige, at det er, lige som jeg håbede på. Sangerne er meget stærke, og de leverer. Koret sidder lige i skabet med nogle utroligt smukke harmonier. Især i slutnummeret ”Fuld af nattens stjerner reprise” sidder jeg med gåsehud gennem hele nummeret. Dette kommer ud fra en blanding af den fantastiske musik, den smukke sang og det overbevisende skuespil. Foreningen med familierne og de hjemvendte sømænd er en dejlig måde at slutte af på med så smuk en sang.

Derudover tager musikerne mig med storm. De formår at fylde hele salen med smuk musik. Det er både fint og lavmælt og stort og bombastisk. Der er hele paletten, og det er med til at fylde hele min krop med den sitrende og vidunderlige musik.

Hele forestillingen er for mig gennemført. Jeg bliver betaget lige fra starten, og skuespillerne formår, at hive mig ind i den verden de lever i. Det er en kvalitet, jeg altid håber på at opleve, når jeg ser en forestilling. At skuespillerne spiller igennem, og dermed får publikum ind i denne verden, så publikum glemmer tid og sted, men derimod er betaget af forestillingen. Og dette gælder i dette tilfælde, uanset om man kender stykket i forvejen eller ej.

 

Musical Silkeborg

Jysk Musikteater, Papirfabrikken 80, 8600 Silkeborg

Spilleperiode: 27. oktober–11. november 2018

Set den 27. oktober 2018

Fotos: Thomas Juul, Juul Fotografi

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

http://www.jmts.dk/arrangementer/skatteoen

Medvirkende: Dick Kaysø, Kim Brandt, Jens Zacho Boye, Bjarne Antonisen, Søren Lund Laurberg Pedersen, Julie Tordrup med flere

Instruktør: Joy-Maria Frederiksen

Dramatiker: Preben Harris frit efter Robert Louis Stevensons roman

Kapelmester: Henrik Svenning

Scenograf: Jens Fausing

Varighed: Ca. 2 timer og 30 minutter inkl. pause

 

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: Peters jul, Odense Teater

Af Mette Herschend   Odense Teater åbner dørene for dette års juleforestilling ’Peters jul’ ...

Anmeldelse: Monty Pythons Spamalot, Odense Teater

Af Carina Blangsbøll Forestillingen er for dig, der elsker et godt grin, og jeg ...

Anmeldelse: Lejlighed nr. 50, Team Teatret

Af Sanne Halkjær Hebsgaard   ”Je t’aime! Oh! Dites-le avec des pavés!” Dette er ...

Anmeldelse: Madame de Sade, Betty Nansen Teatret

Af Christian Skovgaard Hansen   Sæson 2015/16 på Betty Nansen Teatret starter, ligesom sæsonens ...

Anmeldelse: Tartuffe, DDSKS Odense

Af Mette Herschend   Så er vi nået til den tid på sæsonen, hvor ...