Anmeldelse: Skybrud, Odense Teater (Den Danske Scenekunstskole – Skuespilleruddannelsen i Odense)

Af Emilie Elisabeth Bundgaard

 

4. årgang på Den Danske Scenekunstskole – Skuespilleruddannelsen i Odense spiller lige fortiden en præsentationsforestilling. Skybrud er en forestilling, der foregår på taget af en 49 etager høj skyskaber, hvor forskellige ansatte mødes over deres forbudte last.

Scenen, der er udarbejdet af scenograf Carsten Burke Kristiansen, består ikke af meget. Alligevel er man ikke i tvivl om, hvor fortællingen udspiller sig. Et rør i midten af scenegulvet, de skrå sidevægge samt lyden af storby illustrerer fremragende taget af at højhus.

På toppen af dette højhus møder vi otte ansatte fra samme store firma. Vi møder alt lige fra kontorchefen til sekretæren og kontorbuddet. Som forestillingen skrider fremad mødes de og opdager hinanden på taget af bygningen i smug. Møderne er med til at påvirke hierarkiet og forholdene indbyrdes.

Forestillingen har rygningen som den røde tråd, og det er det, der forbinder de forskellige karakterer med hinanden. På trods af dette, er der ingen cigaretter at se under hele forestillingen. I stedet lades der som om, at cigaretterne er der. Hver karakter har sin måde at ryge på, og det er sjovt at se, hvordan hver skuespiller/karakter har fundet sin måde at agere ryger på.

Forestillingen indeholder ekstrem meget humor, og jeg var underholdt fra start til slut. Mange af dagligdagens dilemmaer og problemstillinger debatteres oppe på taget og behandles med en sådan humor, at det meste kan grines af. Dog har forestillingen også sine mere dystre sider og behandler mere sårbare emner. Og i en blanding af drømme, virkelighed, mareridt, humor og alvor var det nogle gange nødvendigt at holde tungen lige i munden for ikke at miste essensen af stykket.

Alle skuespillerne yder en virkelig flot præstation. De fyrer op under karaktererne og flere gange kunne jeg identificere mig med dem – de kommer simpelthen hele paletten rundt. Ingen af rollerne synes jeg vægtere mere end andre og jeg synes det fungerer fint. Der er en god balance mellem de forskellige roller og deres tilstedeværelse.

Specielt vil jeg fremhæve Josefine Tvermoes’ præstation som den lyshårede sekretær. Hun havde mig i sin hule hånd fra hun trådte ind på scenen første gang. Hendes måde at behandle sine replikker på, og de hurtige skift, hun formår at lave i humøret, er særdeles fremragende.

Forestillingen tager fat i, hvordan vi jager tilfredsstillelsen i en travl hverdag. Hvordan vi observerer andre mennesker og ikke mindst er hurtige til at dømme på det, vi ser foran os. I takt med, at flere af dagligdagens forskellige dilemmaer behandles, fordyber jeg mig som tilskuer også mere i forestillingen. Dilemmaerne og diskussionen herom, er noget af det jeg efter forestillingen tænker tilbage på. På trods af, at rygningen er en rød tråd gennem hele forestillingen, så er det alligevel ikke det, jeg sidder tilbage og tænker på. Dog synes jeg ikke, at det er et element, der kan undværes, da det er roden til meget af det humoren i stykket.

 

Den Danske Scenekunstskole – Skuespilleruddannelsen i Odense

Odense Teater, Værkstedet, Jernbanegade 21, 5000 Odense 

Spilleperiode: 4.-27. oktober 2018

Spiller også den 20.-24. november 2018 på Folketeatret, Hippodromen

Set den 11. oktober 2018

Fotos: Emilia Therese

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

https://www.odenseteater.dk/forestillinger/skybrud

Medvirkende: Niels Skovgaard Andersen, Anna Bruus Christensen, Thomas Diepeveen, Amanda Bøgestrøm Isaksen, Anders Skov Madsen, Lue Støvlebæk, Josefine Tvermoes og Sarah Juel Werner
En grotesk rygerkomedie af Sergi Belbel

Iscenesætter: Kamilla Bach Mortensen

Scenograf: Carsten Burke Kristensen

Oversættelse: Simon Boberg

Varighed: 2 timer og 5 minutter inkl. pause

 

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: Anna Sophie Hedvig, Odense Teater

Af Anne Lottrup Sørensen   Kunne du slå et andet menneske ihjel? Kjeld Abells ...

Anmeldelse: Intet, Teater V

  Af Jonas Gudmand   Du skal af sted til Teater V, hvis du ...

Anmeldelse: Komikby 2017, Centralværkstedet (Komikby)

Af Christian Skovgaard Hansen og Signe Birk Backs   Aftenen i Centralværkstedet kan indledes ...

Anmeldelse: Folkeskolereformen, Teater V (gæstespil af Mungo Park Kolding)

Af Christian Skovgaard Hansen ’Folkeskolereformen’ præsenteres på teatrets hjemmeside som ”[e]n humoristisk monolog om ...