Anmeldelse: Skyggeland, Dansehallerne (Gazart)

Af Amalie Sloth de Fine Licht

 

En pige forelsker sig i en dreng, og pigen kalder drengen Kærlighed. Men Kærlighed svigter pigen, og da hun hævner sig, ender hun på en institution. Det er her, vi som publikum møder hende. Hun taler til os igennem højtalerne, danserne, lys og projektion, og fortæller om skyggen, skyggen som fik hende til at rive hul på kærligheden.

Monologen, som forestillingen bygger på, og som vi hører over højtalerne eller sagt af de tre dansere, er poetisk og fin. Den hiver os ind i et varmt og legende univers, men mørket lurer nedenunder som en skygge. For selvom kærligheden kan være at sidde under kirsebærtræet, et kærtegn og kriller i maven, så kan kærligheden også være ødelæggende, voldsom og udslettende. Den forfører vores hovedperson, og hun må sidde tilbage alene, reduceret til en skygge.

Skyggeland - Gazart - Foto Sõren Meisner -5331 [1600x1200]

’Skyggeland’ er en blanding af teater og moderne dans. De tre dansere hjælpes godt på vej af en særdeles flot scenografi bestående af en stor firkantet konstruktion. Her er pigen spærret inde, her bryder hun ud og indfanges igen. Derudover bruger danserne forskellige materialer som tape og folie igennem forestillingen, som udover at give nogle fantastiske billeder at se på, også gav en hel del til lydbilledet i forestillingen. Faktisk ville jeg gerne have undværet nogle af de til tider lidt poppede beats og bare hørt lydene fra danserne og det materiale, som de dansede med.

Både på scenografien og på gulvet blev der projekteret billeder op, som rigtig skønt underbyggede fortællingen og stemningerne i forestillingen. Her formår holdet bag ’Skyggeland’ virkelig at bruge projektionen som et underbyggende fortællende virkemiddel, hvilket jeg har savnet i mange andre forestillinger, hvor projektionen kun har haft en æstetisk wow-funktion.

Skyggeland - Gazart - Foto Sõren Meisner -5125 [1600x1200]

Fordi monologen i stykket er så godt skrevet, ærgrede jeg mig lidt over, at der ikke var blevet lagt et større arbejde i dansernes sprog og levering af teksten. Det var tydeligt, at det var dansere og ikke skuespillere, der stod på scenen. På den anden side ville tre skuespillere heller aldrig have kunnet præstere den gode og sikre dansepræstation, som danserne i ’Skyggeland’ leverer.

Alt i alt en danseforestilling skruet rigtig godt sammen, som bestemt er et besøg værdigt! En fortælling om kærlighedens skyggeside.

 

Gæstespil af Gazart

Dansehallerne, Lille scene, Bohrsgade 19, 1799 København V

Spilleperiode: 28 januar–4 februar 2017

Set den: 28 januar 2017

Foto: Søren Meisner

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

http://www.dansehallerne.dk/forestilling/skyggeland/

 

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: Dogville, Odense Teater

Af Mette Herschend   Det er jo ikke helt risikofrit at gå i gang ...

Anmeldelse: Seebach, Fredericia Teater

Af Emilie Elisabeth Bundgaard   De fleste har en holdning eller noget de associerer ...

Anmeldelse: FÆDRE, Aarhus Teater

Af Sofie Amalie Dammeyer Johansen, gæsteanmelder Det er nu, det er ærligt, og det ...

Anmeldelse: Kroppen, Bådteatret

Af Amalie Sloth de Fine Licht   Lemmer flyver rundt på scenen i Bådteatrets ...

Anmeldelse: Pjerrot i Dyrehaven, Tivoli (Tivoli Ballet Teater)

Af Henriette Devantier   Pantomimeteatret i Tivoli stammer tilbage fra 1800-tallet, og det er ...

Anmeldelse: Salamimetoden, Aarhus Teater

Af Lea Hansen Damgaard   Hvordan forener man egoisme og kærlighed? Og er det ...