Anmeldelse: Skygge (Eurydike siger), Aalborg Teater

Af Ditte Marie Pedersen

 

På Aalborg Teater kan du i øjeblikket opleve Nanna Skaarup Voss, Kathrine Høj Andersen og Ena Spottag som én og samme person, når de fremfører Elfriede Jelinks monolog Skygge (Eurydike siger).

Aalborg Teater

Historien tager udgangspunkt i den oprindelige myte om Eurydike og Orfeus. Til de, der ikke har hørt eller husker den, stammer den fra græsk mytologi og omhandler et ægteskab mellem en uovertruffen sanger og hans kone Eurydike. Hun bliver forsøgt voldtaget af en af hendes mands sønner, hvorfor hun stikker af – desværre træder hun på en giftig slange og dør. Orfeus drager derfor mod Hades og synger så sorgfuldt, at Hades lader ham tage hende med op igen. Orfeus må ikke vende sig mod hende under rejsen, hvilket han gør, og Eurydike forsvinder evigt ned i underverdenen i stort, sort hul.

Salen er mørklagt, og publikum har fundet sig til rette. Forestillingen starter, og en projekter fortæller kort om den græske myte. Herefter starter den første monolog, der tager fuldt ud afsæt i det kvindelige aspekt i fortællingen om Orfeus og Eurydike. Forestillingen her er lavet med en nutidig twist, der for flere kan relateres til. Eurydike føler, at hun lever i skyggen af sin succesfulde mand, der har alt, hvad han overhovedet kunne tænke sig – hun kan ikke huske, hvordan det er at blive lagt mærke til.

Aalborg Teater

Scenografien skal mere eller mindre forestille et hul. Der er nogle klipper og ikke meget andet, hvilket giver indtrykket af noget forladt og ensomt. Det er også det, Eurydike er. Hun er alene og har derfor alverdens tid til at tænke over, hvad hun igennem livet har gjort forkert for at fortjene dette. Hun levede hendes liv i hendes succesrige mands skygge, som ikke lod til at have tid til hende. Han væltede sig i berømmelse og groupier, og Eurydike afskyede det, hvilket bliver gjort klart i hendes (deres) had til de korte videofrekvenser, der bliver vist af Stanley Bakar, der ellers repræsenterer en moderne udgave af Orfeus.

Stykket er oprindeligt en monolog, som Aalborg Teater har valgt at dele op til tre. De tre skuespillerinder spiller én og samme person og overtager monologen skiftevis og flere gange i kor – og de gør det hamrende godt. Det giver stykket noget mere kant, end hvis blot der havde stået en enkelt kvinde for sig. De momenter, hvor flere taler i kor, øges intensiteten, og det er der, hvor de tre udgaver af Eurydike formår at fange publikum.

Aalborg Teater

Stykket kan udfordre ens egen person, fordi at de fleste vel før har tænkt tanken, at de bare holder til i skyggen af nogle andre – også selvom, at det ikke er fortjent. Det bliver godt beskrevet igennem forestillingen; flere gange med toner af ironi og sarkasme, hvilket gør det underholdende – eksempelvis bliver det gjort meget tydeligt, at et hul er et hul – ja, i mere end en forstand.

Skygge (Eurydike siger) er en fin fortolkning, som rejser en underen og giver et smil på læben – og selvom stykket ikke er længere end en times tid, fungerer det super godt.

 

Aalborg Teater, Lille Scene, Jernbanegade 11, 9000 Aalborg C

Spilleperiode: 3.-24. februar 2018

Set den 5. februar 2018

Foto: Lars Horn/Baghuset

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

https://aalborgteater.dk/event/skygge/

Medvirkende: Nanna Skaarup Voss, Ena Spottag og Kathrine Høj Andersen

Skuespiller på video: Stanley Bakker

Dramatiker: Elfriede Jelinek

Lyddesign: Mia Jandje Willett

Iscenesættelse: Anna Andrea Malzer

Scenograf: Ida Grarup

Oversættelse: Karen-Maria Bille

Varighed: Ca. 1 time og 10 minutter uden pause

 

Følg os på Facebook:

https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: Jeg er sgu min egen, Nørrebro Teater

Af Laura Munk Christensen ”Annie, for fa’en, tag og smil, det’ nemlig et spørgsmål ...

Anmeldelse: REN, Husets Teater

Af Jonas Gudmand   På Husets Teater kan du i disse dage opleve dødsensalvorligt ...

Anmeldelse: Hullet, Teatret Svalegangen (Von Baden)

Af Anne Sophie Thingsted   ’Hullet’ af Teatergruppen Von Baden er på én gang ...

Anmeldelse: Figaros bryllup, Det Kongelige Teater

Af Henriette Devantier   Måske du så Barberen i Sevilla i Operaen sidste sæson? Her ...

Anmeldelse: Sidste diligence fra Lykkens By, Det Kongelige Teater

Af Jonathan Stahlschmidt    “Western er på mange måder en politisk genre, idet hele mytologien handler ...