Anmeldelse: Skjult nummer, Cantabile 2 og Teatergrad

Af Amalie Sloth de Fine Licht

 

At møde en fremmed og turde åbne sig op for vedkommende er målet med Cantabile 2’s nyeste forestilling ’Skjult Nummer’. I samarbejde med Teatergrad inviteres publikum på en opdagelsesrejse i Københavns gader, men den egentlige rejse foregår i publikum selv, og i mødet med hinanden.

Skjult_Nummer_KarolineLieberkind_6 (Kopier)

Cantabile 2 er kendt for deres såkaldte human specifik-forestillinger, hvor publikum møder skuespillerne mere intimt i små grupper eller én til én. Derudover er publikum, ligeså meget som skuespillerne, med til at forme forestillingens udvikling og de andre publikummers oplevelse. Publikum indbydes nemlig til aktivt at deltage i forestillingen, og det er derfor essentielt, at man siger ja og giver sig hen til de opgaver og udfordringer, som forestillingen byder én; des mere man investerer af sig selv, des mere får man simpelthen ud af forestillingen.

Nu har jeg kaldt ’Skjult Nummer’ en forestilling, men det er nok mere passende at kalde det en oplevelse. Oplevelsen begynder, når man bliver adskilt fra sin ledsager og i stedet skal møde en fremmed fra publikum. Nu skal man lære hinanden at kende, inden man sammen med to andre fremmede, kører med chauffør ud på en opdagelsesrejse i Københavns byrum.

Skjult_Nummer_KarolineLieberkind_5 (Kopier)

Det ville være ærgerligt, at fortælle for meget om denne rejse med stop forskellige steder i København, for det fantastiske ved Cantabile 2’s ’Skjult Nummer’ er, at man ikke aner, hvad der skal ske. Hver oplevelse er personlig og unik, fordi den rejse, som man skal på, i høj grad er styret af tilfældet.

Jeg kan til gengæld fortælle, at jeg snakkede og grinte med både Jeppe og Karen, mine rejsekammerater, længe efter turen var slut, og således lykkedes det for Cantabile 2 at nedbryde barriererne imellem tre mennesker, som før ’Skjult Nummer’ var fremmede for hinanden.

Med otte grupper i otte biler, der alle skal besøge forskellige steder i København, opstår der hurtigt logistiske og praktiske problemer. F.eks. ventede min gruppe femten minutter et sted, fordi en anden gruppe skulle blive færdig, før vi kunne komme ind.

Derudover var en del instrukser og opgavebeskrivelser formuleret knudret og uklart, hvilket desværre skabte forvirring og diskussioner, der tog fokus fra oplevelsen.

Skjult_Nummer_KarolineLieberkind_8 (Kopier)

’Skjult Nummer’ udfordrer og skubber til publikums grænser, og man skal være villig til at lege med for at få en positiv oplevelse. Tør man til gengæld det, får man en helt enestående mulighed for at udforske sig selv i fremmede situationer, med fremmede mennesker. ”Jeg føler mig beriget, ligesom når jeg har været hos min terapeut,” kvitterede min ledsager, oplevelsen, bagefter.

’Skjult Nummer’ skal opleves med hjertet og ikke med hjernen, og man må åbne sig op for banaliteter og klicheer for at nå ind til de poetiske øjeblikke. Så udforsk dine grænser og tag på oplevelsesrejse i Københavns gader, hvis du tør.

 

Cantabile 2 i samarbejde med Teatergrad

Mødested: Duevej 63, 2000 Frederiksberg

Spilleperiode: 1.-11. juni 2017

Set den: 1. juni 2017

Foto: Nullo Facchini

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

http://www.cantabile2.dk/forestillinger/skjult-nummer/

 

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Tags:

  • Show Comments (1)

  • Karen

    Helt enig dine betragtninger. Man skal virkelig “gå med” forestillingen. Jeg oplevede selv, at jeg blokerede lidt i starten, men det gode selskab og stemningen imellem os på vores hold, åbnede oplevelsen, så magien og poesien kunne indfinde sig. Det er en absolut spændende og pirrende rejse ind i ukendte sjælelige reaktioner – andres og egne, i Københavns randområder.

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: Terror, Det Kongelige Teater

Af Julius Gotthardt Møller   Kunsten, i alle dens afskygninger, er bedst når den ...

Anmeldelse: Koncert for Lou, Republique (Musikteater SaltoMortale)

Af Julius Gotthardt Møller   Lou Andreas-Salomé var psykoanalytiker, erotiker og liberalist. Hun kendte ...

Anmeldelse: Monty Pythons Spamalot, Odense Teater

Af Carina Blangsbøll Forestillingen er for dig, der elsker et godt grin, og jeg ...

Anmeldelse: De Frafaldne, Holbæk Teater

Af Jonathan Stahlschmidt   “… og når det ikke lykkes, så siger de jeg ...

Anmeldelse: The Blazing World, Aveny-T (gæstespil fra Mungo Park)

Af Mia Søndergaard, gæsteanmelder Forestillingen “The Blazing World” er for de lidt mere erfarne ...

Anmeldelse: Det Vi Gør, Teater Grob (Teater I Akt)

Af Mille Mikie Hansen   Salen bliver hurtigt fyldt op af teaterglade mennesker uden ...